شناسهٔ خبر: 18557662 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مارک تونر: گزارش اخیر درباره وضعیت کرانه باختری، ضد اسرائیلی و مغرضانه است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ س مارک تونر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزایش شهرک سازی رژیم صهیونیستی و اظهارات نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور اسرائیل و فلسطینی ها گفت: در خصوص اظهارات نماینده ویژه، باید بگویم من نمی توانم به نمایندگی از وی صحبت کنم. نمی توانم بگویم وی دیداری با نمایندگان اسرائیل داشته است یا نه و در واقع کاخ سفید باید در این خصوص صحبت کند. در خصوص موضوع افزایش چهل درصدی شهرک سازی در سال دو هزار و شانزده در مقایسه با سال گذشته باید بگویم رئیس جمهور هم اکنون نیز موضع خود را در خصوص شهرک سازی ها مطرح کرده است؛ وی گفت که خواستار این است که اسرائیل این فعالیت ها را به مدت کوتاهی متوقف کند. باور دارم که اهمیت دارد ما و اسرائیلی ها درباره شهرک سازی ها تعامل خود را به این امید حفظ کنیم که بتوان رویکردی برای پیشبرد صلح و امنیت بیابیم. 

ویافزود: پیشتر نیز در این خصوص صحبت کرده ایم؛ هدفی که دنبال می کنیم مذاکره برای یافتن یک راه حل است و از این رو، ما با آنها همکاری سازنده ای داریم تا بتوانیم رویکردی بیابیم که بتوانیم به این هدف نائل آییم. 

تونر درباره گزارش اخیر سازمان ملل که سیاست اسرائیل در کرانه غربی رود اردن را آپارتایدی معرفی می کند، گفت: از دیدگاه ما، این گزارشی ضد اسرائیلی با دیدگاهی مغرضانه است و نگرانی خود را نیز درباره آن ابراز کرده ایم. کسی نمی گوید وقتی باور داریم اقداماتی مضر برای فرایند صلح انجام می گیرد، ما بحث های بی پرده ای با اسرائیل نداریم تا بار دیگر به این روند بازگردیم ولی در مواردی هم که از نظر ما گزارش های ضد اسرائیلی منتشر می شوند، بدون واکنش نیستیم و این گزارش ها را مغرضانه می شماریم. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تلاش های ائتلاف ضد داعش گفت: ما اطمینان داریم که می توانیم داعش را شکست دهیم و همکاری ها با ارتش عراق و نیروهای دمکرات سوریه نیز نشان داده است که قادر به این کار هستیم. کاری که بعد از آن اهمیت دارد، نحوه ثبات بخشیدن و تامین امنیت به شکلی است که مردم محلی بتوانند به خانه های خود برگردند. تاکیدی که انجام می گیرد بر این موضوع است که بعد از آزادسازی (مناطق تحت تصرف داعش) چه روی می دهد؟ چگونه می توان ایجاد ثبات و برای مردم محلی تامین امنیت کرد و ساز و کار این اقدامات به چه شکل خواهد بود.

وی ضمن رد ایجاد منطقه پرواز ممنوع، مدعی شد:  اولویت اصلی ما در منطقه از میان بردن داعش است ولی این بدان معنا نیست که بخواهیم جنگ داخلی جاری در سوریه را نادیده بگیریم. اولویت ما از میان بردن داعش و ایجاد وضعیتی است که مردم بتوانند برگردند و این بدان معنا نیست که ما رویدادهای دیگر سوریه را فراموش کرده باشیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این نشست خبری گفت: آمریکا آماده هرگونه کمک لازم به انگلیس در رابطه با حمله اخیر است. 

