شناسهٔ خبر: 18549738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس روسی مسائل سیاسی:

سفر «میرضیایف» به «آستانه» فرصتی برای کاهش تعصبات میان 2 کشور است

کارشناس مسائل سیاسی روسیه با اشاره به سفر آتی رئیس‌جمهور ازبکستان به «آستانه» گفت: سفر «میرضیایف» فرصت خوبی برای کاهش تعصبات منطقه‌ای ۲ کشور خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «استانیسلاف پریتچین»، کارشناس مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز پژوهشگاه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه با اشاره به سفر رئیس جمهور ازبکستان به «آستانه» گفت: برنامه سفری «شوکت میرضیایف» به قزاقستان و مذاکرات وی با «نورسلطان نظربایف» بسیار گسترده و موضوعات مختلفی از مسائل امنیتی تا گسترش حداکثر روابط دو جانبه میان 2 کشور را در بر می‌گیرد.

پریتچین در ادامه بازدید میرضیایف به آستانه را فرصت خوبی برای ایجاد روابط متقبالا سودمند، کاهش تعصبات میان 2 کشور که از جاه طلبی های منطقه‌ای دو طرف منشاء می‌گیرند، عنوان کرد.

کارشناس سیاسی روس افزود: تقویت روابط با کشورهای همسایه یکی از اهداف برنامه های میرضیایف برای توسعه اقتصادی ازبکستان می‌باشد و اولویت دیپلماسی این کشور به شمار می‌رود.

پریتچین با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور ازبکستان در تاریخ 8 سپتامبر سال گذشته میلادی گفت: میرضیایف در این سخنرانی به برقراری روابط حسنه با کشورهای منطقه به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی تاشکند تاکید کرد.

وی در ادامه با بیان این که قبل از شهر آستانه، رئیس جمهور ازبکستان از عشق‌آباد بازدید کرد، افزود: در این سفر پلی برای عبور وسائل نقلیه و قطار افتتاح شد که انتظار می رود راه اندازی آن افزایش تجارت دوجانبه و همچنین ایجاد فرصتی برای صادرات و ترانزیت کالاهای ازبکی از طریق ترکمنستان به ایران و کشورهای دریای خزر را فراهم می‌کند.

پریتچین تصریح کرد: انتظار می رود که در بازدید میرضیایف از قزاقستان همچنین یک بسته اسناد به امضا برسد زیرا هم برای آستانه و هم تاشکند روابط اقتصادی و تقویت تماس ها میان 2 کشور در حوزه حمل‌ونقل و بشردوستانه مهم است.

وی افزود: گفت‌وگوهای سیاسی و بررسی اقدامات مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم، جنایات مرزی و تامین امنیت منطقه ای همچنین از اهمیت زیادی برای دو طرف برخوردار می‌باشد.

کارشناس روس در ادامه با اشاره به فرصت های اقتصادی برای تاشکند از برقراری روابط با آستانه گفت: قزاقستان در آینده نزدیک می تواند برای ازبکستان به پنجره‌ای به اتحاد اقتصادی اوراسیا تبدیل شود.

پریتچین افزود: انتظار می رود که در پایان سفر میرضیایف به آستانه در مورد راه‌اندازی کارخانه مونتاژ خودروهای ازبکستانی در قزاقستان برای دور زدن محدودهای خاصی در عرضه مستقیم این نوع محصول از این کشور اعلام شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شایعاتی در میان محافل سیاسی در مورد احتمال ایجاد محور ژئوپولیتیک «آستانه – تاشکند» گفت: البته مسائل زیادی وجود دارد که دو طرف نگاه مشترک و یا نزدیک به هم دارند از جمله هر 2 کشور در عرصه اقتصادی، سیاسی و نظامی در موقعیت‌های نخست منطقه قرار گرفته و در مورد استفاده از منابع آبی نظر مشترک دارند.

کارشناس روس ادامه داد: اما کافی است به مکانیسم های سیاست خارجی دو کشور نظر کرد تا غیر ممکن بودن ایجاد چنین محوری میان 2 کشور در حال حاضر را بخوبی درک کرد.

پریتچین اضافه کرد: زیرا قزاقستان در این مورد هم در سطوح دو جانبه با شرکای کلیدی خود از جمله روسیه و چین و هم در چارچوب سازمان‌های چند جانبه فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: اما ازبکستان بیشتر همکاری‌های دو جانبه را بر فرمت های چند جانبه ترجیح می‌دهد.

به اعتقاد کارشناس مسائل آسیای مرکزی روسیه چنین تفاوت در تعامل می تواند یکی از عوامل محدود کننده شکل گیری و ایجاد یک محور کامل میان دو کشور باشد.

وی افزود: به این خاطر چنین محوری تنها با گذشت زمان و در صورت حفظ پویایی روابط مثبت فعلی توسط رهبران 2 کشور امکان پذیر است.

پریتچین در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه امنیت به عنوان یکی از موضوعات مهم مذاکرات دو جانبه اشاره کرده گفت: مبارزه با تروریسم، خطر بازگشت شبه نظامیان داعش از سوریه و عراق، جنایات مرزی، قاچاق مواد مخدر و انتقال بی ثباتی های افغانستان از جمله مسائلی می‌باشند که هم برای تاشکند و هم آستانه از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.

وی افزود: در مجموع تقویت همکاری‌های امنیتی میان دو کشور را می توان همچون یک بازی با نتیجه مثبت برای همه بازیگران منطقه ای عنوان کرد، اما تامین امنیت منطقه تا حد زیادی نیاز به مشارکت و دخالت همه 5 کشور آسیای مرکزی دارند.

پریتچین ادامه داد: بنابراین اگر چه بخش مرزی ازبکستان با افغانستان نه آن قدر طولانی است و بخوبی محافظت می شود اما کشورهای همسایه تاشکند با مشکلاتی در این خصوص مواجه هستند.

وی تصریح کرد: در صورت سر زدن بی ثباتی در شمال افغانستان خطر انتقال این بی ثباتی ها از طریق کشورهای همسایه به خاک ازبکستان، این کشور را تهدید می‌کند.

این کارشناس روس اضافه کرد: بنابراین موضوع تامین امنیت کشورهای آسیای مرکزی از موضوعاتی می‌باشد که به همکاری نزدیک تمام 5 کشور منطقه نیاز دارد.

انتهای پیام/ز

نظر شما