شناسهٔ خبر: 18213415 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

ماه بانویی، که حُسنش در حیا پیچیده است؛

روزهای متفاوت فاطمیه/ترکیبی از حماسه و مظلومیت

پنجشنبه ۱۲ اسفندماه مصادف با سالروز شهادت فاطمه زهرا(س) است، ایام منتهی به سالروز شهادت پاره تن رسول خدا(ص) در ایران اسلامی به عنوان ایام فاطمیه گرامی داشته می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز؛ در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سها) همه هیأت‌ها، هیأتی‌ها، مداحان و منبری‌ها برنامه‌های متنوعی درشهر برگزار می‌کنند. همچنین اولین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا  (سها) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، رؤسای قوای مقننه و قضائیه، جمعی از مسوولان و قشرهای مختلف مردم در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

اجرای مجلس تعزیه حضرت زهرا (س) در فرهنگسراهای شرق تهران

همچنین همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (سها) گروه « مرثیه آفتاب » فرهنگسرای اخلاق، تعزیه حضرت زهرا (سها) را در فرهنگسراهای شرق تهران تا ۱۳ اسفندماه اجرا می‌کنند.

مجید خسروآبادی دبیر کانون کهربای تعزیه فرهنگسرای اخلاق با اعلام این خبر گفت: گروه تعزیه نوجوانان دارالمومنین طهران، متشکل از ۲۶ نفر از گروه «مرثیه آفتاب» و منتخبین دومین سوگواره عاشورایی، مجلس تعزیه «حضرت زهرا (س)» را در ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) از سه شنبه تا جمعه(۱۰ تا ۱۳اسفندماه جاری) در شرق تهران اجرا می کنند.
وی افزود: گروه «مرثیه آفتاب» روز سه شنبه(۱۰اسفندماه) در فرهنگسرای اخلاق، چهارشنبه(۱۱اسفندماه) در میدان امام حسین(ع) (منطقه ۱۲)، پنجشنبه( ۱۳اسفندماه) در خانه فرهنگ پامچال (منطقه۱۵) و جمعه(۱۴ اسفندماه) در فرهنگسرای اشراق (منطقه ۴) به اجرای تعزیه می پردازند.

نوجوانان تعزیه خوان
به گفته دبیرکانون کهربای تعزیه فرهنگسرای اخلاق، تعزیه مجلس حضرت زهرا(س) شامل عزاداری بر رحلت پیامبر (ص)، بیماری حضرت زهرا(س) و وصیت حضرت به امیرالمومنین (ع)، حضرت زینب (س)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و…. است .
خسروآبادی گفت: گروه نوجوانان تعزیه خوان در قالب چهارمین دوره سلسله کارگاه های «الفبای شبیه خوانی» تعزیه حضرت زهرا(س) را زیر نظر اساتید پیشکسوت از جمله میرزا ابوالفضل منبت کار و سیدمحسن هاشمی در ۲ سطح مخالف خوانی و موافق خوانی، از دی ماه سال گذشته فرا گرفته اند.

۲ هزار مبلغ برای تبلیغ ایام فاطمیه به سراسر کشور اعزام شدند
از سوی دیگرمدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۲ هزار مبلغ از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برای تبلیغ ایام فاطمیه به سراسر کشور اعزام شدند.

حجت الاسلام احمد شعبانی با اشاره به اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه ویژه ایام فاطمیه،‌ اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه طبق سنوات گذشته ویژه ایام فاطمیه اقدام به اعزام مبلغ می‌کند.
وی با بیان اینکه اعزام‌ها از هفتم اسفندماه آغاز شده است، بیان کرد: مبلغان اعزامی تا روز پنج‌شنبه ۱۲ اسفندماه در محل‌های اعزامی حضور دارند.
مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: اقامه نماز، برپایی منبر و کلاس‌های قرآن و غرفه‌های پاسخ به شبهات و سؤالات دینی از جمله اقدامات در اولویت برنامه‌های مبلغان است.

برپایی خیمه‌های معرفت در امامزادگان
وی در ادامه از اولویت اعزام به امامزادگان خبر داد و گفت: برپایی خیمه‌های معرفت در امامزادگان از اولویت‌هاست و همچنین مبلغان در مساجدی که در جوار امامزادگان است برنامه‌های تبلیغی خود را اجرا می‌کنند.
حجت الاسلام شعبانی بیان کرد: ویژه ایام نوروز خیمه‌های معرفت در جوار امامزادگان برپا می‌شود و مبلغان هم از ۲۸ اسفندماه به مراکز تبلیغی اعزام می‌شوند.
وی استان‌های فارس، کرمانشاه و گلستان را از جمله استان‌های پر متقاضی معرفی و تصریح کرد: در مناطق مرزی هم سعی می‌شود تا از مبلغان بومی برای تبلیغ استفاده شود.
مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امورخیریه تبیین ابعاد معنوی فاطمه زهرا (سها) و معرفی شخصیت ایشان به عنوان الگو، معرفی فضای مجازی و آسیب‌ها و تهدیدها، معرفت افزایی نسبت به ائمه و به‌خصوص حضرت زهرا (سها) از جمله مطالبی است که مبلغان باید در سخنرانی‌های خود به آنها توجه داشته باشند.

