شناسهٔ خبر: 18220206 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بررسی دیدگاه حقوق بین‌الملل در حوزه اشغال نظامی در یک کتاب

کتاب «اشغال نظامی از دیدگاه حقوق بین‌الملل» منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، کتاب «اشغال نظامی از دیدگاه حقوق بین‌الملل» نوشته هاجر سیاه‌رستمی» توسط انتشارات خرسندی منتشر شده است.

در توضیح ناشر درباره این کتاب می‌خوانیم:

«یکی از پیامدهای مهم جنگ که از ابتدای تدوین حقوق بین‌الملل بشردوستانه در دوران معاصر تا کنون همواره مورد نظر بوده است، مساله اشغال نظامی است.

منابع حقوق بین‌المللی اشغال مشتمل بر منابع قراردادی (شامل مقررات لاهه ۱۸۹۹ و ۱۹۰۷، کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل اول الحاقی ۱۹۷۷) به انضمام حقوق بین‌الملل عرفی و نیز قطعنامه‌های شورای امنیت هستند.

این مجموعه قواعد و مقررات که حدود حقوق و تکالیف اشغالگر را مشخص می‌کنند از بدو حمله به سرزمین اشغالی، تا حدی که مهاجم سکنه سرزمین اشغالی را تحت اقتدار و کنترل خود قرار می‌دهد، شروع به اجرا می‌کنند و اجرای آن‌ها باید تا زمان خاتمه اشغال ادامه یابد.

از آنجا که مجموعه قواعد و مقررات حقوق اشغال، با فرض موقتی بودن اشغال تنظیم شده‌اند ،لذا از اداره اشغال‌های طولانی مدت ،نظیر اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل، ناتوان هستند و هرچه اشغال بیشتر طول بکشد، ضعف‌های حقوق بین‌الملل بشردوستانه در زمینه اشغال بیشتر آشکار می‌شود.

علاوه بر ایراد وارد بر حقوق بین‌الملل بشردوستانه اشغال نظامی در زمینه اشغال‌های طولانی مدت، چالش‌های نوینی در سال‌های اخیر در زمینه حقوق بین‌الملل اشغال مطرح شده‌اند. این چالش‌ها در درجه نخست ناشی از ظهور الگوی جدیدی از اشغال در چارچوب اشغال انتقالی، هستند که در قضیه اشغال عراق نمود یافت.

مدل جدید اشغال با مبانی و پیش فرضهایی که حقوق اشغال براساس آنها تنظیم شده، هماهنگ و سازگار نیست و لذا برخی از ضرورت تجدید نظر در حقوق بین‌الملل اشغال سخن به میان آورده‌اند.

کتاب «اشغال نظامی از دید حقوق بین‌الملل» با بررسی تفصیلی نظام حقوقی اشغال ، به تدقیق در الگوی جدید اشغال پرداخته و نظریات حقوقی مختلف در خصوص این الگو را به بحث می‌گذارد. همچنین ضرورت اجرای حقوق بشر در سرزمین اشغالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما