شناسهٔ خبر: 18227408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به رغم احتمال مخالفت مجلس اعیان با لایحه برگزیت:

«ترزا می»: مصمم هستیم تا پایان مارس مذاکرات برگزیت را آغاز کنیم

لندن - ایرنا - «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه در نشست مجلس عوام تاکید کرد که فارغ از رای مجلس اعیان در رابطه با لایحه برگزیت،مصمم است تا پایان ماه مارس، ماده 50 پیمان لیسبون، که ناظر بر آغاز شروع مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است، را فعال سازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «ترزا می» در جریان نشست مجلس عوام، در پاسخ به سئوال «نایجل دادز» نماینده منطقه «بلفاست» که پرسید «آیا نخست وزیر می تواند به نمایندگان اطمینان دهد که فارغ از نتیجه رای مجلس اعیان در رابطه با لایحه برگزیت و به رغم مخالفت برخی از شخصیت های برجسته حزب محافظه کار، ماده 50 پیمان لیسبون را تا پایان مارس فعال خواهد کرد؟» گفت: برنامه من این است که ماده 50 پیمان لیسبون را تا پایان ماه مارس فعال کنم.
وی افزود: ما تمایل داریم که این اقدام را صورت دهیم.
نخست وزیر انگلیس تصریح کرد: این مهم است که فعال ساختن ماه 50 پیمان لیسبون در چارچوب حکم دیوان عالی صورت گیرد، ضمن آنکه ما بتوانیم به خواست مردم انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا پاسخ دهیم.
اظهارات نخست وزیر انگلیس در حالی صورت می گیرد که نمایندگان مجلس اعیان قرار است امروز ( چهارشنبه ) در رابطه با لایحه برگزیت که به دولت اجازه می دهد تا مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کند، رای گیری کنند.
این در حالی است که عدم ارائه تضمین از سوی دولت محافظه کار «ترزا می» درخصوص حفظ حقوق اتباع اروپایی ساکن انگلیس در لایحه برگزیت به احتمال زیاد سبب مخالفت نمایندگان مجلس اعیان با این لایحه در آخرین روز بررسی این لایحه در این مجلس خواهد شد.
نمایندگان مجلس اعیان از دولت «ترزا می» خواسته‌اند تا قبل از فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون که سرآغاز روند مذاکرات برگزیت شمرده می شود، تکلیف سه میلیون اروپایی ساکن انگلیس را مشخص کند.
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنین منجر به بروز ابهامات زیادی از سوی فعالان بخش اقتصادی شده است.
نخست وزیر انگلیس در نشست مجلس عوام در این رابطه بیان داشت: ما می خواهیم که شاهد موفقیت صنعت خودروسازی در انگلیس باشیم و به همین خاطر دولت با اعضاء این صنعت از جمله شرکت فورد، نشست های مستمری را داشته است
وی افزود: فورد یکی از شرکت های مهم سرمایه گذاری است که بالغ بر یک صد سال در انگلیس فعالیت داشته است
ترزا می ادامه داد: ما با فورد صحبت هایی را داشته ایم و برای اطمینان از موفقیت این شرکت درانگلیس به گفت وگوهایمان ادامه خواهیم داد.
شرکت خودروسازی فورد روز چهارشنبه اعلام کرد که در نظر دارد تا سال 2021 میلادی، یک هزار و 160 تن از کارکنان کارخانه موتورسازی منطقه بیرجند واقع در منطقه ولز را تعدیل کند.
شرکت فورد یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده خودرو در انگلیس است که در چارچوب قرارداد فعلی اش متعهد است تا 125 هزار موتور برای خودروهای فورد در کارخانه بیرجند واقع در منطقه ولز تولید کند.
با این حال در صورتی که قرارداد این کارخانه تمدید نشود صدمه بزرگی به صنعت خودروسازی انگلیس وارد خواهد شد.
به هر روی رای روز چهارشنبه نمایندگان مجلس اعیان، برای آغاز کار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سرنوشت ساز خواهد بود.
در صورت مخالفت مجلس اعیان با این لایحه بعید است که 'ترزا می' بتواند به وعده اش برای شروع روند مذاکرات برگزیت عمل کند.
اروپام**4**ن**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی

انتهای پیام /*

نظر شما