شناسهٔ خبر: 18225822 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جلسه مشترک وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان و استاندار فارس+ فیلم

در دیدار وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان با استاندار فارس ، راهکارهای جلوگیری از ورود اتباع غیر مجاز افغان و کاهش قاچاق مواد مخدر از این کشور به فارس بررسی شد.

صاحب‌خبر -
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، در جلسه مشترک استاندار فارس و وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان ضمن تاکید برتحکیم روابط و رفع مشکلات اتباع افغان مقیم فارس برضرورت مقابله جدی با تولید و ترانزیت و قاچاق مواد مخدر تاکید شد.
استاندار فارس در این جلسه با اشاره به نگرانی های ناشی از قاچاق مواد مخدر و ورود غیرمجاز اتباع افغان گفت: انتظار است تدابیری اندیشیده شود که افغانستان سد راه قاچاق مواد مخدر و انسان به ایران شود.
سیدمحمدعلی افشانی افزود: حیف است رابطه برادرانه و دوستانه دو کشور تحت تاثیر افرادی سود جویی که با قاچاق مواد مخدر برای نابودی دیگر انسان ها فعالیت می کنند و سلامت جوامع بشری را به خطر می اندازند قرار بگیرد .
استاندار فارس بر ضرورت هماهنگی ها و اقدام های عملی بیشتر در سطح دوجانبه و بین المللی برای ریشه کنی مواد مخدر تاکید کرد.
افشانی در ادامه به بهره مندی اتباع افغان در استان فارس مانند دیگر نقاط ایران از خدمات آموزش، سوادآموزی، بهداشت و درمان، مسائل حقوقی و بیمه ای اشاره کرد و گفت: حدود 100 هزار تن از اتباع افغان به صورت مجاز در استان فارس ساکن هستند و دست کم 200 هزار از اتباع این کشور به صورت غیرمجاز در این استان زندگی می کنند.
استاندار فارس گفت: 29 هزار و 125 نفر از فرزندان اتباع افغان در مدارس استان فارس مشغول تحصیل هستند.
افشانی گفت: با فرمان مقام معظم رهبری، فرزندان مهاجران غیرمجاز افغان نیز از امکان سوادآموزی در مدارس ایران برخوردار شده اند.
وی افزود: پنج هزار و 20 نفر از دانش آموزان در حال تحصیل در استان فارس را فرزندان اتباع غیرمجاز افغان تشکیل می دهند.
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز با اشاره به این که تجارت و بازار مواد مخدر خارج از مرزهای کشور افغانستان است، گفت: برای ریشه کنی این معضل نیازمند اراده و همکاری کشورهایی هستیم که بازار یا عرصه انتقال این مواد هستند.
وی با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به خاطر جدیت در مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: انتظار داریم دیگر کشورهای افغانستان نیز در اجرای تعهدات خود در زمینه انسداد مرزها و مبارزه با سوداگران مرگ، مانند ایران گام های قاطع و جدی بردارند.
عظیمی در ادامه با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی کابل و تهران افزود: مایه مسرت است که ایران از بهبود اوضاع و ثبات در افغانستان حمایت می کند و در همه عرصه ها در کنار ما بوده است.
وی افزود: باعث افتخار است که هموطنان ما در ایران زندگی آبرومندانه ای دارند و امیدوار هستیم که روزگاری به افغانستان برگردند.
این عضو کابینه افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی نسبت به حضور در شهر شیراز و استان فارس گفت: تحصیلات مقطع کارشناسی ارشد را در یکی از دانشگاه های ایران به پایان رساندم و قبل از تصدی مسئولیت وزارتخانه هم چند باری به ایران آمدم ولی تا به حال شیراز را ندیده بودم.
عظیمی افزود: من در زمان کودکی اشعار حافظ و سعدی را خوانده بودم و از آرزوهای کودکی ام بود که آرامگاه این شاعران بزرگ را از نزدیک ببینم؛ شهر شیراز و استان فارس با عظمت و مقدس است که با وجود این مقبره ها خاص تر شده است.

نظر شما