شناسهٔ خبر: 18533040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

آزادسازی «بادوش»، دستاوردی استراتژیکی برای ملت و سرزمین عراق

باشگاه خبرنگاران

صاحب‌خبر -
جوان، آزادسازی منطقه «بادوش» یکی از دستاوردهای برجسته نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق در مقابله با تروریست‌های داعش در این کشور بود. 

آزادسازی «بادوش»، دستاوردی استراتژیکی برای ملت و رزمندگان عراق

حداقل توصیفی که برای مراحل اجرایی این عملیات مشترک می‌توان عنوان کرد، استثنایی و خارق‌العاده بودنش است؛ نبردی که به چند دلیل دارای اهمیت خاص مکانی و زمانی است.

به‌علاوه آزادسازی «بادوش» پیام مهمی را برای تروریست‌های داعش و حامیان آن‌ها به‌همراه داشت.

*مولفه‌های میدانی آزادسازی «بادوش»

آزادسازی «بادوش»، دستاوردی استراتژیکی برای ملت و رزمندگان عراق

خبرگزاری حشدالشعبی نوشت: از زمان اجرای عملیات آزادسازی ساحل راست موصل، گردان‌های حشدالشعبی شامل تیپ‌های «2، 26 و 42» با همراهی لشکر نهم زرهی ارتش عراق، نقش برجسته‌ای در آزادی این ناحیه، روستای «تل الریس» و تسلط بر کرانه غربی رودخانه دجله داشتند.

در واقع موفقیت در همین عملیات بود که به قطع محورها و جاده‌های امدادرسانی تروریست‌های داعش منتهی شد.

یکی از مهم‌ترین نمونه‌هایی که نیروهای عراقی با آزادسازی بادوش به آن دست یافتند، آزادسازی روستاهای «تل الخزف، درناج، الریحانیه، ایستگاه قطار الصابونیه، الابیتر، العکیلات، البیطار، الثلجه، الصبیح و حمیدات» بود.

*پاکسازی زندانی که شاهد جنایات گسترده تکفیری‌ها بود

آزادسازی «بادوش»، دستاوردی استراتژیکی برای ملت و رزمندگان عراق

در ادامه نیز آزادی و پاکسازی زندان بادوش و یافتن بقایای 500 زندانی اعدام شده به‌دست تروریست‌های داعش در داخل این زندان، از دیگر مولفه‌هایی بود که اهمیت آزاد شدن بادوش را از چنگال تکفیری‌های داعش، نشان می‌دهد. 

گفتنی است زندان مرکزی بادوش، دومین زندان بزرگ عراق محسوب می‌شود.

اما نیروهای تیپ 26 حشدالشعبی بعد از آزادسازی این ناحیه، دو تن از تروریست‌هایی را که از عوامل قتل عام زندان "بادوش" در شمال ساحل راست موصل بودند را بازداشت کردند.

در نهایت نیز آزادسازی و پاکسازی تپه‌های به‌هم پیوسته منطقه بادوش، جداسازی میدانی ساحل راست شهر موصل را از منطقه تلعفر عملی کرد.

بر اساس نظر کارشناسان، آزادسازی زیرساخت‌های بسیار در این منطقه، اهمیت آزادی بادوش را برجسته می‌کند؛ اقدامی که در ادامه به کشف «کارخانه سیمان» بادوش در غرب این ناحیه منجر شد.

*کمپین «برای شما»، اقدام تحسین‌ برانگیز رزمندگان عراقی برای امدادرسانی به آوارگان موصل

آزادسازی «بادوش»، دستاوردی استراتژیکی برای ملت و رزمندگان عراق

لازم به‌ذکر است که نیروهای حشدالشعبی و یگان‌های مختلف ارتش عراق، نخستین اقدامی را که در اولویت فعالیت‌های خود پس از آزادسازی بادوش قرار دادند، رسیدگی ویژه به وضعیت شهروندان و آوارگان این منطقه بود.

به‌ویژه هم‌زمان با این عملیات، رزمندگان بسیج مردمی عراق کمپین بزرگی را با عنوان "برای شما" درجهت امدادرسانی به آوارگان شهر موصل راه‌اندازی کردند.

تروریست‌های جنایت‌کار داعش، ناحیه بادوش را در ژوئن 2014 به اشغال خود درآوردند.

نخستین اقدام عناصر تکفیری پس از اشغال این منطقه، رها کردن حدود 150 زندانی مجرم بود که توسط دولت عراق بازداشت شده بودند.
یکی از عناصری که به‌دست تروریست‌های داعش از این زندان آزاد شد، «ابو میسرة العراقی» سخنگوی تروریست‌های القاعده در عراق بود.

آزادسازی ناحیه «بادوش» علاوه بر تمامی مزایایی که در عرصه میدانی و سرزمینی داشت، امنیت بالایی را برای تمامی شهروندان عراقی در این منطقه و نواحی پیرامون آن به ارمغان آورد.

گزارش از: وحید امیدی موحد


نظر شما