شناسهٔ خبر: 18533137 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ایکنا گزارش می‌دهد

حرم رضوی؛ میزبان زائران در نوروز

گروه اجتماعی: حرم مطهررضوی که در تمام ایام سال، به ویژه در ایام نوروز، میزبان خیل عظیمی از ارادت‌مندان و شیفتگان اهل‌بیت(ع) است، امسال نیز برای میزبانی از زائران رضوی در ایام نوروز، برنامه‌های مختلفی اعم از سخنرانی و مدیحه‌‎سرایی، برگزاری محافل انس با قرآن کریم و... در نظر گرفته‌است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پایتخت معنوی ایران که با وجود بارگاه امام رضا(ع)، قطعه‌ای از بهشت است، در همه روزهای سال، میزبان دل‌های عاشقانی است که از راه دور و نزدیک برای زیارت هشتمین ستاره آسمان امامت آمده‌اند.
بارگاه منور رضوی، همیشه مرهمی برای دل‌هایی بوده که در فراز و نشیب‌های زندگی دنیا، از نفس افتاده‌اند؛ حرم، همواره مامن و ماوای عاشقان و انیس محبان اهل‌بیت(ع) بوده و هست؛ و بسیاری از زائران از راه‌های دور و نزدیک ایران و جهان، در روزهایی که امام غریب(ع) در مصیبت خاندان عصمت و طهارت(ع) عزادار است، برای عرض ارادت و تسلیت به حرم می‌آیند و یا می‌خواهند در جوار حرم رضوی، در شادی‌های اهل‌بیت(ع) شریک باشند.
نوروز باستانی ایرانی‌ها با تعطیلاتی که به دنبال دارد، یکی از مناسبت‌هایی است که زمینه حضور بسیاری از شیفتگان و ارادت‌مندان ائمه‌اطهار(ع) را در جوار بارگاه مطهر رضوی فراهم می‌کنند و همه ساله، افراد زیادی از راه‌های دور و نزدیک به پایتخت معنوی ایران، مشهدالرضا(ع) می‌آیند تا سال جدید را در کنار امام مهربانی‌ها آغاز کنند و در حرم رضوی به استقبال بهار طبیعت بروند.
میهمانی عظیمی در راه است/میهمان‌نوازی به سبک آستان قدس
از این رو مشهد، در تعطیلات نوروزی، بیش از همه شلوغ است و میهمانی بزرگی در آستان قدس رضوی برپاست؛ خادمان حریم رضوی نیز در تلاش‌اند تا به بهترین نحو، رسم میهمان‌نوازی را به جای آوردند و برای این میهمانان نوروزی، ویژه برنامه‌هایی را در نظر می‌گیرند.
از جمله این برنامه‌‌‎ها، برگزاری مراسم تحویل سال است که در روز 30 اسفندماه 95، با برنامه‌های سخنرانی، مدیحه‌سرایی، شعرخوانی و دعای توسل در صحن جامع رضوی؛ میزبان زائران و مجاوران است.
برنامه بهار رضوان، از دیگر ویژه برنامه‌های نوروزی آستان قدس است که در طول هفته برقرار است و برنامه منبر حرم، در نخستین هفته فروردین ماه96، با موضوعات پیرامون حضرت فاطمه(س) در رواق امام خمینی(ره)، رواق دارالحکمه، رواق حضرت معصومه(س) و رواق حضرت زهرا(س)  برگزار می‌شود.
ویژه برنامه‌های میلاددخت نبی مکرم اسلام نیز در ایام ولادت، با سخنرانی‌ها و مدیحه‌سرایی در رواق دارالحجه برگزار می‌شود و جوانه‌های معرفت، برنامه دیگری است که شامل 28 جلسه مستقل، کارگاه‌های تبلیغی وفرهنگی ایام ولادت حضرت فاطمه(س) است و در طول هفته انجام می‌شود.
تولید و توزیع بسته‌های فرهنگی برای گروه‌های مختلف خانواده، شامل بسته‌های کودکانه، دخترانه، مادرانه و پسرانه در ایام نوروز، برنامه دیگری است که به همت آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد.
گفتنی است برگزاری مراسم تحویل سال و تکریم از مادران به طور همزمان در 30 استان کشور، برنامه آخرین روز اسفندماه 95 حرم مطهر رضوی بود.
دیدار زائران حریم رضوی با رهبر معظم انقلاب، طبق سنوات گذشته
مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب، ویژه برنامه نوروزی است که طبق سنوات گذشته در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و امسال، وعده دیدار امت با حضرت آقا، روز سه‌شنبه اول فروردین ماه 96، ساعت 15 در حرم مطهر رضوی است.
یادآور می‌شود ترجمه بیانات امام خامنه‌ای، از سایت مقام معظم رهبری استخراج شده و در قالب یک کتابچه تحت عنوان«بهار در بهار» به سه زبان عربی، انگلیسی و اردو، هر کدام با شمارگان هزار جلد منتشر و در رواق‌های دارالرحمه ویژه زائران عرب زبان، رواق غدیر ویژه زائران انگلیسی زبان و رواق کوثر ویژه زائران اردو زبان در فروردین ماه سال جدید توزیع می‌شود.
افتتاح مهمانسرای جدید، برای میزبانی از میهمانان نوروزی
افتتاح مهمانسرای جدید حضرت با بهره‌گیری از تازه‌ترین فناوری روز و با ظرفیت پذیرایی در هر وعده 10 هزار نفر، اقدام دیگری است که هم‌زمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و برای میزبانی از زائران حریم رضوی انجام شده‌است و جهت پذیرایی از میهمانان امام رئوف(ع)، در سال 96 مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
برگزاری برنامه‌های قرآنی در ایام نوروز
هم‌چنین برنامه‌های قرآنی در ایام نوروز 96 برای زائران حرم مطهر رضوی، در نظر گرفته شده‌است که از جمله آن می‌توان به برگزاری محفل انس با قرآن از روز یکم تا 13 فروردین ماه از ساعت 17 تا 19 در ایوان مقصوره صحن گوهرشاد حرم مطهر اشاره کرد که در صورت نامساعد بودن هوا این برنامه در رواق امام خمینی(ره) منتقل خواهد شد.
براساس این گزارش، زائران نوروزی خردسال می‌توانند با حضور در شبستان قرآن و نهج‌البلاغه واقع در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی در کارگاه‌های رنگ‌آمیزی، آداب زیارت، نیایش و خداشناسی، کاردستی، آموزش مفاهیم سوره، فعالیت گروهی، قصه معصومین(ع) شرکت کنند.
برنامه‌های قرآنی ویژه کودکان نیز از دوم فروردین از ساعت 11 تا 12در رواق دارالهدایه برپا می‌شود، و برگزاری محفل انس با قرآن ویژه بانوان و برگزاری کلاس‌های تدبر در قرآن، از دیگر برنامه‌های قرآنی در ایام نوروز است.
برپایی کارگاه‌های مهدالرضا(ع) در نمایشگاه«مهر درخشان2» واقع در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی، اقدام دیگری است که برای میزبانی از زائران کودک، در روزهای آغازین سال جدید صورت می‌گیرد.

نظر شما