شناسهٔ خبر: 18486998 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو

سال 1395 با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایش رو به اتمام است، آنچه در این گزارش می‌آید، مهم‌ترین حوادث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در سال گذشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس فضای مجازی  خبرگزاری صدا و سیما ، سال 1395 با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایش رو به اتمام است، 
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نگاهی داریم به آدم‌ها و جریان هایی که در یک سال گذشته هم سر و صدا داشتند و هم ما را شگفت‌زده کردند.  این روزها با وجود شبکه‌های اجتماعی انتقال اخبار بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و این مردم هستند که خودجوش در بسیاری موارد موج خبری را راه می‌اندازند.

درگذشت یار دیرین امام و رهبری 
از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکوعصر روز ۱۹ دی ماه بود، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تازه تمام شده بود، رئیس مجمع دچار عارضه قلبی می‌شود، او را به بیمارستان تجریش می‌برند، اما کار از کار گذشته بود، ساعت ۱۹:۳۰ در حالی‌که مراحل احیای قلبی روی او اثر نداشت، خبر درگذشت یکی از ستون‌های اصلی انقلاب اسلامی در رسانه‌های کشور منتشر شد. آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که یکی از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی بود، در حالی در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت که در کارنامه سیاسی او هشت سال ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد و همچنین در زمان جنگ ایران و عراق به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع را می‌توان دید. او که از شاگردان امام خمینی (ره) بود، از دوستان نزدیک رهبر انقلاب نیز محسوب می‌شد.

پلاسکویی  که به خاطره ها پیوست  
از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکوقطعا سال ۹۵ تا همیشه با نام «پلاسکو» گره می‌خورد، ساختمانی با بیش از نیم قرن سن که مدت‌ها بود به عنوان یکی از مراکز تولید و فروش لباس شناخته می‌شد، بسیاری در طبقات آن و در کارگاه‌های تولیدی کار می‌کردند و شغل داشتند. این ساختمان که در زمان خودش نخستین سازه با اسکلت فلزی بود و آسانسور داشت و در یکی از مناطق اصلی و خوش‌نشین شهر قرار گرفته بود، نخستین مواجه ایرانی‌ها با مرکز خرید بود، آن‌هم در قلب تجارت و تفریح شهر، شهری با جمعیت دو میلیونی که وقتی بعد از چهار سال این ساختمان در آن سربرآورد، از همه جای شهر می‌شد آن را دید! می‌گویند در دهه ۴۰ و ۵۰ طبقه‌ زیرین با آن حوض بزرگش  و طبقات اولیه ساختمان را سینمادارها و دفاتر پخش گرفته بودند و طبقه آخر برج هم به رستورانی می رسید که اتفاقا در زمان خودش جای شیکی محسوب می شد.اما صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه ۹۵، همه این خاطرات با تمامی سرمایه‌هایی که در جای جای این ساختمان وجود داشت، به یک باره فروریخت، پلاسکو پنجشنبه ریخت و ۹ روز تمام نیروهای امداد، عملیات آواربرداری را انجام دادند تا در نهایت از این پیر ۵۰ ساله ۱۷۰۰ کامیون با ۲۰ هزار تُن نخاله خارج شود.

سجاد رضایی  فرزند اکبر کلاس دوم ب 
از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو«سجاد رضایی هستم، فرزند اکبر کلاس دوم ب، دبستان سیف. پوریا جعفری و شهریار فدایی می‌خواستن منو با خط‌کش بزنن» احتمالا شما هم با خواندن این جمله‌ها صورت گرد و بانمک پسربچه اصفهانی در ذهنتان می‌آید. همانی که با شیرین‌زبانی جلوی ناظم مدرسه با خط‌کشی که در دست دارد، سعی می‌کند خودش را تبرئه کند. بعد از پخش شدن این کلیپ در شبکه های اجتماعی و دابسمش‌های مختلفی که برایش درست کردند، بسیاری نگران بودند که با این اتفاق ماجرای «شیب، بام» و اتفاق‌هایی که برای بیژن افتاد، دوباره تکرار شود، اما این‌بار ماجرا فرق کرد و با دعوت از این پسر شیرین زبان در چند برنامه تلویزویونی برای خودش حسابی معروف شد و دیگر همه او را می‌شناختند؛ برای همین سجاد رضایی یکی از چهره‌های شناخته شده سال ۹۵ بود که هرکسی با دیدن کلیپ او از حاضر جوابی و شیرین‌زبانی‌اش خنده به لبانش آمد.

مرگبارترین حادثه ریلی ایران
از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکوبرخورد قطار در محور سمنان ـ دامغان که ۵ آذرماه امسال رخ داد، یکی از مرگبارترین حوادث ریلی ایران پس از حادثه نیشابور به شمار می‌رود. ماجرا از این قرار بود که دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت‌خوان» در محور سمنان ـ دامغان با یکدیگر برخورد کردند. در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح به وقوع پیوست، قطار سمنان - مشهد از پشت به قطار تبریز - مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شد. در این حادثه ۴۷ نفر از هموطنانمان کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. علت این حادثه خطای انسانی بود.



حذف بهداد اتفاق تلخ المپیک 

از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو۲۷ آذرماه امسال قرار بود بهداد سلیمی معروف به هرکول ایران در مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶ با حریفان خود رقابت کند اما آن روز، روز بهداد سلیمی نبود. او با وزنه ۲۱۶ کیلوگرمی با قرار گرفتن در جایگاه نخست به کار خود در حرکت یک‌ضرب پایان داد و برای نخستین حرکت دوضرب خود وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را درخواست کرد و در حالی‌که این وزنه را به راحتی لیفت و بالای سر برد اما داوران با دو چراغ قرمز این وزنه را از او قبول نکردند. وی در حرکت دوم بار دیگر وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را انتخاب و در حالی‌که این بار هم به راحتی آن را مهار و ثبت کرده بود، داوران ۳ چراغ سفید دادند اما ژوری رأی را برگرداندند تا کار برای وزنه‌بردار کشورمان سخت شود. سلیمی برای حرکت سوم بار دیگر وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را انتخاب کرد که با وجود فشاری که در وزنه‌های قبلی تحمل کرده بود، این بار موفق به مهار نشد تا از گردونه مسابقات بدون کسب مدال حذف شود. حذف بهداد سلیمی یکی از اتفاقات تلخ المپیک برای ایرانی‌ها محسوب شد. این در حالی است که حذف این وزنه‌بردار ایرانی واکنش‌های جهانی هم در پی داشت.

 آنلاین خیابانی "اسنپ و تپ سی"  
از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکوبا اینکه تاکسی‌های آنلاین دو سالی می‌شد در سامانه اینترنتی کشور ظهور کرده بودند و حتی برخی هم از آن‌ها استفاده می‌کردند، اما با تولد تپ‌سی در اردیبهشت ۹۵ و فعالیت گسترده آن‌ها باعث شد اسنپ هم برنامه‌های خودش را گسترش دهد و سال ۹۵ هرکسی می‌خواست از جایی به جای دیگر برود، با پیشنهاد استفاده از این تاکسی‌های آنلاین روبرو شوند. وجه تمایز این تاکسی‌یاب‌ها با سایر روش‌های سنتی را در سه چیز می‌توان عنوان کرد، کیفیت، مقرون به صرفه و در دسترس بودن. البته باید این نکته را در نظر گرفت که مقرون به صرفه بودن به معنای آن است که هزینه‌ای که مشتری پرداخت می‌کند باید متناسب با سرویسی که دریافت می‌کند باشد و ارزان‌تر یا گران‌تر بودن در اینجا ملاک نیست. این سرویس‌های تاکسی اینترنتی به دلیل قیمت‌ کمتر و معمولا در دسترس بودن به نخستین گزینه افراد برای سفرهای درون شهری بدل شده‌اند و کافی است برنامه آن‌ها را در گوشی خودتان داشته باشید تا در هر جای تهران که بودید با دسترسی به اینترنت، سوار تاکسی شده و به راحتی به محل مورد نظر برسید.

