شناسهٔ خبر: 18315940 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

روزهای خوب پویانمایی

این روزها اهالی هنر انیمیشن و فعالان عرصه پویانمایی ایران حال خیلی خوب دارند، چرا که دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درحال برگزاری است و بهترین آثار داخلی و خارجی انیمیشن به مدت یک هفته برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید. حضور فیلم‌هایی از 79 کشور جهان نشان‌دهنده موقعیت و جایگاه مناسب این جشنواره در سطح بین‌المللی و نزد نخبگان انیمیشن دنیاست.

صاحب‌خبر -

یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره دوسالانه، وجود دبیر ثابت برای آن است. محمدرضا کریمی صارمی از دوره اول دبیر جشنواره بین‌المللی پویانمایی بود و می‌توان گفت که پس از 20 سال، موهایش را کاملا در راه اعتلای این رویداد و انیمیشن ایران سفید کرده است.

حضور یک دبیر ثابت برای یک جشنواره، تقریبا چیز بعیدی در اوضاع و احوال بی‌ثبات فرهنگی و هنری کشور است که کریمی صارمی آن را ممکن کرده. یکی از خوبی‌های این حضور همیشگی، اشراف و شناخت کامل به زیر و بم و مشکلات و مسائل مختلف جشنواره و تلاش برای سامان دادن و رسیدگی به آنهاست.

نقش مهم رسانه ملی

کریمی صارمی به نقش مهم رسانه ملی در معرفی هرچه بیشتر این رویداد به مردم اشاره کرد و گفت: در این یکی دو روزه، بیش از 20 مصاحبه تلویزیونی از جمله با شبکه‌های سه، آموزش، دو و برنامه خندوانه داشتم که باعث اطلاع‌رسانی خوبی به مردم و علاقه‌مندان انیمیشن می‌شود. ضمن این‌که قرار است پنج فیلم خارجی انیمیشن را هم بخریم تا سال آینده آنها را در کانون نمایش سراسر کشور اکران کنیم . این نمایش‌های مرتب آثار داخلی و خارجی و اطلاع‌رسانی‌ها از رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی می‌تواند به شناخت بیشتر مردم در این زمینه کمک کند.

این تهیه‌کننده شناخته‌شده عرصه انیمیشن درباره اعتقادی که مبنی بر افت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نسبت به دهه‌های گذشته وجود دارد هم گفت: حدود سه چهار سال تولیدات کانون خیلی کند جلو رفت و بخصوص در اواخر دولت قبل، اصلا تولیدی وجود نداشت. اما من دوباره به پست قبلی خودم برگشتم و مدیرکل سینمایی کانون شدم و همین الان 35 پروژه انیمیشن را شروع کرده‌ایم. همه کسانی هم که قرار است این آثار را بسازند، بچه‌های طراز اول ایران در زمینه انیمیشن هستند. ضمن این‌که سال آینده یک فیلم سینمایی را هم تولید خواهیم کرد، همان‌طور که امسال هم فیلم پایان رویاها ساخته محمدعلی طالبی را تولید کردیم. یک سریال خوب ارزشی هم در آینده‌ای نزدیک با همکاری تلویزیون تولید خواهد شد که فیلمنامه آن را وحید نیکخواه‌آزاد می‌نویسد. تولید دو فیلم مستند را هم پیش‌بینی کرده‌ایم. با این اوصاف و با این‌که دست زیاد شده، اما وضعمان خوب است.

بهترین جشنواره ایران

بهرام عظیمی، کارگردان شناخته‌شده انیمیشن درباره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به جام‌جم گفت: جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از نظر کلاس و نظم برگزاری، بالاترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود. به نظرم جشنواره‌های سینمایی در مقایسه با این جشنواره، رتبه خیلی پایینی دارند. به بازتاب ملی این جشنواره کاری ندارم، بلکه منظورم درباره کیفیت برگزاری و نظم آن است. جشنواره پویانمایی تهران تنها جشنواره بین‌المللی ما به معنای واقعی است، اگر قرار باشد در کنار این جشنواره از یک جشنواره دیگر هم نام ببرم که استاندارد جشنواره بین‌المللی را رعایت می‌کند، باید به دوسالانه کاریکاتور ایران اشاره کنم.

کارگردان انیمیشن سیاساکتی و داوودخطر افزود: وقتی از جشنواره‌ای بین‌المللی برای سینما صحبت می‌کنیم، متر و معیارش این است که جز فیلم‌های خوب داخلی، فیلم‌های خارجی درجه یکی هم حاضر باشند. داوران مطرح بین‌المللی در عرصه سینما دعوت شوند و مهمانان هم از چهره‌های درجه یک سینمای جهان باشند. در همه سال‌های پس از انقلاب که داریم جشنواره سینمایی برگزار می‌کنیم، شاید فقط کمتر از انگشتان یک دست چهره و داور مطرح خارجی به جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی ما آمده‌اند. ولی ما در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کارگردانان انیمیشن دنیا را به ایران آورده‌ایم، از جمله آدمی افسانه‌ای مثل پتروف. من به خیلی از جشنواره‌های انیمیشن دنیا رفته‌ام، واقعا جشنواره پویانمایی تهران جزو پنج جشنواره اول دنیا در زمینه انیمیشن است.

