شناسهٔ خبر: 1833481 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مهم‌ترین موفقیت‌های لیونل مسی در طول دوران حضور در بارسلونا

یک دهه با کلی آمار و ارقام. این چیزی است که لیونل مسی بر جای گذاشته است. این نابغه آرژانتینی برای نخستین بار در بیست و پنجم مهر​ 83 در هفده سالگی برای بارسلونا به میدان رفت و اکنون ده سال از آن روز می‌گذرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، او برای نخستین بار در یک دیدار دوستانه مقابل پورتوی پرتغال به میدان رفت، تیمی که سرمربی‌اش خوزه مورینیو بود. در آن دیدار مسی با پیراهن شماره 30 جانشین دکو شد.

پس از آن مسی با 17 سال و 114 روز، به جوان‌ترین بازیکنی در تاریخ لالیگا تبدیل شد که به میدان می‌رود. مسی که تا امروز 434 بازی برای بارسلونا انجام داده کوهی از افتخارات و رکوردها از خود بر جای گذاشته است؛ 361 گل و 21 قهرمانی مختلف. شش قهرمانی در لالیگا، سه قهرمانی در اروپا، دو قهرمانی در جام حذفی، دو قهرمانی در سوپرکاپ اروپا و دو قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان مهم‌ترین افتخارات و موفقیت‌های لیونل مسی در بارسلونا است.

مسی اکنون در بیست و هفت سالگی هنوز زمان زیادی برای بیشتر درخشیدن و کسب موفقیت‌های جدید ​ پیش رو دارد. از میان تمام مسابقه‌هایی که مسی در این ده سال برای بارسلونا به میدان رفته نگاهی به مهم‌ترین آنها به ترتیب عدد خواهیم کرد:

1ـ مسی نخستین‌بار که در لالیگا به میدان رفت، 17 سال و 114 روز سن داشت. او مقابل اسپانیول بازی کرد و تیمش یک بر صفر بازی را برد.

5 ـ مهاجم تیم ملی فوتبال آرژانتین در پنجمین بازی خود برای بارسلونا یک 90 دقیقه کامل به میدان رفت. این اتفاق در پیروزی 2 بر صفر بارسلونا مقابل شاختار در لیگ قهرمانان اروپا اتفاق افتاد.

9ـ لیونل مسی در نهمین بازی خود برای بارسلونا نخستین گل خود را برای این باشگاه به ثمر رساند. این اتفاق در دیدار با آلبسته افتاد.

16ـ برنده چهار توپ طلای فوتبال اروپا نخستین بار مقابل پاناتیناکوس یونان در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرد. این اتفاق وقتی افتاد که این مهاجم برای شانزدهمین بار برای تیم کاتالانی به میدان می‌رفت. بارسا تیم یونانی را در آن بازی 5 بر صفر برد.

18ـ در این بازی بود که مسی برای نخستین بار بازی در ال کلاسیکو را تجربه کرد. او در هجدهمین بازی تاریخ خود برای تیم آبی اناری پوش مقابل رئال مادرید به میدان رفت.

32ـ نخستین جنجال مسی در سی و دومین بازی او برای بارسلونا رقم خورد، وقتی این تیم در لیگ قهرمانان مقابل چلسی قرار گرفت. در آن دیدار مسی حرکتی کرد که داور به بازیکن حریف، کارت قرمز مستقیم نشان داد. در آن روز بارسا در استمفورد بریج به پیروزی 2 بر یک رسید و مورینیو سرمربی چلسی برای توجیه شکست تیمش، این اخراج را بهانه کرد:« کاتالونیا کشور تئاتر است و مسی امروز خیلی خوب تئاتر بازی کرد. »

34ـ سی و چهارمین بازی مسی برای بارسلونا توام با یک خاطره تلخ بود. او مصدوم شد و باقی فصل را از دست داد.

57 ـ این نقطه عطفی در پرونده مسی است. مهاجم بارسلونا در پنجاه و هفتمین بازی خود برای بارسلونا مقابل رئال مادرید هت تریک کرد. بازی 3 بر 3 تمام شد.

62 ـ مسی نشان داد لیاقت این را دارد با مارادونا مقایسه شود. در دیدار بارسلونا و ختافه در جام حذفی اسپانیا به همان شکلی که مارادونا در جام جهانی 1986 شش بازیکن انگلیسی را دریبل کرد، چند بازیکن ختافه را از پیش رو برداشت و گل زد. بارسلونا 5 بر 2 برد.

69 ـ مسی در شصت و نهمین بازی خود برای بارسلونا بار دیگر یاد و خاطره مارادونا را زنده کرد. بارسلونا در لالیگا 2 بر 2 با اسپانیول مساوی کرد و هر دو گل را مسی زد. یکی از گل‌ها را مسی با دستش زد!

