شناسهٔ خبر: 18219058 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

هنرمند فلسطینی برگزیده چهارمین مسابقه عرب آیدل شد/ می‌جنگند و می‌خوانند

صاحب‌خبر -
یعقوب شاهین، خواننده توانای فلسطینی توانست برگزیده چهارمین برنامه عرب آیدل Arab Idol شود و بعد از محمد عساف به‌عنوان دومین فلسطینی این جایزه را به خانه برد. مسابقه موسیقی عرب آیدل که چهارمین دوره خود را برگزار کرد، درمرحله نهایی با رقابت دوخواننده فلسطینی و یک هنرمند یمنی برگزار شد.

روزنامه شهروند نوشت: یعقوب شاهین از بیت لحم، امیر دندن از روستای مجد الکروم و عمارمحمد از یمن مثلث طلایی این رقابت را تشکیل دادند. درنهایت پس از رقابت نفسگیر، یعقوب شاهین از بیت لحم توانست نظر داوران مسابقه را به خود جذب کند و برگزیده چهارمین دوره عرب آیدل شود.شاهین پس ازموفقیتش به «محبوب العرب» معروف شد. او توانست تأیید هیأت داوران را بگیرد و باعث شد میلیون‌ها نفر برای پیروزی او درسراسر جهان جشن بگیرند. شاهین در ایران نیز طرفداران بسیاری خصوصا در بین همزبانان عرب ایرانی پیدا کرد. 

او هدیه‌اش را به صورت نمادین به سرزمین اشغالی‌اش فلسطین اهدا کرد و گفت: «این هدیه به سرزمینی تعلق دارد که سال‌ها با مشکلات سیاسی و اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند.» شاهین از اهالی بیت لحم فلسطین و رقیبش امیر دندن از روستای مجد الکروم الجلیل بود که هر دو ازکشور فلسطین و دراین مدت به «أولاد البلد» یعنی فرزندان میهن مشهور بودند.

دراین مسابقه اهالی روستای مجد الکروم در الجلیل نیز در زمین ورزشی روستایشان جمع شدند و به صورت زنده برنامه عرب آیدل را مشاهده و فرزند روستایشان را تشویق می‌کردند.
یعقوب در ‌سال ١٩٩٢ دربیت لحم به دنیا آمد و در ‌سال ٢٠٠٥ لقب «نجم فلسطين» (ستاره فلسطین) را گرفت. همچنین در ‌سال ٢٠١٢ مقام اول در برنامه استعدادهای فلسطینی (نيو ستار) را کسب و  لَقب «الفلسطيني نيو ستار» را به خود اختصاص داده بود. او علاقه شدیدی به هنر موسیقیدان بزرگ مصري محمد عبدالوهاب دارد. 

یعقوب دارای دکترای هندسه از دانشگاه فلسطین است و پس از آن، ادامه تحصیل خود را در آکادمی موسیقی ادوارد سعید درفلسطین به‌طور تخصصی درخوانندگی و نوازندگی عود ادامه داد.روستای مجد الکروم در الجلیل یکی از روستاهای فلسطینی‌نشین است که ٥٣‌درصد خاک آن برای احداث یک شهرک یهودی‌نشین مصادره شد و از ٢٠‌سال پیش تاکنون رژیم صهیونیستی هیچ مجوزی برای توسعه این روستا صادر نکرده است، به همین دلیل بسیاری ازساکنان روستا به‌ دلیل افزایش جمعیت و گسترش خانواده‌های خود، منازلی را بدون مجوز احداث کرده‌اند.بیت ‌لحم نیز شهری درقست فرمانداری بیت لحم درکرانه باختری تحت حکومت خودمختار فلسطینی است که قطب مرکزی فرهنگ و صنایع جهانگردی (توریستی) فلسطین لحاظ می‌شد. 

پیش از این محمد عساف از فلسطین نیز برگزیده دومین مسابقه عرب آیدل شده بود. عساف ٢٢ساله متولد ١٠ سپتامبر ١٩٨٩ ميلادي است. او كه يك مهاجر از غزه بود، قبلا ضمن حمايت از اعتصاب غذايي زندانيان فلسطيني در بند اسراييل به مقامات امنيتي حماس گفته بود ما براي فلسطين جنگ مي كنيم، اما مي توانيم بخوانيم هم.محمد عساف پس از برنده‌شدن در دومین مسابقه عرب آیدل ازسوي سازمان ملل به‌عنوان نخستين سفير حسن‌نيت جوانان اردوگاه‌هاي پناهندگان فلسطيني درمناطق و كشورهاي همسايه انتخاب شد.

نظر شما