شناسهٔ خبر: 18225858 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«نوستالژی برای جایی دیگر» / شهید ثالث فراتر از دوران خود بود

71039

«یازدهم اسفند جشنواره‌ی مرور فیلم‌های آلمانی سهراب شهید ثالث تحت عنوان "نوستالژی برای جای دیگر" با هنرگردانی رضا حائری با همکاری سفارت آلمان در تهران در سینما تک موزه هنرهای معاصر به کار خود پایان می‌دهد.»

صاحب‌خبر -

حسین بینائی راد شاعر و روزنامه نگار در  ادامه متنی که در اختیار ایسنا گذاشت،نوشت: « اسفند ماه امسال علاوه بر خبر خوش کسب اسکار برای فیلم «فروشنده» ساخته‌ی اصغر فرهادی، در بردارنده‌ی رخداد ارزشمند هنری دیگری در حوزه‌ی سینمای ایران بود.

فیلم‌های آلمانی سهراب شهید ثالث برای اولین بار در ایران با هنرگردانی رضا حائری، مستند ساز ایرانی، در سینما تک موزه‌ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد.
سهراب شهید ثالث پس از ساختن چندین فیلم کوتاه و مستند در ایران، با ساخت دو فیلم بلند سینمایی «طبیعت بی جان» و «یک اتفاق ساده» توانست در محافل سینمایی جهان بویژه فستیوال برلین تحسین و توجه هنردوستان را به زبان سینمایی خود جلب کند.

پس از این دو فیلم بود که به آلمان مهاجرت کرد و با ساخت سیزده فیلم و مستند بلند با نام‌های "در غربت"، "وقت بلوغ"، "یادداشت‌های روزانه‌ی یک عاشق"، "تعطیلات طولانی لوته آیزنر"، "نظم"، "آخرین تابستان گرابه"، "آنتوان چخوف: یک زندگی"، "گیرنده ناشناس"، "اتوپیا"، "درخت بید"، "هانس جوانی از آلمان"، "فرزند خوانده‌ی ویرانگر" و "گل‌های سرخ برای آفریقا" توانست در کنار کارگردانان نامی آلمان همچون "ورنر هرتزوگ"، "ویم وندرس"، "هانس یورگن زیبرگ"، "راینر ورنر فاسبیندر" و "اشلوندورف" نقش مهمی در شکل گیری و تکامل سیمای نوین آلمان و جهان داشته باشد. فیلم‌های شهید ثالث جوایز متعددی نظیر جایزه‌ی ویژه جشنواره‌ی لس‌آنجلس و جایزه‌ی ویژه‌ی جشنواره‌ی سانفرانسیسکو، جایزه‌ی اینتر فیلم، جایزه‌ی منتقدان بین‌المللی جشنواره‌ی جهانی فیلم تهران، جایزه‌ی خرس نقره‌ای، جایزه‌ی فیپرشی و جایزه‌ی هیئت ژوری کاتولیک از جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرده است.
رضا حائری هنرگردان این رویداد در حاشیه اکران این فیلم‌ها گفت: برنامه مرور آثار شهید ثالث در سینما تک ثمره جستجویی است که از سال 2012 برای پیدا کردن ردی از این فیلمساز ایرانی الاصل، و آثارش در آلمان شروع کردم. به علت حق کپی‌رایت نتوانستیم فیلم "گل‌های سرخ برای آفریقا" را به این برنامه برسانیم و به دلیل مسائل ممیزی ترجیح دادیم فیلم مهم او یعنی "اتوپیا" در این برنامه نباشد. همچنین در آرشیو موزه‌ی فیلم مونیخ آثاری هستند که شهید ثالث به دلایلی نام خود را از آنها پاک کرده بود. در این بین "نامه‌ای از کابل" مستندی است زیبا و سندی جالب از کودکان کابل قبل از مواجهه با جنگی خانمان برانداز که امیدواریم روزی امکان نمایش این آثار نیز فراهم شود.
میکائیل کلور-برشتولد، سفیر آلمان در ایران، درباره‌ی مرور آثار شهید ثالث در تهران گفت: در بررسی پیشینه‌ی افراد شاخصی که در روابط فرهنگی ایران و آلمان نقش داشتهاند، نمی‌توان از نام سهراب شهید ثالث گذشت. فیلم‌های او هم در ایران و هم در آلمان برگزیده شده و تاثیر بسزایی بر فیلم‌سازان هردو کشور داشته است. شهید ثالث در ایران و در آلمان و حتی در آمریکا شرایط کاری آرام و راحتی نداشت. با وجود این او هرگز از پای ننشست و مبارزه کرد و ماحصل آن را در فیلم‌هایش به تصویر کشید. نگاه او به جامعه آلمانی، نگاه متفاوت یک فیلم‌ساز خارجی است. در واقع او شخصیتی است که بیشتر امروز –در دنیایی که ارتباطات در آن تنگتر می‌شود- انتظارش را داریم. شهید ثالث فراتر از دوران خود بود.»

انتهای پیام 

نظر شما