عظیمی افزود: اتفاق مهمی که در برگزاری جشنواره پویانمایی تهران افتاده که در تاریخ برگزاری جشنواره‌های ما بی‌سابقه است، این است که این جشنواره در طول 20 سال برگزاری و در ده دوره، فقط یک دبیر داشته. محل برگزاری این جشنواره هم همیشه ثابت و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که این هم تقریبا بی‌سابقه است. خودم از دوره اول در این جشنواره به عنوان شرکت‌کننده حاضر بودم و در دوره‌های بعد هم در بخش‌های هیات داوران، هیات انتخاب یا به عنوان شرکت‌کننده حضور داشتم. نکته‌ها و مسائلی در طول این 20 سال حتما درباره جشنواره مطرح بوده، اما طوری نیست که شما بتوانید نقطه ضعفی جدی از آن بگیرید.

کارگردان آثاری چون تهران 1500 و ماسوله در جواب این سوال که چطور می‌توان این جشنواره را بیشتر به عموم مردم معرفی کرد تا آنها به تماشای آثار آن بنشینند هم توضیح داد: جشنواره پویانمایی تهران یک جشنواره تخصصی انیمیشن است و حقیقت این است که جشنواره‌ای نیست که برای مردم باشد. خودم دلیلی نمی‌بینم که مردم عادی بخواهند آن را ببینند. البته معمولا در هر دوره کارهایی صورت می‌گیرد تا امکان تماشای فیلم‌ها برای مردم هم فراهم باشد. آن چیزی که درباره این جشنواره اهمیت دارد، جایگاه و موقعیت ممتاز آن در جهان است.

ارسال 26 هزار ایمیل به دنیا!

محمدرضا کریمی صارمی، دبیر جشنواره پویانمایی درباره موقعیت و جایگاه جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در سطح جهانی به جام‌جم گفت: در این سال‌ها وقتی به عنوان داور در جشنواره‌های جهانی انیمیشن شرکت می‌کردم یا در بازارهای جهانی این رویدادها حاضر می‌شدم، در صحبت‌ها و بازخوردها پی به جایگاه و مطرح بودن جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران می‌بردم. حتی برخی به محض دیدن من آدمک (لوگوی) این جشنواره را نشان می‌دادند. در دنیا کاملا جشنواره ما را می‌شناسند. یکی از دلایل این شناخت، داوران سرشناس و بین‌المللی جشنواره پویانمایی تهران بودند که وقتی به کشورهای خود برمی‌گشتند یا در جشنواره‌های معتبر انیمیشن دنیا حاضر می‌شدند، تبلیغات خیلی خوبی برای جشنواره ما می‌کردند.

کریمی صارمی افزود: فضای خود جشنواره همراه انتخاب داوران معتبر جهانی که همگی از چهره‌های برجسته انیمیشن جهان هستند، نقش زیادی در معرفی هرچه بهتر این جشنواره به دنیا دارد. ما همیشه مهمان‌های محدود اما ویژه‌ای در جشنواره پویانمایی داشتیم مثل الکساندر پتروف (کارگردان بزرگ پویانمایی روسیه و برنده سه جایزه اسکار). حضور این افراد بسیار موثر است. وقتی برای جشنواره امسال با پتروف صحبت می‌کردم، او میخائیل آلداشین را برای حضور در هیات داوران مسابقه بین‌الملل به ما معرفی کرد که خودش از بزرگ‌ترین انیماتورهای روس است. وقتی با آلداشین تماس گرفتیم، او گفت پتروف این‌قدر از جشنواره شما تعریف کرده که من هم دوست دارم به ایران بیایم. ضمن این‌که وقتی 26 هزار ایمیل هم به سراسر دنیا بزنید که جشنواره بین‌المللی پویانمایی قرار است برگزار شود، طبیعتا این رویداد را می‌شناسند.

دبیر جشنواره پویانمایی در پاسخ به این پرسش که برای معرفی هرچه بیشتر این جشنواره به مردم و تماشاگران عام چه کارهایی انجام داده، توضیح داد: برای رسیدن به این مقصود، دو کار بزرگ انجام دادیم، یکی این‌که همزمان با تهران، 31مرکز کانون در 31 استان کشور هم آثار بخش سینمای ایران و بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی را برای مردم به نمایش می‌گذارند. این اکران‌ها صبح‌ها ویژه دانش‌آموزان و رایگان است و عصرها هم ویژه دانشجویان و خانواده‌هاست.کریمی صارمی در این خصوص ادامه داد: کار دیگری که در این دوره انجام دادیم این است که با همکاری سینما آزادی و حوزه هنری یک سالن گرفتیم و از صبح برای مخاطب عام بلیت‌فروشی می‌کنیم که فیلم‌های جشنواره امسال جشنواره پویانمایی را ببینند. این یک طرح آزمایشی است و می‌خواهیم ببینیم بازخورد مردم چگونه خواهد بود. این نمایش فیلم‌ها همراه یک متن نظرسنجی است که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. مجموع این موارد به ما خواهد گفت که آثار انیمیشن ایرانی چقدر با عموم مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند.

علی رستگار

سینما

نظر شما