شناسهٔ خبر: 1823285 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استاندار اردبیل:

بیکاری بزرگترین تهدید امنیتی اردبیل است/ اجرای 6 هزار میلیارد تومان پروژه در اردبیل

استاندار اردبیل گفت: بزرگترین تهدید امنیتی در استان اردبیل بیکاری است که باید فکری به حال 50 هزار بیکار بکنیم که اکثر آنها فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مجید خدابخش صبح امروز در همایش طلایه‌داران تبلیغ و روحانیون که در سالن ولایت این شهر برگزار شد، اظهار کرد: در 11 ماه گذشته که مسئولیت استانداری اردبیل را بر عهده گرفته‌ام با تکیه بر شعار سال به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی تمام توانمان را به کار گرفتیم تا در حوزه‌های مختلف به شکل مطلوب عمل کنیم.

وی با یادآوری اینکه در طول یک سال گذشته 40 میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی تزریق شده بود در حالی که در سال‌جاری این رقم به 440 میلیارد تومان با 19 برابر رشد افزایش داشته است، گفت: 200 میلیارد تومان در حال حاضر در خزانه استان اردبیل موجود است که ما از دستگاه‌های مختلف استان خواسته‌ایم تا پروژه‌ها تعطیل شده و یا نیمه تعطیل شده را فعال کنند.

استاندار اردبیل تصریح کرد: قرار است تا پایان امسال از محل سفر رئیس جمهور 270 میلیارد تومان منابع که به اجرای 63 پروژه اختصاص یافته است در پایان سال تزریق شده و تا پایان سال با ویدئو کنفرانس شاهد افتتاح این پروژه‌ها باشیم.

خدابخش ادامه داد: با فعال شدن این پروژه‌‌ها اشتغال جدید ایجاد نشده بلکه شاغلانی که پیش از این در پروژه‌ها فعال بودند بر سر کار خود بازگشته و با خارج شدن این پروژه‌ها از رکود، وضعیت اشتغالزایی مناسب را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته استان اردبیل در جذب اعتبارات به ویژه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی با یک وضعیت رکودی مواجه شده که این خود زمینه را برای بی‌رغبتی برخی سرمایه‌‌گذاران فراهم کرده بود به طوری که آنها عطای این کار را به لقایش بخشیده‌اند و از آن غافل شده بودند که با رایزنی‌هایی که انجام شد 10 مورد بخش خصوصی فعال شده و دو مورد از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

وی نمونه این پروژه را پروژه «بروجلو» در نیر و تکمیل پل معلق مشگین‌شهر اعلام کرد و گفت: در کنار قدم‌های موثر در حوزه سخت‌افزاری، در بخش نرم‌افزاری نیز فعالیت‌های فرهنگی موثر را شاهد هستیم به طوری که با تغییر رویکرد و نحوه تعامل مثبت 50 درصد رویه‌های گذشته اصلاح شده و ما در حوزه اداری نیز شاهد همکاری نزدیک و متقابل با سرمایه‌گذاران هستیم.

این مسئول گفت: باید دید نسبت به سرمایه‌گذاران که گاه آنها را مفسد می‌خوانند و یا به آنها سوءظن داشتند برطرف شود چراکه ما اهرم‌های نظارتی و کنترلی در اختیار داریم که سعی می‌شود جلوی مفاسد گرفته شود اما بر این باوریم که اگر مفسده‌ای نیز ایجاد می‌شود مدیریتی و کارشناسی این مجموعه در آن دست دارند.

راه‌آهن اردبیل با 207 میلیون یورو تکمیل می‌شود

رئیس شورای اداری استان با انتقاد از تاخیر شش ساله در راه‌اندازی دانشگاه صنعتی در اردبیل بیان کرد: با توجه به اینکه 90 درصد این کار انجام شده بود و تنها 10 درصد کار باقیمانده بود که هنوز به نتیجه نرسیده است و در کنار دو محور توسعه‌ای کشاورزی و گردشگری باید به توسعه محور صنعت به ویژه در حوزه صنایع دانش‌بنیان و تجارت اقدام کرد چراکه ما می‌توانیم با توجه و بهادادن به محور تجاری صادرات خوبی را به کشورهای روسیه و آسیای میانه داشته باشیم.