جاری شدن سیل پس از شکستن سد محمد آباد جهرم

از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکوچند شهر ایران امسال درگیر سیل شدند و سیل جهرم و اهواز مدتی طولانی در صدر خبرها قرار گرفتند. سیلاب‌های ناشی از طغیان رودخانه کارون به اهواز رسید و اهالی چند روستای این شهرستان را با سیلاب درگیر کرد. شهرستان جهرم نیز به دلیل شکسته‌شدن سد محمدآباد گرفتار این بلای طبیعی شد. بعد از بارش باران، حجم آب زیادی وارد این سد شد که به موجب آن قسمتی از سد شکسته و آب آن تخلیه و وارد شهر جهرم شد.



گورخواب‌های نصیرآباد و کول‌بری

از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکوروزنامه «شهروند» در دی ماه سال ۱۳۹۵ خبر از کارتن‌خواب‌هایی داد که در قبر می‌خوابند. ۵۰ کارتن‌خوابی که اطراف و درون گورستان بزرگ نصیرآباد باغستان در حومه شهریار ساکن بودند و دست‌کم ۲۰ گور را اشغال کرده‌اند. بر اساس این گزارش، در هر گور یک نفر و گاهی هم سه تا چهار نفر زندگی می‌کنند. این گورها عموما برای خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طول روز و زمانی که افراد برای تهیه پول مواد و غذا، ضایعات جمع می‌کنند یا گدایی می‌کنند، خالی هستند اما باید حواسشان به گورشان باشد چرا که از طرف دیگر کارتن‌خواب‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند و ممکنست به پتوهای پاره و لباس‌های کهنه هم رحم نکنند. این خبر در زمان انتشارش به شدت مردم را تحت تاثیر قرار داد. یکی دیگر از حوادث تلخ امسال مرگ ۴ کول‌بر در منطقه سردشت بود. ریزش بهمن در حوالی روستای «بیوران علیا» در ۱۰ کیلومتری شهر سردشت منجربه جان باختن ۴ نفر از کولبران و واردشدن جراحات و آسیب‌هایی به تعداد دیگری از آنان شد. انتشار این خبر نیز با واکنش وسیع مردم و ابراز احساسات آنها به این رویداد در فضای مجازی همراه بود.

غبار اندوه بر دل جامعه ی هنر در واپسین روزهای 95 
از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو23 اسفند ماه خبر فوت علی معلم در رسانه ها مخابره شد تا در واپسین روزهای سال 95 بار دیگر غبار اندوه بر دل جامعه ی هنر و اهالی سینمای کشور بنشیند علی معلم سبقه ای طولانی در عرصه ی سینما داشت و فارق از فعالیت ها و سوابق مدیریتی اش، همواره به عنوان چهره ای دوست داشتنی میان اهالی سینما مطرح بود.





از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو خسرو شجاع زاده بازیگر سریال خاطره انگیز «پدر سالار» سه شنبه 24 اسفند ماه در 71 سالگی درگذشت.مرحوم خسرو شجاع زاده دانش ‌آموخته رشته بازیگری از هنرکده هنرهای دراماتیک بود و بازی در سینما را از سال ۱۳۴۸ با حضور در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد.






از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو
سه شنبه شب 24 اسفند، افشین یداللهی، ترانه سرای برجسته و مدیر خانه ترانه در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شده و درگذشت. همسر و برادر همسر این شاعر نیز در جریان این حادثه مجروح شدند. یداللهی از جمله ترانه سراهای شناخته کشور بود که بسیاری از آثارش به عنوان تیتراژ سریال های تلویزیون خوانندگانی چون علیرضا قربانی آنها را خواندند که از آن میان، می توان به شب آفتابی، غریبانه، شب دهم، میوه ممنوعه و مدار صفر درجه اشاره کرد.



از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو از درگذشت یار دیرین امام و رهبری تا حادثه پلاسکو

نظر شما