شناسهٔ خبر: 18226906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

مقام سوری: میراث فرهنگی سوریه، میراث بشریت است

ایرنا

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'مامون عبدالکریم' سوریه گفت: این دو مجسمه روز سه شنبه به سوریه بازگردانده و به مجموعه 400 اثر باستانی که از شهر تدمر باقیمانده، اضافه شدند.
داعش در مه 2015 تدمر را اشغال و تخریب نظام مند آثار باستانی این شهر را آغاز کرد. این گروه همچنین بسیاری از گنیجیه های تاریخی این شهر را به غارت برد.
داعش در مارس 2016 از این شهر بیرون رانده شد، اما این گروه تروریستی در دسامبر گذشته بار دیگر تدمر را اشغال کرد.
دو مجسمه یاد شده که در اثر ضربات چکش به شدت آسیب دیده بودند، توسط نیروهای ارتش سوریه از این شهر جمع آوری شدند. احتمالا این دو قلم، تنها آثار باقیمانده تدمر است که در هجوم داعش به غارت نرفته است.
این دو مجسمه با استفاده از فناوری جدید و به عنوان بزرگداشت یاد 'خالد الاسد' رئیس سابق اداره باستان شناسی پالمیرا احیا و مرمت شده اند. خالد الاسد در سال 2015 به دست تروریست های داعش کشته شد.
به گفته عبدالکریم، 'مرمت این مجسمه ها نخستین گام مثبت واقعی و ملموس جامعه بین المللی در راستای حمایت از میراث فرهنگی سوریه است.'
وی با بیان این که اقدام مذکور بخشی از دیپلماسی فرهنگی است که مانع همکاری ملت های مختلف برای مبارزه با تروریسم و توحش نمی شود، افزود: میراث فرهنگی سوریه میراث بشریت است.
قدمت این دو شیئ تاریخی که از طریق لبنان به رم منتقل شدند به قرن دوم و سوم (میلادی) می رسد.
گروهی متشکل از 5 متخصص به مدت یک ماه برای مرمت دو مجسمه مذکور تلاش کردند.
تیم مذکور برای مرمت قسمت بالایی صورت یکی از مجسمه ها از چاپگر سه بعدی استفاده کرد؛ ابزاری که پیشتر برای مرمت های اینچنینی استفاده نشده بود.
'آنتونیو یاکارینو' یکی از اعضای تیم مرمت آثار مذکور، گفت: ما از طریق فرهنگ، نبردی ایدئولوژیکی را علیه داعش به راه انداخته ایم.
خاورم**9156 **1010
مترجم: مهدخت پازوکی**انتشار دهنده:حسن معظمی

برچسب‌ها:

نظر شما