شناسهٔ خبر: 18503262 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انجمن پزشکان عمومی | لینک خبر

دکتر ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران: حلقه مفقوده انجمن‌ها در سیاست‌های کلان

صاحب‌خبر -

 

با شروع طرح تحول نظام سلامت که برحسب اتفاق، اجرای مبارک آن در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ مصادف با روز جهانی ماما کلید خورد، نوید دستیابی به یکی از آرزوهای دیرینه جامعه مامایی که همانا تولد نوزادان این مرز و بوم به روش طبیعی بود را به همراه داشت. به همین دلیل جامعه فرهیخته مامایی به طور کامل از این طرح مترقی حمایت نموده و همه تلاش خود را برای هموارسازی پیشبرد اهداف طرح تحول متمرکز کردند، اما نکته‌ای قابل توجه آن است که زایمان یک پدیده انتزاعی نیست بلکه یک فرآیند است که از مراکز بهداشتی شروع و در مراکز درمانی خاتمه یافته است دانشجویان مامایی به‌طور ویژه برای ارائه مراقبت‌های دوران بارداری و انجام زایمان طبیعی تربیت می‌شوند. بنابراین چنانچه واحدهای زیر مجموعه معاونت بهداشت و به‌خصوص سیاستگذاران توسعه شبکه، این مهم را مدنظر قرار ندهند پس رایگان شدن زایمان نمی‌تواند به‌طور کامل اهداف طرح تحول را محقق نماید. متاسفانه خبرهایی به گوش می‌رسد که هم اینک برنامه طرح تحول شبکه‌های بهداشتی که در دست تدوین و ویرایش چهارمست نیز استخراج شده ولی کمترین مشورت با ذی‌نفعان، کارشناسان، انجمن های علمی و صاحب‌نظران صورت گرفته است. اجرای طرح تحول در بیمارستان‌ها با کمبود شدید نیروی انسانی ماما مواجه شده است. درحالی‌که اگر بنا داریم تا با این طرح حرمت مادر و نوزاد حفظ شود و خدمات باکیفیت در اختیار مادران باردار قرار گیرد تأمین نیروی انسانی ثابت، مهم‌ترین اصل است.

طبق استانداردهای جهانی، به‌ازای هر یک‌هزار تولد زنده می‌بایست ۳۰ ماما در بخش‌های زایشگاهی خصوصی یا دولتی فعالیت کنند. در کشور انگلستان در سال ۲۰۱۳ تعداد ۷۰۰ هزار نوزاد زنده متولد و به ازای هر هزار تولد زنده ۲۸٫۵ ماما بر بالین مادر حضور داشته است. با این حال مسئولان آن کشور بابت کمبود یک‌ونیم درصدی ماما و به‌خصوص کم شدن ۲۰۰ ماما نسبت به سال قبل از آن اعلام شرمندگی نموده‌اند.

در کشور ما طبق یک برآورد حداقلی و قابل اجرا، یک‌سوم استاندارد دنیا مصوب شد اما فقط یک‌ششم آن در حال اجراست. اگر چه به ازای هر یکهزار تولد زنده ۱۲ ماما تعیین شد اما در سال جاری در بازنگری مجدد، برآورد نیروی انسانی مورد نیاز زایشگاه‌ها بدون توجه به اهداف طرح تحول و وضعیت فعلی مراکز درمانی به راحتی اعلام کردند که تعداد ۱۰ ماما زیاد است و گویا آن را به ۴ ماما تقلیل دادند. سوال اصلی این جاست که چرا صاحب‌نظران بدون در نظر گرفتن مستندات علمی بین‌المللی، نیازهای داخلی برآورد نیروی انسانی برای بخش حساس زایشگاهی به‌صورت فله‌ای و سلیقه‌ای انجام می‌دهند؟ چرا جلسات کارشناسی بدون حضور انجمن‌ها برگزار می‌شود؟ در حالی که یکی از شعارهای دولت جدید استفاده از نظرات انجمن‌ها بود، اما از زمان شروع به کار دولت جدید به‌ندرت از ما نظرخواهی شده است. به همین دلیل مجبوریم که حرف‌های خودمان را از طریق رسانه‌ها به مسئولین برسانیم.

 

 

(Visited 507 times, 1 visits today)

نظر شما