شناسهٔ خبر: 18545528 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

پارسینه مهمترین وقایع حاشیه دار وزارت راه وشهرسازی در سال ۹۵ را بررسی کرد

سال سخت آخوندی

شاید بتوان سال ۹۵ را برای وزیر راه وشهرسازی در یک جمله خلاصه کرد"سال سخت آخوندی"!

صاحب‌خبر -
تحریریه پارسینه: شاید بتوان سال ۹۵ را برای وزیر راه وشهرسازی در یک جمله خلاصه کرد"سال سخت آخوندی"!

وزیری که در سال ۹۵ با بی پروایی در خصوص مسکن مهر و زیر سوال بردن آن به طور مکرر و البته مزخرف خواندن آن دردسرهای بزرگی را برای خود رقم زد. از تجمع های مردمی گرفته تا نارضایتی های مجلس که هر چند روز یکبار تکرار می‌شد!

هرچند که این نارضایتی ها و تجمع ها کوچکترین تاثیری بر وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نداشت و بارها وبارها پس از این انتقادها که بعضا تند و تلخ بود آخوندی بازهم بر عقاید خود مبنی بر مزخرف بودن طرح مسکن مهر اصرار داشت. مسکن مهر همان طرحی است که آخوندی در روز ابتدایی دریافت رای اعتماد از مجلس تاکید کرده بود که طرح ابتدایی آن را شخص وی ارائه کرده است.

به هرحال در روزهای آخر سال ۹۵ آخوندی بالاخره پس از استیضاح خود در مجلس و دریافت رای اعتماد مجدد برای سومین بار طی چهار سال وزارت اش در گفت وگوهای خود با رسانه ها تاکید کرد اظهارنظری در خصوص مسکن مهر نمی‌کند. 

گویی وزیری که تا چندی پیش از عقب ننشستن از نگاهش می‌گفت و تاکید می‌داشت حتی اگر سرش هم برود پای حرفش می ایستد اینبار به سکوت دراین خصوص تن داد! هر چند که پس از آن زیر مجموعه وی به راه گذشته وی و اظهارنظرهای مخالف ادامه دادند!

به هرحال اگر بخواهیم از آمار و ارقام مسوولان وزارت راه وشهرسازی مبنی بر بی سابقه بودن تحویل واحدهای مسکن مهر بگذریم باید بگوییم مشکلات این طرح همچنان به قوت خود باقی است.

 اما در روزهای آخر سال با توجه به وعده قائم مقام این وزیر قراراست در سال جاری تمام واحدهای مسکن مهر بالاخص در حاشیه تهران تحویل داده شود. که در اینصورت باید امیدوار به تحقق این وعده بود. هر چند که بسیاری از کارشناسان به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سالجاری عملا این امر را غیرممکن می‌دانند.

حادثه ای تلخ

برخورد دو قطار در نیمه دوم امسال تلخی روزهای آخوندی در وزارتخانه راه وشهرسازی را صدچندان کرد! انتقادها از عملکرد وی آنچنان بالا گرفت که تهدید این وزیر به استیضاح جدی شد! البته هیات رئیسه مجلس بسیار سعی کرد تا پای آخوندی به صحن مجلس کشیده نشود اما عدم حضور این وزیر دولت یازدهم در یکی از جلسات کمیسیون عمران و حضور مجدد و بدون استدلال منطقی در نهایت وی را به پای میز استیضاح کشاند. 

اگرچه باید تاکید کرد که آخوندی درنهایت پس از مقاومت هیات رئیسه مجلس و البته تهدید نمایندگان امضاء کننده نامه استیضاح با اعلام درخواستی رسمی به بزرگان مجلس خواستار برگزاری استیضاح شد! درنهایت نیز این وزیر دولت یازدهم برای سومین بار موفق به دریافت رای اعتماد نمایندگان شد و به وزارتخانه متبوع خود بازگشت.

هواپیماهای مدرن در راه ایران

مذاکرات با ایرباس از جمله موفقیت های آخوندی در سال ۹۵ تلقی می‌شود. اما عدم پایبندی وی به وعده اش این روزها برای وی حاشیه ساز شده است. 

در ابتدا قرار بود تا پایان سال گذشته ۹ ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین بنشینند که این رقم به ۳ هواپیما کاهش یافت. دو هفته قبل از عید دومین هواپیمای وعده شده در فرودگاه مهراباد به زمین نشست و به ناوگان هوایی ایران پیوست. 

آنطور که مسوولان اعلام کردند قرار بود سومین ایرباس نیز تا پایان سال ۹۵ وارد کشور شود که این امر نیز محقق نشد! این امر به یکی از گلایه های اصلی رسانه ها در این روزها بدل شده است.. اما به هرحال پیش بینی می‌شود این مساله اولین دغدغه آخوندی در روزهای ابتدایی سال جاری باشد! چراکه قطعا رسانه ها به دنبال پاسخی شفاف خواهند بود.

در حال حاضر موضوع دیگر سیستم فرسوده ناوگان هوایی و زمینی است که در روزهای عید و افزایش سفرها بیشتر از گذشته نمود یافته است اما به هرحال مطمئنا این موضوع برای آخوندی خطری جدی محسوب نخواهد شد مگر آنکه باردیگر حادثه ای تلخ به وقوع بپیوندد در غیراینصورت وزیر راه وشهرسازی پس از اولین حضور در وزارت راه وشهرسازی در سال ۹۶ بیشتر باید به فکر پاسخگویی در خصوص تحویل نشدن هواپیمای سوم در روزهای پایانی سال گذشته باشد!هر چند که تاکید شده در هفته آینده سومین هواپیمای ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین خواهد نشست اما به هرحال آخوندی باید پاسخگوی این تاخیر و دلایل آن باشد.




نظر شما