شناسهٔ خبر: 18539827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در کفت و گو با روزنامه «الاهرام» مصر

سعد حریری: با حزب الله هم اختلاف و هم اشتراک نظر داریم/صلح در لبنان خط قرمز ماست

بیروت-ایرنا-«سعد حریری» نخست وزیر لبنان گفت که جریان المستقبل که او رهبری اش را برعهده دارد با وجود اختلافاتش با حزب الله همچنان با این گروه در تعامل و گفت و گوست. او حفظ صلح داخلی را خط قرمز لبنان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حریری در گفت و گو با روزنامه «الاهرام» مصر که امروز (سه شنبه) منتشر شد به موضوعات مختلفی از جمله روابط با حزب الله،تحولات مرتبط با قانون انتخابات لبنان، رخدادهای سوریه و روابط بیروت با ریاض و کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت.

**اختلاف و اشتراک نظر با حزب الله
سعد حریری در این گفت و گو بار دیگر مخالفت خود را با هرگونه در اختیارداشتن سلاح غیر از چارچوب ارتش و دولت لبنان ابراز کرد. اشاره او به گروه حزب الله و حمایت چندی پیش «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان از سلاح این گروه بود.
برخلاف حریری بسیاری معتقدند مسلح بودن حزب الله قدرت بازدارندگی و دفاعی لبنان را در برابر رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری به عنوان دو تهدید اصلی امنیت لبنان، افزایش داده است.
رهبر جریان المستقبل در عین حال بر ضرورت حل و فصل این موضوع در چارچوب «گفت و گوی ملی» تاکید کرد.
حریری همچنین گفت که جریان المستقبل و حزب الله همچنان با هم در حال گفت و گو هستند. او در عین حال شرایط را برای دیدار دوجانبه اش با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله، «نامناسب» توصیف کرد.
به گفته او، گرچه جریان المستقبل با حزب الله در موضوعاتی مثل مسلح بودن و حضور این گروه در سوریه مخالف است اما هر دو گروه در موضوعاتی همچون مشارکت در یک دولت و مخالفت با فتنه مذهبی بین شیعه و سنی و تلاش برای حل مشکلات مردم لبنان از جمله مشکلات معیشتی آنها، با هم اشتراک نظر دارند.

**دوره پارلمان تمدید نمی شود
تحولات مرتبط با قانون انتخابات در لبنان نیز که این روزها موضوع اصلی در این کشور است، یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در گفت و گوی حریری با الاهرام بود.
موعد انتخابات پارلمانی لبنان در حالی تا کمتر از دو ماه دیگر فرا می رسد که هنوز بر سر قانون انتخابات بین گروه های لبنانی اجماع شکل نگرفته است.
حریری با اشاره به ادامه گفت و گوی گروه های لبنانی برای رسیدن به اجماع در خصوص قانون جدید گفت: تداخل رویکردهای سیاسی و تعدد طرح های مطرح شده باعث شده تا رسیدن به اجماع با تاخیر صورت گیرد.
وی از «پیشرفت» گفت و گوها سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که ظرف «چند روز آینده» اجماع حاصل شود.
نخست وزیر لبنان تصریح کرد: پارلمان برای سومین دوره تمدید نخواهد شد اما ممکن است به صورت فنی و برای چند ماه تا اجرای قانون انتخابات جدید دوره پارلمان کنونی تمدید شود.

**روابط نزدیک با عربستان سعودی
حریری در پاسخ به پرسش خبرنگار الاهرام که نظر او را درباره تروریست خواندن حزب الله از سوی شورای همکاری خلیج فارس و ممانعت این کشورها از سفر اتباع خود به لبنان، جویا شد، به ذکر این جمله بسنده کرد: همه می دانند که مواضع تهاجمی برخی طرف ها در لبنان علیه کشورهای عضو شورای همکاری، بر روابط آنها با لبنان تاثیر منفی داشته است. ما به عنوان دولت، مذاکرات متعددی را برای حل و فصل موضوع داشته ایم و سفر جناب رئیس جمهوری به عربستان سعودی و قطر نقش زیادی در روشن کردن موضع لبنان و تاکید ما بر حسن روابط با همه کشورهای عضو شورا داشت.
وی در موضوع قطع «هبه تسلیحاتی» از سوی سعودی به لبنان نیز تقصیر را به گردن طرف هایی در لبنان انداخت که مواضع تهاجمی علیه این کشور اتخاذ می کنند.
نخست وزیر لبنان در پاسخ به خبرنگار الاهرام که به وجود «فاصله» بین حریری و دولت عربستان در برهه اخیر و سفرنکردن او به ریاض اشاره کرد، بر روابط نزدیک و عمیق خود با مقام های عربستان سعودی اذعان کرد و گفت: موضوع دیدار من از ریاض در چارچوب برنامه های دو دولت سعودی و لبنان و موضوعات مورد بحث قرار دارد و هیچ چیزی جز این نیست.

**ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه
رخدادهای سوریه یکی از موضوعات گفت و گوی نخست وزیر لبنان با الاهرام بود. حریری که به اذعان خود روابط نزدیکی با سعودی ها دارد، همچون آنها موضع خصمانه ای در قبال دولت کنونی سوریه به ریاست «بشار اسد» دارد.
این در حالی است که لبنان در سطح رسمی همچنان دولت سوریه را به رسمیت می شناسد و سفیر این کشور در بیروت حضور دارد.
نخست وزیر لبنان، اوضاع سوریه را «سخت و پیچیده» توصیف کرد و گفت که لبنان همچنان از پیامدهای بحران سوریه رنج می برد. روانه شدن یک و نیم میلیون آواره از سوریه به لبنان، پیامدهای اقتصادی این حضور و ناامنی در مرزهای لبنان با سوریه از جمله پیامدهای منفی جنگ سوریه بر لبنان از نظر سعد حریری است.
حریری در این گفت و گو ادعا کرد که اسد و همپیمان اصلی منطقه ای اش یعنی ایران به دنبال آن هستند که از طریق نظامی مساله را پایان دهند و از مذاکرات هم برای رسیدن به این هدف استفاده می کنند.
وی بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران در سوریه از طریق توجه به رای و نظر اکثریت مردم و شکل گیری یک نظام دموکراتیک در آن کشور تاکید کرد.
حریری در حالی بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران تاکید می کند که بنابر بسیاری از گزارش ها، کشورهای عربی همچون عربستان سعودی و قطر همچنان بر حمایت تسلیحاتی و مالی از گروه های مسلح و تکفیری در سوریه ادامه می دهند.
خاورم**2054
انتشاردهنده:محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما