شناسهٔ خبر: 18549476 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امکان خود اتکایی صد درصدی شکر وجود ندارد

وزیر اسبق کشاورزی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی ،خشکسالی ها اخیر و بحران منابع آبی ، امکان خودکفایی تولید شکر در داخل وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی در گفتگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به بحران منابع آبی، توسعه کشت چغندر پاییزه علاوه بر کاهش 50 درصدی مصرف آب نسبت به کشت بهاره،تناوب کشت برای محصولات دیگر را نیز به همراه دارد.

وی درباره مقایسه نرخ خرید تضمینی چغندرقند داخلی با بازارهای جهانی افزود: نرخ خرید تضمینی چغندر قند داخلی سه برابر نرخ جهانی است از این رو انتظار داریک که برای سال زراعی آینده با توجه به محدودیت بحران منابع آبی این نرخ افزایش نیابد.

کلانتری در پاسخ به این سوال که امکان خودکفایی تولید شکر در داخل وجود دارد، بیان کرد:  با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی ها اخیر، امکان تولید 2 میلیون تن شکر در داخل وجود ندارد چرا که در شرایط فعلی مجموع تولید چغندر و نیشکر در کشور ما حدود یک میلیون و 300 هزار است.

وزیر اسبق کشاورزی تصریح کرد: اگرچه اتخاذ سیاست  وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر انتقال کشت بهاره چغندر پاییزه در استان های جنوبی می تواند توسعه تولید را به همراه داشته باشد اما نمی توان به طور صد درصد نیاز کشور را تامین کردچرا که با توجه به بحران منابع آبی حداقل سرمایه گذاری بالغ بر 120 میلیارد دلاری باید در جهت کاهش مصرف آب های زیر زمینی و انتقال تکنولوژی ها ی جدید صورت گیرد که تحقق این امر امکان پذیر نیست.


 بیلان منفی آب، اتخاذ انتقال کشت چغندر قند را به همراه داشت
 
عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به مزایای توسعه کشت چغندر پاییزه اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی،بیلان منفی آب های زیر زمینی و بحران 610 دشت کشور به سمت و سوی جایگزینی کشت چغندر پاییزه به جای بهاره رفتیم.

وی افزود: با توجه به مصرف بالای آب در کشت چغندر قند و اتمام بارندگی ها در فصل بهار وزارت جهاد کشاورزی سیاست کشت چغندر پاییزه را اتخاذ کرده چرا که 60 الی 65  درصد نیاز آبی چغندر قند از طریق بارش باران تامین می شود که در این صورت فشار کمتری به منابع زیر زمینی وارد می شود.

 پاپی زاده ادامه داد: با وجود دو دهه طراحی کشت اشتباه الگوی کشت، وزارت جهاد کشاورزی سیاست توسعه کشت پاییزه در استان خوزستان بزرگترین قطب تولید چغندر قند را اتخاذ کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که بالا بودن نرخ خرید تضمینی چغندر قند در مقایسه با قیمت های جهانی افزایش کشت این محصول را به همراه داشته، بیان کرد: با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده داخلی نسبت به قیمت های جهانی و استمرار تولیدباید گفت که نرخ خرید تضمینی باید متناسب با هزینه های تولید باشد.

وی در ادامه افزود: کشاورزان در کشت محصولاتی نظیر سیب زمینی،گوجه فرنگی و پیاز با ریسک بالایی به امر تولید می‌پردازند، چرا که امکان شکسته شدن یکباره قیمت در فصل برداشت وجود دارد در حالیکه کشت چغندر قند ریسک بالایی ندارد و کشاورزان با آسودگی خاطر می توانند به تولید محصول بپردازند.

پاپی زاده از خودکفایی تولید شکر ظرف سه سال آینده خبر داد و گفت: تولید چغندر قند در استان خوزستان و اقلیم های مشابه به راحتی امکان پذیر است، و از آنجا که با خودکفایی محصول فاصله چندانی نداریم تنها با کنترل واردات و تحویل به موقع پول از سوی کارخانه هاظرف سه سال آینده این امر محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: توسعه کشت چغندر قند علاوه بر بحث خودکفایی،کنترل علف های هرز،کاهش هزینه ها،افزایش عملکرد و تنظیم الگوی کشت را به همراه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما