شناسهٔ خبر: 18546332 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

​تلخی ها و شیرینی های سال ۹۵ از زبان علمای شیعه و سنی:

آیت الله سلیمانی:امنیت پایدار سیستان وبلوچستان شیرین ترین دستاورد سال ۹۵ / مولوی سلامی:کوتاهی دولتمردان در اقتصاد مقاومتی خاطره تلخ سال گذشته

علمای شاخص شیعه و سنی از تلخی ها و شیرینی ها سال 95 گفتند و خاطرنشان کردند: سال ۹۵ خاطرات تلخ و شیرین زیادی برای آنها رقم زده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از عصرهامون، تلخی ها و شیرینی ها سال 95 وقتی از زبان علما مطرح می شود پخته تر است، حال اینکه برخی از این بزرگوران در کنار خاطرات خود نقدی هم در خصوص نحوه اجرای اقتصاد مقامتی از سوی دولتمردان مطرح کردند که در ادامه می خوانیم.

 
"اقتصاد مقاومتی" مهمترین مسئله ای که از تریبون نماز جمعه بیان کردم 
آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به اینکه سال جاری را مقام معظم رهبری سال " اقتصادمقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری کرده بودند، اظهار داشت: وظیفه امامان جمعه این است که از تریبون نماز جمعه راجب مطالبات رهبری با مردم صحبت کنند از همین روز تعدادی از خطبه ها را نسبت به این موضوع اختصاص داده و در خصوص اقتصاد مقاومتی و فرق آن با اقتصاد ریاضتی پرداختم.

شیرین ترین خاطره سال95:رسیدن به امنیت پایدار در درون منطقه بود
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی مهمترین راه درمان نظام است، بیان کرد: پرداختن به این موضوع از جمله برنامه های مهمی بود که در سال 95 بدان توجه ویژه شد.
امام جمعه زاهدان شیرین ترین خاطره سال 95 را رسیدن به امنیت خوب و به نسبت پایدار در درون استان عنوان کرد و افزود: این امنیت مرهون وحدت کلمه و تلاش های سپاه پاسداران، نیروهای انتظامی، مرزبانی، اطلاعات، ارتش، دستگاه های قضائی و اجرایی بود و ما هم به عنوان یک طلبه در معیت این بزرگواران بودیم.
وی ادامه داد: این همدلی و همفکری، بومی ساختن امنیت، بها دادن به مردم و به میدان آوردن آنها، احترام گذاشتن به بزرگان طوایف و قبایل و همچنین مهار ده ها مورد ناامنی و خنثی کردن نقشه دشمنان حرکت های جدید سال و شیرین ترین خاطرات سال 95 بود.
آیت الله سلیمانی تلخ ترین خاطره سال 95 را شنیدن خبر ارتحال امام جمعه خاش عنوان کرد و گفت: فوت پدر شهیدان خدری و ارتحال عالم برجسته و بزرگوار مرحوم آیت الله محمد حسینی طباطبایی از دیگر اتفاقات تلخ در منطقه بود.

اقوام و ارحام یک تخم مرغ به عنوان چشم روشنی به من دادند
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال خبرنگار زاهدانه مبنی بر اینکه "اولین عیدی که گرفتید چه بود؟" افزود: در زمان بچگی در منطقه ما رسم بر این بود که با برگ سبزی نزد پدر و مادر رفته و از آنها عیدی بگیریم. نظر والدین و خانواده ما بر این بود که من فرزندی خوش یمن هستم و قدم من را با برکت احساس می کردند لذا در چنینی روزی سعی آنها بر این بود که اولین نفری که وارد می شود من باشم لذا پدر و مادرم پول دادند ولی اقوام و ارحام کالا که معمولا یک تخم مرغ بود به عنوان چشم روشنی به من دادند.

وعده های دولت محقق نشد
مولوی نذیر احمد سلامی یکی از علمای برجسته و نماینده مردم اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری نیز در این خصوص به خبرنگار زاهدانه گفت: مهمترین مسئله ای که در بحث خبرگان رهبری پیگیری کردیم موضوعات پیرامون اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل بود که تا چه میزان محقق شده است.
وی با بیان اینکه در بحث جزئیات و کلیات موضوع اقتصاد مقاومتی چیزی محقق نشده است، افزود: در این راستا دولتمردان کوتاهی کردند، وعده دادند در عرض 100 روز قیمت ها را پایین و اقتصاد مردم را سر و سامان دهند و یا اشتغالزایی ایجاد کنند اینها هیچکدام محقق نشد لذا دولتمردان در گام برداشتن به این سمت و سو کوتاهی کردند.

تلخ ترین حادثه سال95: آتش سوزی ساختمان پلاسکو
نماینده مردم اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری شیرین ترین خاطره سال 95 را رسیدن به امنیت پایدار در استان عنوان کرد و ادامه داد: امسال بیش از سالهای گذشته در استان شاهد امنیت مرزی بودیم.
مولوی سلامی تلخ ترین خاطره سال را حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو عنوان کرد و گفت: تا کنون عیدی از کسی نگرفته ام.
 
تکدی گری بدترین خاطره در سال 95
مولوی عبدالله حسن زهی در گفتگو با خبرنگار اوشیدا ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تا انتهای آن همیشه در تریبون نماز جمعه تاکید بر توحید، وحدت میان شیعه و سنی و پاسداری از ارزش های نظام اسلامی ایران داشتم.
وی با بیان اینکه، رفت و آمد مسولان استانی و کشوری به منطقه سیستان بهترین خاطره ام در سال ۱۳۹۵ بوده است ادامه داد: مشکلات بسیاری در استان وجود دارد که نه تنها در سال جاری رفع نشده بلکه همچنان پابرجاست.
مولوی حسن زهی تصریح کرد: در نشست خصوصی با استاندار و همچنین در دیدار با فرماندار و سایر مسولان منطقه بارها مشکلات مردم را مطرح و از حقوق آنان دفاع کردم اما هنوز مشکلات یاد شده رفع نشده و این موضوع سبب ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم شده و به رغم قرار گرفتن در پایان سال و آغاز سال جدید همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.
وی بیان داشت: متاسفانه شاهد تکدی گری شمار زیادی از انسان های آبرومند در سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سیستان هستیم و این موضوع بسیار آزار دهنده بدترین خاطره ام در سال جاری بوده است .
امام جمعه اهل سنت شهرستان هامون اظهار داشت: با اینکه دغدغه مقام معظم رهبری رفع مشکلات مردم است اما برخی از مسولان به دنبال اهداف نظام و رفاه مردم نیستند و تنها به دنبال مال اندوزی برای خود هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از مسولان صندلی خود را غنیمت دنیوی می بینند در حالی که بسیاری از مردم به واسطه وجود مشکلات، سرگردان هستند و حتی این مسولین تکریم ارباب رجوع را هم حتی نیاموخته اند که این مسئله سبب روی آوردن مردم به سمت کارهای غیرقانونی و رشوه می شود تا از این طریق اهداف خود را به پیش ببرند.

استقبال بی نظیر مردم میرجاوه از زائرین پاکستانی در سال ۹۵ تبلور وحدت شیعه و سنی در استان بود
مولوی عبدالرحیم ریگیان پور در گفت و گو با لادیز، اظهار کرد: سال 95 سال آرام و پربرکتی برای مردم شهرستان میرجاوه بود و مردم مرزدار میرجاوه همچون گذشته با تعامل و همکاری با مسئولین در تامین امنیت شهر و حفاظت از مرزهای استان همگام بودند و مانند سال های گذشته با حضور در صحنه های مختلف اجتماعی و سیاسی مانند راهپیمایی 22 بهمن ثابت کردند که همیشه پایبند به ارزش های نظام جمهوری اسلامی هستند.
وی افزود: مردم ولایتمدار میرجاوه در سال 95 با استقبال با شکوه از زوار پاکستانی امام حسین(ع) در مرز میرجاوه، اوج ارادت و محبت خویش به اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشتند و زیباترین تصاویر از وحدت شیعه و سنی در استان را خلق کردند و پیام یکدلی و وحدت شیعه و سنی در ایران را به جهان صادر کردند.
مولوی ریگیان پور خاطرنشان کرد: راه اندازی بیمارستان صحرایی سپاه پاسداران از جمله خدمات بسیار ارزنده سپاه به مردم محروم میرجاوه در سال 95 بود که با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد و مردم توانستند از خدمات بیمارستان صحرایی برخوردار شوند، برگزاری رزمایش الی بیت المقدس در شهرستان نمایش قدرت نظام جمهوری اسلامی به دشمنان انقلاب بود که باعث سربلندی مردم استان و شهرستان میرجاوه شد.
امام جمعه اهل سنت میرجاوه با بیان اینکه تعامل مردم و مسئولین در آبادانی شهرستان ستودنی است، تاکید کرد: امسال مدیران شهرستان با وجود محدودیت اعتبارات تمام تلاش خود را برای پیشرفت و آبادانی شهر به کار بستند و استقرار منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه، آماده سازی بیمارستان میرجاوه و بکار گیری نیروهای بومی در بیمارستان، راه اندازی هلال احمر و بهزیستی شهرستان میرجاوه و برطرف شدن مسئله گذر مرزی و بازارچه موقت از جمله موارد محقق شده در سال 95 است که با تلاش مسئولین به سرانجام رسید.
وی تصریح کرد: اعتبارات شهرستان میرجاوه باید در سال اینده افزایش یابد که مسئولین وعده حل این مشکل را در سال اینده داده اند و امیدواریم با تحقق این موضوع بسیاری از مشکلات شهرستان تازه تاسیس میرجاوه مرتفع شود.
 
شیرین ترینم خاطره ام دفن شهدای گمنام در شهر علی اکبر
حجه الاسلام و المسلمین مجتبی اشرفیان در گفتگو با خبرنگار اوشیدا ابراز داشت: سال ۱۳۹۵۵، سال وعده و  آزمون بود سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری می بایست اقدام و عمل مسئولان را در حوزه اقتصاد مقاومتی که مهمترین چالش و بحران دهه اخیر جنگ اقتصادی است را بررسی کرد و مردم به عملکردها نمره بدهند.

وی افزود: بنده هم وعده های زیادی را از بعضی بزرگواران شنیدم که انتظاربود عملی می شد اما متاسفانه هنوز اقدامی دیده نشده است.

امام جمعه شهر علی اکبر تصریح کرد: شیرین ترین خاطره بنده در سال جاری روز دفن دو شهیدگمنام درشهرعلی اکبر بود که عاشورایی برپابود و مردم فهیم و قدرشناس این خطه بسیار باشکوه از این کبوتران خونین و شاهدان بی ادعا کردند و اشک شوق و غربت باهم صحنه عجیبی خلق کرده بود.

حجه الاسلام اشرفیان بیان داشت: تلخ ترین خاطره ام در این سال داغدارشدن حداقل پنج خانواده درمحور جاده زابل به کوه خواجه بود.

وی در این راستا افزود: جاده زابل به کوه خواجه بسیار نامناسب و قدیمی است که در این راستا بارها به مسئولین امر نسبت به خطر آفرین بودن این جاده تذکر داده شد چرا که همه به این موضوع اذعان دارند اما متاسفانه به دلیل مشکل اعتبار مالی همچنان غیر استاندار است.

امام جمعه شهر علی اکبر بیان داشت: مهمترین مطالبه ام در سال جاری براساس معیارهای قانونی که می تواند سبب رشد منطقه شود استقرار بخشداری وکلانتری در منطقه و ایجاد کارگاه های تولیدی و اشتغالزایی، کوچک سازی تالاب، ایجاد مجتمع توریستی کوه خواجه و رسیدگی به اوضاع معیشتی مردم بود کجای دنیا دیدیدمردم برای نان شب خود از نانوایی قرض کنند بارهاگفتم این مردم زندگی نمی کنند بلکه تنها تلاش می کنند تا زنده بمانند.

حجه الاسلام اشرفیان در ادامه خاطرنشان کرد: در طول ایام سال از نهادها و موسسات خیریه مختلف کمک ها و سبد غذایی بین مردم توزیع کردیم اما اینها مسکن موقت است چرا که درد مردم باید ریشه ای درمان شود بایداشتغالزایی درمنطقه رونق بگیرد.

وی تاکید کرد: باید مسئول درد مردم را از نزدیک احساس کند امامسئولی که محل سکونتش جای دیگری است وارتباطی با مردم ندارد درد مردم رانمی فهمد و آنها را رعیت خود می بیند.

حجه الاسلام اشرفیان همچنین گفت: بزرگترین گره ای که توسط تریبون نمازجمعه از مردم باز شده اصلاح وضعیت آب شرب مردم بود که ازشبکه آب روستایی آب خود را تامین می کردند اما متاسفانه در طول تابستان گاهی اوقات آب به مردم نمی رسید یاشب فقط یکی دوساعتی جیره بندی آب می گرفتند که باپیگیری های انجام شده لوله آب شهری ازچاه نیمه به شهرعلی اکبر انجام شد؛ همچنین استقرار ادارات ثبت احوال، کمیته امداد و بهزیستی از اموری بود که استقرار آنها در شهر، مشکلات زیادی را از مردم شهرعلی اکبر و بخش تیمورآباد برطرف کرد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر پیگیر تاسیس حوزه علمیه خواهران وبرادران در شهر هستیم که در این راستا در مجموعه شهرستان هامون هرمکانی که مورد تایید مرکز باشد این حوزه ها تاسیس خواهد شد.

غم از دست دادن یار دیرینم حجت الاسلام میری امام جمعه فقید خاش بدترین خبر سال بود
مولوی محمدعلی شهنوازی امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش به خبرنگار تفتان ما گفت: غم از دست دادن روحانی جلیلقدر حجت الاسلام میری امام جمعه فید شهرستان خاش که از دوستان قدیمی حقیر بود برایم از بدترین و تلخ ترین خاطرات کل عمرم بود.
 
وی بیان کرد: افتتاح و بهره برداری طرح های محرومیت زدایی سپاه در سال 95 از بهترین خاطرات بود که توانست دل بسیاری از محرومان و مستضعفان این استان را شاد و خوشحال کند و در اذهان عمومی باقی بماند.
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما