شناسهٔ خبر: 18224910 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وزیر ارشاد:

شعر با هویت دینی پیوند ناگسستنی دارد

گروه ادب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه کنگره ملی شعر کتاب، عنوان کرد: شعر از اساس با هویت دینی پیوند ناگسستنی دارد و حیات بخش و فاقد عنصر میرایی است و کهنگی نمی‌پذیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 11 اسفندماه در مراسم اختتامیه کنگره ملی شعر کتاب عنوان کرد: وقتی دیدم رهبر معظم انقلاب برای حوزه شعر وقت صرف کرده‌اند دور از نزاکت دیدم که برای حوزه کتاب و شعر وقت نگذارم. 

صالحی امیری افزود: شعر، بخشی از هویت فرهنگی ماست، اگر بنا باشد عناصر هویت فرهنگی را احصا کنیم، قطعا شعر یکی از آنها و شاعر هویت بخش جامعه است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه هویت، عناصر اصیل و وام دهنده یک فرهنگ هستند ادامه داد: هویت‌ به معنای ریشه‌هاست و شعر و شاعر از عناصر اصلی هویت فرهنگی این سرزمین هستند. بنابر این باید تکریم، تبلیغ و تجلیل شوند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اضافه کرد: علیرغم همه تحولاتی که در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی طی چهار دهه اخیر صورت گرفته شعر هیچ گاه دچار کهنگی نشده است، زیرا شعر، حیات بخش و فاقد عنصر میرایی است.

به گفته صالحی امیری شعر دائما نو شده و همواره در فضای فرهنگی حیات پیدا می‌کند و شعر مایه غرور و وحدت ملی ایرانیان و مسلمانان در ادوار تاریخ شده است.

همچنین صالحی امیری با بیان اینکه فردوسی، شاعر بلندآوازه ایران، حق بزرگی بر گردن ایرانیان دارد افزود: پس از هزار سال همچنان وفادار به این زبان مانده‌ایم، بنابر این یکی از عناصر تداوم دهنده و حیات بخش زبان فارسی، شعر است.

صالحی امیری با تاکید بر پیوند ناگسستنی شعر و هویت دینی ادامه داد: وقتی وارد فضای عاشورایی می‌شویم همه زمزمه می‌کنند و زمانی که از عاشورا سخن می‌گویم از محتشم کاشانی سخن به میان می‌آید از این رو بخشی از هویت دینی سرزمین ایران، مدیون شاعران ماست که باید به آنها افتخار کرد.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شعر، انسان را از دلبستگی‌های کاذب جدا می‌کند از این رو شعر کانون معنویت و فضیلت و شاعر منعکس کننده معرفت و منزلت است.

وی شعر را یک رسانه دانست و گفت: هرکس برای بیان حال خود به شعر متوسل می‌شود پس شعر، بخشی از فرهنگ عمومی جامعه است.

صالحی امیری موسیقی در ایران را مولود شعر دانست و افزود: وقتی از موسیقی، شعر را برداریم، هجو و بیهوده خواهد بود، بنابر این هویت موسیقی ایرانی در شعر و شاعری است.

وزیر ارشاد کتاب را چراغ راه نجات بشر گم‌گشته امروز معروفی کرد و گفت: کتاب، نوری در مقابل جهل است. جامعه‌ای که با کتاب انس ندارد، دچار چالش‌های گسترده می‌شود. به گفته وی خشونت، طلاق، ناامنی همه محصول جهل و اخلاق، فضیلت و معرفت محصول عمل و آگاهی هستند.

وزیر ارشاد ادامه داد: جامعه ایران، امروز بیش از هر زمان دیگر به کتاب و کتابخوانی نیاز دارد و برگزاری کنگره ملی شعر کتاب آغاز راهی است که نوید آینده بهتر را می‌دهد.

وزیر ارشاد اضافه کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب به امر مطالعه همت والا دارند، تقریظ می‌نویسند، شعر می‌گویند و با شعرا در تماس هستند همه بیانگر آن است که این موضوع از مسائل مهم کشور است که باید به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا در این مراسم با حضور وزیر ارشاد، مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تعدادی از اعضای هیئت داوران از برگزیدگان و شایستگان تقدیر، تجلیل شد.

نظر شما