شناسهٔ خبر: 18226192 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نقد و بررسی فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف»؛

نمایش بد فمنیسم در یک فیلم جلف +تصاویر

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: در مجموع می توان گفت این فیلم در نمایش فمنیسم و رونق گیشه نقش آفرینی کرده است.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از تابش کوثر، "خوب، بد، جلف" فیلمی است که عنوانش مخاطب را به یاد  فیلم وسترن "خوب ، بد ، زشت" می اندازد و با نگاه به بازیگرانش بیننده به یاد سریال «پژمان» می افتد که پیمان قاسم خانی نیز این فیلم را ادامه آن سریال می داند.

اولین  کارگردانی نویسنده معروف حرف زیادی برای گفتن ندارد و کارگردان نتوانسته  ارتباط خوبی بین سکانس ها بر قرار کند و بیننده را با صحنه های گنگی روبه رو می کند  که در ادامه به شرح بخش هایی از آن می پردازیم :

-حمید فرخ نژاد سرگرد خوب این فیلم  فردی جدی و عصبی است که رفتارهای ناهماهنگی از خود بروز می دهد و معلوم نیست چرا با گذراندن نیمی از عمر هنوز ازدواج نکرده است که اینها از جمله مسائلی است که نشان می دهد وی شخصیت چندان خوبی هم نیست .

از طرفی مشخص نیست  چرا  پژمان جمشیدی شخصیت  بد داستان است . به طور مثال در سکانسی  دو شخصیت بد و جلف فیلم از دست کلاهبرداران فرار می کنند و پژمان جمشیدی به حرف های شخصیت جلف برای دور شدن از معرکه اهمیت نمی دهد و نمی تواند دوستان خود را تنها بگذارد و به کمک آنها می رود . این چه آدم بدی است که انقدر خوب عمل می کند .

- در کنار شخصیت های بد و خوب ، شخصیت جلف به خوبی نمایش داده شده است که  یکی از صحنه های آموزنده فیلم آنجایی است که در پرسنل نیروی انتظامی از بازیگران به عنوان سرمایه های فرهنگی کشور یاد می شود  و در همان لحظه سام درخشانی حرکات جلفی را از خود نشان می دهند تا تلنگری برای هنرمندان و بازیگران کشورمان باشد که  محبوب شدن یک شمشیر دو لب است و اگر شخص به لوازم آن پایبند نباشد و الزامات آن را رعایت نکند آثار مخربی  در جامعه خواهد گذاشت و در مقابل هر حرکت خوب یک هنرمند موجب تکثیر در میلیون ها حرکت خوب و رواج خیر در جامعه می شود.

در این بین گفتنی است که ویشکا آسایش در نقش چهارم این مجموعه نامی در عنوان فیلم ندارد ، در صورتی که همچون سه شخصیت دیگر داستان مشغول نقش افرینی و ماجراجویی است.

-استفاده از نقش کارگردان  متعهد برای مانی حقیقی از کج سلیقگی های انتخاب بازیگران است زیرا  شخصیت دادن به فردی که اثر مبتذل 50 کیلو آلبالو را در کارنامه خود دارد از جذابیت فیلم کاسته است . 50 کیلو آلبالو که به خاطر محتوای موهن و ضداخلاقی، اعتراض مراجع عظام تقلید و حتی علی جنتی وزیر سابق ارشاد را هم برانگیخت تا جایی که گفت :" اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم اجازه ساخت و اکران به آن نمی‌دادم ".

از دیگر مواردی که از جذابیت این فیلم می کاهد دیالوگ ها و شوخی های سخیف آن است که در جایی  توهین به نیروهای محترم نیروی انتظامی است و در مواقعی از جمله زمانی که عکسی را در شبکه اجتماعی به سرگرد نشان داده می شود ، کلمه ای  گفته می شود که قلم از نوشتار آن شرم دارد اما گویا بعضی ها در گفتار از بیان چنین الفاظی شرم نداشتند و تعجب بیشتر انکه چنین سکانس هایی از دید شورای پروانه نمایش نیز مغفول مانده است .

در این میان از همه مهمتر نمایش بد فمنیسم با ریاست یک زن مو آبی در راس یک باند جعل اسکناس است که به سادگی نمی توان از آن گذشت که حرکات و عشوه های قدرت نمایی  وی بر اهل فن پوشیده نیست . فمنیستی که از فرهنگ غرب همچون سرطانی در وجود کشور های جهان در حال نفوذ است.

با تمام این اوصاف ممکن است این سوال مطرح شود که دلیل استقبال از این فیلم چیست که باید گفت : هندوانه در بسته ای که عنوان آن یاد آور یک فیلم سینمایی خوب و بازیگران آن یاداور یک سریال جذاب تلویزیونی است به همراه طنز نقش قابل توجهی را در جذب مخاطب ایفا می کند . به عبارتی دیگر سرگرمی  وجهی تعیین‌کننده در سینماست و نمی‌توان آن را نادیده گرفت که در مجموع می توان گفت این فیلم در نمایش فمنیسم و رونق گیشه نقش آفرینی کرده است.

نظر شما