شناسهٔ خبر: 18548815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اینجا فوتبال است به جرم حاشیه نشینی

گروه اجتماعی: می‌گوید بارها با شهرداری و شورای شهر اراک برای حل دردهای منطقه فوتبال مکاتبه کردیم و فقط یک جواب شنیدیم: شما در سکونتگاه‌ غیر رسمی زندگی می‌کنید. یعنی زندگی ما غیرقانونی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اینجا فوتبال است در هوای سرد زمستانی، صدای شور و هیجان و مسیرهای ناهموار دامنه کوه که همچون صخره، بخشی از هویت این منطقه شده‌اند، زمین خاکی و تعدادی کودک پا برهنه که استعداد خود را با ضربه زدن به توپ پلاستیکی تخلیه می‌کنند.
 پا و صورت در این سرما سیاه شده، صدای فریاد مادر بر سر کودک، شادی بچه‌ها را خاموش می‌کند کودک را به زور و بغل کنان از میدان بازی به سمت خانه می‌کشاند از او می‌پرسم چرا اجازه بازی نمی‌دهی؟ جواب می‌دهد: مگر سرنگ‌های آلوده را نمی‌بینی؟
این ماجرا خیالبافی نیست بلکه نتیجه یک روز گذر از منطقه‌ای به نام  فوتبال در اراک است، شاید حرف‌های اهالی این منطقه از زبان خودشان، گویاتر باشد:
خانم صفاپور در حالی که با زحمت از پله‌های ناهموار دامنه کوه بالا می‌رود تا شاید به خانه‌اش برسد می‌گوید: مردم فوتبال مخصوصاً ساکنین اطراف کوه از هیچ خدمات رفاهی و زیر ساخت شهری برخوردار نیستند، و در نهایت کمبودها، به سر می‌برند.
وی ادامه داد: یکی از این کمبودها عدم پاکسازی زمین‌های نیمه ساخت از سرنگ‌های آلوده و نخاله‌های ساختمانی است، بارها با شهرداری و شورای شهر مکاتبه کردیم و فقط یک جواب شنیدیم: شما در سکونتگاه‌ غیررسمی زندگی می‌کنید. یعنی زندگی ما غیرقانونی است.
یکی دیگر از ساکنین این منطقه به ما می‌گوید: زمین‌های اطراف درست پاکسازی نشده و شهرداری و شورای شهر هیچ گونه خدمات شهری به ما ارائه نمی‌دهد، مجبور هستیم کودکان خود را به زور در خانه خود نگه داریم که مبادا آلوده شوند اینجا خبری از فضای بازی سالم و پارک نیست، می‌ترسیم پای کودک روی سرنگ آلوده برود.
علی 15 ساله به ما می‌گوید: زمین فوتبال یا پارک نزدیک خانه ما وجود ندارد، باشگاه ورزشی و زمین‌های مختلفی در نزدیکی ماست اما پول می‌خواهد که نداریم.
خانم میانسالی که در ایستگاه اتوبوس منتظر است می‌گوید: خدمات شهری حق مسلم هر شهروندی است اما انگار ما فرق داریم مثلاً اتوبوس‌هایی که در این خط کار می‌کنند از بی‌کیفیت‌ترین اتوبوس‌های شهر بدون ابزار سرمایشی و گرمایشی هستند اگر هم داشته باشند خراب است.
یکی دیگر از ساکنین این منطقه بدون اینکه بخواهد هویتش عنوان شود می‌گوید: منطقه فوتبال به ویژه، حاشیه کوه محل اجتماع معتادان است، و خانه‌های خالی از سکنه در این منطقه تبدیل به محل نگهداری مواد مخدر و تغذیه ساقیان مواد مخدر شهر شده است، بارها به نیروی انتظامی گزارش دادیم و فقط ماشین گشت اعزام کردند بعد از رفتن پلیس هم، همه چیز از سر گرفته می‌شود.
غفاری از فروشندگان این منطقه می‌گوید: جدا از معضلات فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری در فصل زمستان در این منطقه به یک معضل تبدیل شده است با کمترین بارش برف به دلیل شیب تندی که اینجا دارد، لغزندگی خطرناکی مخصوصاً برای سالمندان ایجاد می‌شود.
وی در ادامه گفت: خدمات شهری اراک فقط به مردم بالای شهر خلاصه می‌شود بجای اینکه فکری به حال معابر اینجا و روزهای برفی بکنند خیابان‌های بالای شهر را تیغه کشی می‌کنند و رنگ آمیزی، چون اینجا فوتبال است.
این تنها بخشی از درد انگار تمام نشدنی ساکنین فوتبال اراک بود، این خانه‌ها یک‌شبه به وجود نیامدند و آن کودک و سالمند هم مجرم نیستند همه انسان‌ها حق حیات دارند حتی اگر جرمشان خانه نشینی در سکونتگاه‌های غیر رسمی باشد.

نظر شما