شناسهٔ خبر: 18557229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نوروز ۹۶ با اهالی تئاتر/۴

هادی عامل: تئاترِ گیشه خطرناک است/ ضرورت توجه به زیرساخت‌های تئاتر خصوصی

کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: تئاتری که تنها اهداف خود را جلو ببرد یک نوع تئاتر پیشرو، لابراتواری یا آزمایشگاهی است چرا که در آن همه با حضور ستاره‌ها به دنبال گیشه هستند تا تماشاچی را به سالن بکشانند و این نقطه خطرناکش است.

صاحب‌خبر -

هادی عامل کارگردان و نویسنده تئاتر و نمایش‌های موفقی مثل «افسانه ببر» به مناسبت سال جدید در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس عنوان کرد: من احساس می‌کنم در این ایام شرایط تئاتر حساس و نگران کننده است از این باب که تکلیف تئاترهای خصوصی به لحاظ زیرساختی هنوز به طور مناسب مشخص نیست.

وی در ادامه افزود: تئاترهای خصوصی که این روزها در حال به وجود آمدن هستند علی رغم اینکه دولت همه وظایف را بر گردنشان انداخته و به عهده سالن‌ها گذاشته اما تعریف مشخصی برایشان وجود ندارد، از برخی از این سالن‌ها 20 درصد از برخی 60 یا 30 درصد دریافت می‌کند و خلاصه نابسامانی در این عرصه به ضرر تئاتر است.

عامل با اشاره به اینکه دولت باید مسئولیت‌هایش را در عرصه تئاتر بپذیرد، توضیح داد: البته در همه جای دنیا تئاترها مورد حمایت شهرداری‌ها و بخشی هم دولت هستند، با وجود اینکه به شکل خصوصی و نیمه خصوصی هم اداره می‌شوند اما یک تناسب و نسبتی بین این دو وجود دارد یعنی یک طوری نیمه دولتی و دولتی هستند اینجا این نسبت اساسا مشخص نیست و ظاهرا برایشان برنامه‌ای مشخص نشده است.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: تئاتری که در هر گوشه کسی بتواند به راحتی راه بیاندازد و اهداف خود را جلو ببرد یک نوع تئاتر پیشرو، لابراتواری یا آزمایشگاهی است چرا که در آن همه با حضور ستاره‌ها به دنبال گیشه هستند تا تماشاچی را به سالن بکشانند و این نقطه خطرناکش است.

وی در پاسخ به این سؤال که برنامه‌اش برای تعطیلات نوروز چیست گفت: من خیلی از سال‌ها بوده که تمرین داشتم اما امسال چون سال 95 سال پرکاری را با وجود افسانه ببر داشتم، خیلی برایم سخت بود احتیاج به قدری استراحت دارم و به امید خدا به مشهد سفر می‌کنم.

عامل با ابراز خوشحالی از اینکه تئاتر در سبد کالای خیلی از خانواده‌ها قرار گرفته گفت: تئاتر خوب همیشه دیدنی است ممکن است سلیقه‌ها هم البته باشد ولی برای آن سلیقه‌ها هم تئاتر تولید می‌شود مردم وقتی به سالن بیایند حتی پولی به قدر یک غذا هزینه کنند واقعا بخواهیم حساب کنیم هزینه تئاتر بالا نیست علی رغم اینکه می‌گویند تئاتر گران است.

وی اظهار داشت: فرهنگ غذای روح انسان است و یک ضرورت برای هر جامعه‌ای محسوب می‌شود ما هم اگر نیازش را احساس کنیم تئاتر پیشرفت می‌کند و سطح فرهنگی ما هم بالاتر می‌رود بزرگترین معضل فرهنگی ما فرهنگ است ما فرهنگمان را باید بسازیم مردم را به باور برسانیم که خیلی از مسائل ما در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین الملل با همین فرهنگ حل می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما