شناسهٔ خبر: 18543329 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

روز شمار نیمسال دوم عراق / آغاز عملیات آزاد سازی موصل

خبرگزاری شبستان: رویدادهای مهمی در سال ۱۳۹۵ عراق را تحت تاثیر قرار داد که مهمترین آن آغاز عملیات آزادسازی موصل و فلوجه بود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، تحولات عراق در سال 95 عمدتا گره خورده به داعش بود. این گروه همچنان اصلی ‌ترین مساله‌ در حوزه امنیت ملی عراق است.

1 مهر: ارتش عراق «الشرقاط» و چندین روستای دیگر را از دست داعش آزاد کرد.

6 مهر: نیروهای الحشد الشعبی پهپاد داعش را نزدیک محله القیاره سرنگون کردند. «ابو عمر العسافی» والی داعش نیز در شهر شرقاط در هنگام فرار از این شهر با لباس زنانه دستگیر شد.

7 مهر: سه عامل انتحاری خود را در جنوب موصل منفجر کردند. در این انفجارها ۲۳ نفر از نیروهای عراقی کشته و ۱۷ نفر دیگر نیز زخمی شدند. یک بالگرد ارتش عراق نیز با هدف قرار دادن یک کامیون بمب‌گذاری شده داعش که قصد حمله به نیروهای عراقی در خالدیه را داشت ضربه سنگینی به داعش وارد کرد. شماری از داعشی ها نیز که در این کامیون حضور داشتند که به هلاکت رسیدند.

9 مهر: جنگنده های نیروی هوایی فرانسه با پرواز از عرشه ناو «شارل دو گل» به بهانه مبارزه با داعش، موصل را هدف قرار دادند.

13 مهر: نیروی هوایی عراق در نزدیکی الانبار 40 تروریست داعش را بمباران کرد.

14 مهر: در بمباران هوایی آمریکا در نزدیکی موصل 10 تروریست کشته شدند.

15 مهر: یک تروریست داعش در «القیام» کشته شد.

17 مهر: کشته شدن 7 تروریست داعش در بمباران هوایی در نزدیکی الرمادی.

20 مهر: در حمله هوایی در موصل 7 تروریست به هلاکت رسیدند.

24 مهر: در بمباران هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در نینوا پنج تروریست کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

26 مهر: نخست‌وزیر عراق فرمان آغاز عملیات آزادسازی موصل را به‌طور رسمی صادر کرد. حیدر العبادی در سخنانی که از تلویزیون عراق پخش شد، اعلام کرد در حال حاضر تنها نیروهای ارتش این کشور به همراه نیروهای پلیس وارد موصل خواهند شد. پس از این سخنرانی حملات توپخانه ‌ای و هوایی به شهر موصل آغاز شد. در این عملیات حدود 30 هزار نیرو مشارکت کردند.

27 مهر: نیروهای عراقی چندین محله از شهر «قراقوش» در 15 کیلومتری جنوب شرق موصل را آزاد کردند.

28 مهر: پاکسازی «الزاویه» در منطقه القیاره در جنوب موصل و برافراشته شدن پرچم عراق بر فراز ساختمان های این روستا. هلاکت 21 داعشی در روستای «بجوانه» موصل.

29 مهر: هلاکت یک فرمانده داعش در حمله هوایی در روستای «تل الشیر».

1 آبان: نیروهای امنیتی شهر «کرکوک» را تحت کنترل کامل خود درآوردند و بخشی از مقررات منع آمد و شد در این شهر لغو شد. ارتش عراق در حمله علیه داعش به شهر حمدانیه در 15 کیلومتری جنوب شرق موصل، پرچم عراق را برافراشت.تروریست های داعش 284 نفر را قتل عام کردند. در میان کشته شدگان، چندین کودک نیز دیده می شد.

2 آبان: نیروهای عراقی پس از ورود به دو شهر حمدانیه و بعشیقه، خود را برای یورش به شهر تلکیف در حومه شمال شرقی موصل آماده می کنند. داعش یک شرکت داروسازی را در استان نینوا آتش زد.

3 آبان:  در درگیری تروریست های داعش با پیشمرگه های کُرد در سنجار دست کم 15 تروریست کشته شدند. نیروهای امنیتی عراق در ادامه عملیات آزادسازی موصل روستاهای «کرملیس» و «کطبه» در شرق و جنوب موصل را از وجود تروریست های داعش پاکسازی کردند.

4 آبان: در محله «رطبه» 40 تروریست داعش کشته شدند. آزادی بیش از 70 درصد از اراضی جنوب موصل.

7 آبان: نیروهای عراقی 40 روستا را در نزدیکی موصل آزاد کردند.

8 آبان: آزادسازی 15 روستا از جمله «الشوره، الصجمه ، الدحله ، سن الذبان ، تل طیبه ، الحمزه ، ابو العرایس ، زویرج ، الشیک ، المربندیه و نداس».

4 آذر: بر اثر وقوع انفجاری در نزدیکی یک پمپ بنزین در شرق استان حله دستکم 100 تن از جمله 60 زائر ایرانی به شهادت رسیدند.

8 آذر: نیروهای داوطلب مردمی روستاهای «مفلکه جوبی، ترکمانیه شمالی و جنوبی» را در حومه غرب موصل آزاد کردند. ده‌ها تن از عناصر داعش نیز کشته و مجروح شدند.

9 آذر: فرماندهی نیروهای مشترک ارتش عراق از آزادسازی روستای استراتژیک «کنعوص» و روستای «شیاله» در ساحل غربی رود دجله در منطقه شرقاط - مرکز اداری استان نینوا- خبر داد.

13 آذر: داعشی ها یک تانکر بمب ‌گذاری ‌شده را در محله قادسیه در موصل منفجر کردند که در این حمله ده‌ها تن زخمی شدند.

14 آذر: روستاهای «قره تبه، کوری غریبان، الدراویش و ابوجربوعه» در شمال موصل آزاد شد.

16 آذر: جنگ خیابانی ارتش عراق و تروریست های داعش در شرق موصل.

23 آذر: نیروهای عراقی موفق شدند ۹ روستای نزدیک شهر موصل را از دست داعش آزاد کنند.

17 دی: هلاکت 22 تن از عناصر داعش در حملات هوایی پهپادهای ارتش در موصل و کشته شدن هفت تن از عناصر تروریستی از جمله «عبدالله یاسین سلیمان الجبوری» معروف به «ابو ساحر» در منطقه «وادی عکاب».

24 دی: نیروهای عراقی موفق شدند بر دومین پل واقع بر رود دجله در مرکز موصل مسلط شوند.

25 دی: نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم دانشگاه موصل را آزاد کرده و پرچم عراق را بر ساختمان های آن به اهتزار درآوردند.

27 دی: نیروهای عراقی موفق شدند مقبره حضرت یونس (ع) را در موصل آزاد کنند و پرچم عراق را بر فراز این مقبره به اهتزاز درآورند.

29 دی: نیروهای ارتش عراق توانستند کنترل کامل شرق موصل را به دست بگیرند.

نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم پس از آزادسازی منطقه «الاندلس» و هتل نینوا در کرانه رود دجله در شمال موصل، وارد کاخ های ریاست جمهوی شدند.

3 بهمن: نیروهای نظامی عراق توانستند محله «الملایین» در ساحل چپ موصل را از دست داعش آزاد کنند. این آخرین محله ساحل چپ موصل بود که در اشغال این گروه تروریستی قرار داشت.

این نیروها همچنین توانستند که با تسلط پیداکردن بر جاده استراتژیک دهوک - موصل، تروریست های داعش را از این جاده دور کنند.

5 بهمن: آزادسازی کامل شرق موصل.

12 بهمن: بیش از 3200 نفر از آواره های موصل به مناطق خود در نیمه آزاد شده این شهر بازگشتند.

27 بهمن: یک پهپاد بدون سرنشین داعش امروز به بازار «النبی یونس» در شرق موصل حمله کرد. حمله پهپاد داعش 7 کشته و زخمی برجای گذاشت.

ا اسفند: نخست وزیر عراق آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل را اعلام کرد.

6 اسفند: نیروهای عراقی پایگاه «الغزلانی» و روستای «تل الریان» در جنوب غرب موصل را آزاد کرده و وارد محله «المأمون» شدند.

7 اسفند: وزیر خارجه عربستان در سفری از پیش اعلام نشده، وارد بغداد شد. این نخستین سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به عراق پس از سرنگونی رژیم صدام در سال 2003 بود.
آزادسازی روستای «العزیزیه» در شرق تلعفر و ورود به محله های «الجوسق» و «الطیران».

8 اسفند: رادیو داعش سرانجام پس از دو سال فعالیت، از کار افتاد. داعش به چاه های نفت «علاس» در شرق تکریت حمله کرد. آزادسازی منطقه المأمون.پایان مرحله اول عملیات در غرب و شرق تلعفر.

9 اسفند: شهرک نیروی هوایی (حی الطیران) در غرب موصل از چنگ داعش آزاد شد و پرچم عراق بر فراز آن به اهتزاز در آمد.

نیروهای عراقی همچنین موفق شدند بر مناطق «جوسق و پل چهارم» در طرف ساحل راست (غرب) موصل مسلط شوند.

10 اسفند: فرماندهی عملیات مشترک عراق از خنثی سازی حمله عناصر داعش به شهر «سامرا» و کشته شدن 15 سرکرده ارشد این گروه خبر داد.

«ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش در سخنانی به عنوان خطبه وداع، به شکست خلافت ادعايی خود اعتراف کرد و از عناصر اين گروه خواست به مناطق کوهستانی پناه ببرند.

11 اسفند: به دنبال ادامه پیشروی های نیروهای عراقی، تروریست های داعش منطقه «بادوش» در حومه موصل را با گازهای سمی هدف قرار دادند.

ارتش این کشور جاده «بوابه الشام» به عنوان آخرین راه اصلی خروج از موصل را قطع کرد و تمام راه های ورودی به شهر از سوی شمال غرب را تحت کنترل در آورد.ورود به منطقه «وادی حجر».

13 اسفند: حمله داعش با موشک کاتیوشا به شهر «حدیثه».

15 اسفند: نیروهای پلیس فدرال عراق موفق شدند پسر عموی ابوبکر البغدادی سرکرده داعش را دستگیر کنند.

16 اسفند: رئیس جمهور آمریکا، عراق را از فهرست کشورهای ممنوع الورود به این کشور حذف کرد. نیروهای عراقی بر مرکز تولید برق و برخی ساختمان های دولتی در کرانه راست موصل مسلط شدند.

17 اسفند: نیروهای عراقی پس از درگیری شدید با عناصر داعش در منطقۀ حی الدواسه، ساختمان استانداری نینوا را آزاد کردند.

18 اسفند: رئیس شورای استانداری دیالی از موافقت با بازگشایی یکی از مهمترین مسیرهای ورودی به محله های غربی بعقوبه خبر داد. این مسیر به دلایل امنیتی به مدت 10 سال بسته بود. آزادسازی ایستگاه قطار ارتباطی موصل به تلعفر.

19 اسفند: به دنبال چندین انفجار تروریستی در جشن عروسی در شمال تکریت شماری کشته و زخمی شدند.

نظر شما