100ـ دیدار با والنسیا در نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا از این جهت اهمیت دارد که مسی در آن دیدار صدمین بار برای تیم کاتالانی به میدان رفت.

111ـ لیونل مسی برای نخستین بار تحت هدایت پپ گواردیولا به میدان رفت که بتازگی سرمربی بارسلونا شده بود.

160- مسی در صد و شصتمین بازی برای بارسلونا به افتخاری جدید رسید. تیم تحت هدایت گواردیولا با برتری 4 بر یک مقابل آتلتیکو قهرمان جام حذفی شد.

161ـ این آرژانتینی تکنیکی برای نخستین‌بار به یک تیم انگلیسی گل زد. این اتفاق در لیگ قهرمانان افتاد و تیم حریف منچستریونایتد بود که آن زمان کریستیانو رونالدو را در اختیار داشت. منچستر 2 بر صفر شکست خورد.

162ـ در روزی که بارسلونا 3 بر صفر آتلتیک را برد تا قهرمان سوپرکاپ اسپانیا شود، مسی دو بار گلزنی کرد.

184ـ یک موفقیت بزرگ در صد و هشتاد و چهارمین بازی برای بارسلونا. استودیانتس آرژانتین مقابل بارسلونا در فینال جام باشگاه‌های جهان شکست خورد تا بارسلونا قهرمان شود.

199ـ لئو در این بازی به نخستین بازیکنی در تاریخ لالیگا تبدیل شد که دو بازی پیاپی هت تریک می‌کند. او در حالی مقابل ساراگوسا هت تریک کرد که هفته پیش از آن نیز به والنسیا سه گل زده بود.

200ـ بارسلونا در یکی از بازی‌های لالیگا اوساسونا را شکست داد. نکته قابل توجه این است که این برای دویستمین باری بود که مسی برای بارسلونا به میدان می‌رفت.

204ـ مهاجم تیم ملی فوتبال آرژانتین در دویست و چهارمین بازی خود برای بارسلونا در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل آرسنال به میدان رفت و در روز پیروزی تیمش هر چهار گل تیمش را زد.

216ـ مسی با بارسلونا باز هم قهرمان سوپرکاپ اسپانیا شد. بارسلونا 4 بر صفر سه‌ویا را برد و مسی سه گل زد.

269ـ بارسلونا با برتری 3 بر یک مقابل منچستریونایتد قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. مسی در دویست و شصت و نهمین بازی خود علاوه بر یک‌بار گلزنی افتخار جدیدی را هم به دست آورد.

271ـ در دویست و هفتاد و یکمین بازی که مسی برای بارسلونا انجام داد یک گل زد تا تیمش 3 بر 2 رئال مادرید را ببرد و قهرمان سوپرکاپ اسپانیا شود.

272ـ بارسلونا در سوپرکاپ اروپا پورتو را 2 بر صفر برد و قهرمان شد. این موفقیت بزرگ را مسی در دویست و هفتاد و دومین بازی خود انجام داد.

295ـ بارسلونا در فینال جام باشگاه‌های جهان 4 بر صفر سانتوس برزیل را برد. مسی در آن دیدار مقابل نیمار بازی کرد، بازیکنی که بعدها هم تیمی مسی شد.

300ـ در دی ماه 91 مسی برای سیصدمین بار برای بارسا به میدان رفت. این اتفاق در دیدار بارسلونا و رئال در یک چهارم نهایی جام حذفی رقم خورد. بارسلونا 2 بر یک بازی را برد.

311ـ پنج گل در یک بازی. این کاری بود که بارسلونا در پیروزی 7 بر یک مقابل بایرلوکوزن در لیگ قهرمانان اروپا انجام داد.

314ـ مسی در سیصد و چهاردهمین بازی خود برای بارسلونا تبدیل به برترین گلزن تاریخ باشگاه شد. دویست و سی و دومین گل مسی برای بارسلونا در دیدار با گرانادا به ثمر رسید.

373ـ در سیصد و هفتاد و سومین بازی برای بارسلونا مقابل سلتاویگو در لالیگا بازی کرد. او پس از گلزنی به سلتاویگو به بازیکنی تبدیل شد که به تمام حریفان بارسلونا گل زده است.

400ـ در جام حذفی فصل گذشته بارسلونا مقابل لوانته قرار گرفت که این چهارصدمین بازی مسی برای بارسلونا بود.

413ـ هت تریک مقابل رئال مادرید در لالیگا. او با این هت تریک به رکورد 18 بار گلزنی در ال کلاسیکو رسید و از آلفردو دی استفانو عبور کرد.

نظر شما