شناسهٔ خبر: 18549520 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جام جهانی 1958/ ظهور افسانه ای به نام پله

در اين مسابقات نوجوانی 17 ساله به نام پله گام به صحنه رقابت هاي فوتبال جهان گذاشت که نامش برای هميشه در اين رشته جاودان باقی ماند.

صاحب‌خبر -
جام جهانی 1958/ظهور افسانه ای به نام پله///ویژه عیدبه‌ گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال   گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان بعد از سوییس، نوبت سوئد بود که به عنوان میزبان رقابت های جام جهانی انتخاب شود، اما این دوره با درگذشت "ژول ریمه" بنیانگذار این پیکارها در سن 83 سالگی همزمان شد. ریمه روز 16 اکتبر سال 1958 در پاریس چشم از جهان فروبست.
 
در این جام تیم برزیل با حضور نوجوانی 17 ساله به نام پله برای نخستین بار جام قهرمانی را به خانه برد. پله مقابل ولز گلزنی کرد، سه بار دروازه تیم فرانسه را در نیمه نهایی گشود و دو گل دیگر در بازی فینال مقابل میزبان به ثمر رساند که برتری 5بر 2 و قهرمانی را در پی داشت.
 
برزیلی‌ها تبدیل به نخستین تیم تاریخ مسابقات شدند که در حالی قهرمان می‌شدند که مسابقات در یک قاره دیگر برگزار می‌شد. همچنین برای اولین بار، هر چهار تیم بریتانیایی موفق به حضور در مرحلهٔ نهایی مسابقات شدند. اتفاقی که دیگر هرگز رخ نداد.
 
برای نخستین بار تصاویر رقابت های جام جهانی فوتبال از طریق تلویزیون به سراسر کره خاکی مخابره شد تا مردم جهان شکوه ستارگان دنیای توپ گرد را مشاهده کنند. ستارگانی مثل کوپا، فونتن، چارلتون، یاشین، گارینشا، واوا و پله که در سن 17 سالگی شش گل از جمله دو گل در فینال زد که قهرمانی را برای برزیلی ها به ارمغال آورد.
 
ششمین دوره رقابت های جام جهانی از نظر رکورد تعداد تیم های شرکت کننده در مرحله مقدماتی آن نیز (55 تیم) شاخص است.
 
 شوروی سابق نیز با حضور دروازه بان افسانه ای خود "لو یاشین" نخستین جام جهانی را تجربه کرد. 
 
 انگلیس در حالی در مسابقات شرکت کرد که هشت تن از بازیکنان منچستریونایتد در فوریه 1958 در یک سانحه هوایی در مونیخ کشته شده بودند. 
 
 برزیل در این مسابقات با سیستم 4-2-4 و تکیه بر جناحین، شیوه جدیدی از بازی را پایه گذاری کرد. 
 
فینال جام جهانی 1958 اولین فینالی بود که بین دو کشور از دو قاره متفاوت برگزار شد. 
 
 جاست فونتین با زدن ۱۳ گل، بهترین گلزن رقابت‌ها شد. رکوردی که تاکنون دست نخورده باقی‌مانده‌است.
 
انتهای پیام/

نظر شما