مارک تونر گفت: در رابطه با حمله تروریستی دیروز، اکنون می توانیم تایید کنیم که کرت کارین شهروند آمریکایی در حمله دیروز کشته شده است. همچنین اطلاع داریم که یک شهروند آمریکایی دیگر نیز در این حمله زخمی شده است و بی شک آماده ارائه هر کمک لازم به وی هستیم. برای رعایت حریم خصوصی، نمی توانیم جزئیات بیشتری را منتشر کنیم ولی سفارت ما در لندن پیام های اضطراری بیشتری را برای اطلاع رسانی به شهروندان آمریکایی منتشر کرده است و شهروندان آمریکایی باید در عین هوشیاری، شبکه های اجتماعی و رسانه ها و دیگر منابع اطلاعاتی را نیز در نظر داشته باشند. همچنین شهروندان آمریکایی در انگلیس را به صورت جدی توصیه می کنیم تا با دوستان و خانواده خود در آمریکا تماس بگیرند و خبر سلامتشان را به آنها بدهند. همانطور که رئیس جمهور ترامپ و وزیر خارجه تیلرسون به صورت خصوصی و علنی به همتایان خود گفتند، ما با قربانیان و خانواده های آنان همدردی می کنیم و آماده ارائه کمک به انگلیس در هر شکل ممکن هستیم. 
وی افزود: آمریکا به شدت این حمله را محکوم می کند، حمله ای که به ستون مردم‌سالاری انگلیس یعنی ساختمان پارلمان این کشور انجام شد و چنین حملاتی فقط می توانند باعث تقویت عزم ما برای شکست دادن تروریسم در همه جا شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: همچنین دیروز تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا میزبان نشست وزرای خارجه شصت و هشت کشور ائتلاف ضد داعش بود. هدف کلی از این نشست هماهنگی جهانی تلاش ها در جهت هدف رئیس جمهور ترامپ برای اطمینان از نابودی این گروه وحشی و عدم بازگشت آنان در هر شکل دیگر است. وزیر خارجه تیلرسون در اظهاراتش، دیدگاهش درباره کارزار موثر تر علیه داعش در جبهه نبرد را اینگونه مطرح کرد که لازم است اقدامات ثبات سازی برای جلوگیری از بازگشت داعش صورت گیرد و به صورت خاص، باید تلاش ها برای مقابله با داعش در فضای سایبری به صورتی فزاینده و همزمان با مبارزه با این گروه در عراق و سوریه تسریع شوند تا این گروه نتوانند پیام خودشان را برای جمع آوری هواداران بیشتر در اینترنت منتشر کنند.
وی ادامه داد: بعد از نشست صبح، وزیر تیلرسون میزبان ناهار کاری برای هیئت های ائتلاف بود که جیمز ماتیس وزیر دفاع، استیون منوچین، وزیر خزانه داری و جان کلی وزیر امنیت داخلی در کنار مدیر سیا، مدیر اطلاعات ملی و کیتی مک فارلین دستیار امنیت ملی رئیس جمهور و تام بازر دستیار رئیس جمهور در امور امنیت داخلی به این جمع پیوستند. هدف از این نشست نیز بررسی درس های آموخته شده و ممانعت از توانمندی داعش برای تهدید امنیت ملی ما و شرکایمان بود. در این ناهار کاری همچنین راه های بیشتری برای جلوگیری از انتشار باورهای مسموم داعش در منطقه خاورمیانه از طریق تلویزیون و شبکه های اجتماعی بررسی شد.
تونر گفت: در نشست بعد از ظهر نیز وزیر تیلرسون میزبان اعضای ائتلاف در گروه های کوچک تر بود که وزیر دفاع و مدیر اطلاعات ملی نیز به وی پیوستند و شرکت کنندگان در این جلسات نحوه افزایش هماهنگی ها و تشدید تلاش ها علیه داعش در عراق و سوریه و پیروان این گروه در کشورهای دیگر را بررسی کردند.
مارک تونر همچنین درباره بالا گرفتن تنش بین ترکیه و اتحادیه اروپا گفت شکی نیست که ترکیه متحد و شریکی قوی برای ما در مبارزه با داعش است و دوست آمریکاست؛ ما از خواست ترکیه برای تعامل با اروپا حمایت می کنیم. من نمی خواهم درباره موضوعات بین ترکیه و اروپا نظر بدهم و طرفین باید در این خصوص کار کنند. تا زمانی که ترکیه خواستار یکپارچگی با جامعه اروپا آتلانتیک در سطح اقتصادی باشد، ما نیز از این خواست حمایت می کنیم. 
وی درباره تهدیدهای متقابل ترکیه و اروپا گفت ما خواستار آرام تر شدن لحن و کنار آمدن طرفین هستیم. 

نظر شما