خدابخش ظرفیت صنعت را در ایجاد اشتغال فوق‌العاده دانست و گفت: بیکاری تهدید بزرگ امنیتی استان است به طوری که در این استان وجود 50 هزار بیکار که اکثر فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

وی ضرورت تامین زیرساخت‌هایی نظیر راه، راه‌آهن و فرودگاه را یادآور شد و افزود: 207 میلیون یورو برای تکمیل راه‌آهن اردبیل نیاز است که در سفر رئیس جمهور تامین شده است.

خدابخش در مورد نصب دستگاه‌های آیلس فرودگاه اردبیل گفت: این دستگاه هنوز مورد سنجش نهایی قرار نگرفته که با راه‌اندازی آن و تکمیل فرودگاه پارس‌آباد امیدواریم زیرساخت مطمئنی را در این حوزه شاهد باشیم.

وی سرمایه‌‌گذاری یک‌هزار و 500 میلیارد تومانی را در حوزه توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل یادآور شد و ادامه داد: تامین برق یکی از شاخص‌های مهم در توسعه صنایع است و در حالی که در استان اردبیل بیشترین مصرف برق خانگی است، ضرورت دارد در تامین برق و گاز شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در اردبیل توسعه پیدا کند.

وی از الحاق شهرهای پارس‌آباد، بیله‌سوار، اصلاندوز و گرمی به منطقه آزاد تجاری ارس خبر داد و گفت: با 24 ساعته شدن گمرک بیله‌سوار می‌توانیم زمینه تجارت خوبی را در شمال استان فراهم بیاوریم.

استاندار اردبیل گفت: در شمال استان اردبیل بیش از سه هزار میلیارد تومان در مهار آب‌های مرزی سرمایه‌گذاری می‌شود که بیشترین توزیع منابع و سرمایه‌گذاری در پارس‌آباد اتفاق می‌افتد که جهاد کشاورزی یک‌هزار و 200 میلیارد تومان و شرکت آب منطقه‌ای هزار و 800 میلیارد تومان برای تبدیل 62 هزار از اراضی دیم به آبی سرمایه‌گذاری می‌کند که خود زمینه‌ای را به وجود می‌آورد تا یک کشت و صنعت جدید شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه هر سال 750 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: قرار شده است صندوق توسعه ملی تسهیلات مناسبی برای مهار آب‌های مرزی و تکمیل پایاب سدهای استان گرفته شده و صرف اجرای این پروژه‌ها شود.

وی با بیان اینکه بیش از 6 هزار میلیارد تومان پروژه در استان اردبیل در حال اجراست، گفت: این پروژه را تا چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

دولتی کردن عزاداری بدبینی ایجاد می‌کند

استاندار اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل برخی از آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که هیچ همخوانی با شهر حسینی بودن این استان ندارد، عنوان کرد: باید این آسیب‌ها را نظیر طلاق و نزاع دسته‌جمعی تقلیل پیدا کند که این کار با تقویت روابط اجتماعی انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی ایجاد فضای الفت مهربانی و محبت امکان‌پذیر است.

خدابخش گفت: مجموعه‌های سرمایه‌گذاری همچون سبلان سبز یک نوع بی‌اعتمادی و عدم باور عمومی به سرمایه‌گذاری را به وجود آورده که ضرورت دارد نسبت به بازسازی این ارتباط های اجتماعی و اعتماد واقعی تلاش کنیم.

این مسئول گفت: در برگزاری مراسمات ماه محرم که شکل عمومی و مردمی دارد و بیشتر در قالب شبکه‌های اجتماعی اجرایی می‌شود اگر بخواهیم دولت را وارد کنیم باید یک وزارتخانه با زیرمجموعه‌های مختلف شکل دهیم در حالی که اداره این امور به دست مردم و اعتمادی که مردم به پول‌های پرداختی به این حوزه و اجرای مراسمات انجام ‌دهند با وثوق کامل انجام می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: بیش از هزاران سال است که برنامه‌های مناسبتی نظیر ماه محرم و رمضان با تکیه بر سرمایه‌های مردمی انجام می‌شود که قطعا نظام بهره‌برداری در این حوزه باید همچنان مردمی باشد و علما بتوانند نقش نزدیکی قلوب را انجام دهند تا از جامعه ریشه‌های بدبینی برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاندار اردبیل در پایان سخنان خود از فرصت ماه محرم صفر و رمضان به عنوان فرصت استثنایی یاد کرد و گفت: در این ماه‌ها باید خودمان از فرصت‌های به دست آمده استفاده کرده و خود را تطهیر کنیم و یک نوع ویروس‌زدایی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/62001/س40/ف4004

نظر شما