شناسهٔ خبر: 18550669 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

23 مارس مصادف با روز جهانی هواشناسی

روز جهانی هواشناسی در سال ۱۹۵۰ توسط سازمان جهانی هواشناسی شکل گرفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس فضای مجازی خبر گزاری صدا و سیما، سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، همه ساله ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین را که در ایران این روز مصادف با روز سوم عیدباستانی نوروز ایرانیان و تعطیل رسمی می باشد بعنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است. این سازمان هر سال یک شعار را برای روز جهانی هواشناسی معرفی می کند و این روز در تمام کشورهای عضو سازمان جشن گرفته می‌شود.
 شعار روز جهانی هواشناسی
سال 2013 سازمان هواشناسی جهانی(WMO ) نظر به اهمیت دیده بانی هواشناسی و وجود شبکه ایستگاههای هواشناسی در سراسر جهان که به منظور دستیابی به داده های واقعی هواشناسی جهت پایش آب و هوای کره زمین به منظور حفاظت از جان و مال انسانها تاسیس شده است عنوان شعار سال ۲۰۱۳ روز جهانی هواشناسی را "دیده بانی هواشناسی برای حفاظت از جان ومال" انتخاب کرده است.
سال 2014 میشل ژارو دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی در پیامی به مناسبت روز جهانی هواشناسی در سال 2014 اعلام کرد: سهم جوانان در آینده جهان، سازمان جهانی هواشناسی را بر آن داشت تا ˈهوا و اقلیم: مشارکت جوانانˈ را به عنوان شعار روز هواشناسی جهانی در سال 2014 برگزیند.
سال 2015 میشل ژارو دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی با اعلام شعار "دانش اقلیمی برای کنش اقلیمی" به عنوان شعار روز جهانی هواشناسی در سال 2015 ضمن گرامیداشت این روز در پیامی به همین مناسبت آورده است که: تغییرات آب و هوایی نگرانی همه ماست. 
سال 2016  اقلیم آینده :داغ تر،خشک تر،نمناک تر برای روز جهانی هواشناسی درسال 2016حاکی از ان است که +اقلیم جهان در حال تغییر است. این تغییر قرار نیست در آینده اتفاق بیفتد، همین حالا در جریان است. روند تغییر اقلیم در دهه‌های آتی با انتشار بیش از پیش گازهای گلخانه¬ای ناشی از فعالیت بشر در جو زمین ادامه خواهد یافت. 
در سال 2017، حاکی از اهمیت فوق العاده ابرها در حوزه هوا، اقلیم و آب است. ابرها در دیدبانی و پیش بینی وضع هوا نقش بسزایی دارند. در مطالعات تغییر اقلیم ابرها یکی از موضوعات کلیدی در عدم قطعیت ها هستند. بنا بر این شناخت هر چه بیشتر چگونگی تاثیرگذاری ابرها بر اقلیم و تاثیرپذیری آن ها از تغییر اقلیم ضرورت دارد. ابرها در چرخه آب و چگونگی توزیع جهانی آن نقش عمده ای ایفا می کنند. 
 مطالعه و بررسی جَو، همواره مد نظر دانشمندان ایرانی بوده است. از این رو، بسیاری از دانشمندان نجوم، در آثار خود بخشی را به مسائل جوّی اختصاص داده‌اند. محمد بن زکریای رازی، ابن سینا، حکیم عمر خیام، ابوریحان بیرونی و انوری، شاعر معروف از شخصیت‌ها و دانشمندان ایرانی بوده‌اند که دربارة پدیده‌های جوّی مطالبی در آثار خود به یادگار گذاشته‌اند.
فعالیت‌های منظم هواشناسی، اولین بار با اندازه گیری عناصر جوّی، سفارتخانه‌های انگلیس و روس در تهران و مناطق نفت خیز جنوب کشور آغاز شد و این اطلاعات، صرفاً به بایگانی کشورهای مربوط منتقل شده و احتمالاً در برنامه‌های تحقیقاتی آن ها، مورد استفادة ویژه قرارگرفته است.

23 مارس مصادف با روز جهانی هواشناسی 23 مارس مصادف با روز جهانی هواشناسی 23 مارس مصادف با روز جهانی هواشناسی 23 مارس مصادف با روز جهانی هواشناسی 23 مارس مصادف با روز جهانی هواشناسی 23 مارس مصادف با روز جهانی هواشناسی 23 مارس مصادف با روز جهانی هواشناسی 23 مارس مصادف با روز جهانی هواشناسی




نظر شما