بررسی شعر فاطمی/شعر فاطمی قطعه‌ای از پازل موضوعی شعر ولایی

شعر فاطمی قطعه‌ای از پازل موضوعی شعر ولایی که در قلمرو شعر آیینی آن را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهیم؛ از جایگاه بلندی در شعر آیینی برخوردار است و قدمت ۱۱ سده‌ای دارد.

پس از انقلاب به‌دلیل رویکردی که بر توجه به ابعاد ناگفته و ناشنیده فرهنگ فاطمی تأکید داشته است،‌ بسیاری از شعرای متعهد ما سعی کردند، قرائت حماسی و ارزشی از فرهنگ فاطمی داشته باشند، در نتیجه آثاری در پیشنیه تاریخی شعر فاطمی آفریده شده است که اگر نگوییم بی‌سابقه، کم‌سابقه است،‌ البته از این طرف هم متأسفانه آثاری داریم که شعر فاطمی را با آسیب، تنش و افت مواجه کرده است. به گونه‌ای که شاید شعر فاطمی پر آسیب‌ترین نوع شعر ولایی در زبان فارسی باشد.

حماسه آفرینی با صبر و مجاهدت 
قاسم صرافان، شاعر آیینی در گفتگویی درباره ویژگی‌ها و مشخصات شعر فاطمی گفت: شعرگفتن درباره هر شخصیتی تابع ویژگی‌های آن شخصیت است. شعری که درباره حضرت زهراست با توجه به ویژگی زن و خود حضرت و همان تعبیر و تفسیری که ما از لیله‌القدر می‌بینیم گفته می‌شود. اشاراتی که درباره ایشان آمده است حکایت از رازآلودگی و مستور بودن آن حضرت دارد و این تفاوت اصلی شعر فاطمی با شعر حوزه‌های دیگر است. در حوزه شعر فاطمی، شاعر باید حساس‌تر و با وسواس بیشتر قلم بزند و آداب شعر اهل بیت را بیشتر رعایت بکند.
وی با بیان اینکه وجود حضرت دارای ابعادی است افزود: وجود ایشان بعدهایی دارد که در وجود سایر معصومین ظهور ندارد. مانند بعد مادرانه حضرت که ویژگی عاطفی خاصی به شعر فاطمیه اضافه کرده است. عاشقانه‌هایی که در زندگی ایشان وجود دارد و ولایتمداری‌شان نسبت به امیرالمؤمنین (ع) مضامینی هستند که می‌توانند مایه سرودن شعرهای متفاوتی در حوزه شعر فاطمی قرار بگیرند. حضرت زهرا (سها) ترکیبی هستند از حماسه و مظلومیت که حاوی نکات ویژه‌ای است. صرافان درباره وجه حماسی شعر فاطمی افزود: وقتی وارد حوزه حماسه می‌شویم آنجا جولانگاه شور و مبالغه است و بنابر این می‌توان آشنایی‌زدایی کرد و از وجود زن که حالت جمال الهی را دارد و لطافت همراهش دارد، می‌توان شعر حماسی گفت. این کار در حوزه بانوان شهید حوزه دفاع مقدس انجام شد و بسیار هم موفق بود. در حوزه شعر فاطمی هم از وجه همراهی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (سها) می‌توان استفاده کرد برای گفتن شعر حماسی. به‌صورت مطلق هم حضور حضرت زهرا به‌عنوان تنها حامی حضرت علی و خواندن خطبه در مسجد در حمایت از ایشان به خودی خود یک حماسه است و لزوماً حماسه به معنی غلبه نیست. مانند عاشورا که غلبه خون بر شمشیر بود. حضرت زهرا (سها) با صبر و مجاهدت حماسه آفریدند.

غزلی منتشر نشده از قاسم صرافان
از غمت بسیار و کم گفتیم از بیداریت
کوثری؛ اما نمی‌بینیم، جز بیماریت

اشک باریدیم اما چشم ما در پرده ماند
دور ماندیم از دلِ از حبّ دنیا عاریت

ماه بانویی! که حُسنت در حیا پیچیده است
همسری! که عاشقی تابیده از دینداریت

چادرت خاکی شد اما سربلندی، فاطمه!
بر زمین خوردی، ولی چشمی ندیده خواریت

در سپاه غربت مولا، رجز‌خوان تاختی
جای سیلی، مُهر تأیید است بر سرداریت

مهر تاییدی که حتی همسرت آن را ندید
راز را گفتی فقط، با آینه دیواریت

تیرِ اشکت هم گرفته، لات و عزا را هدف
تیغِ بیزاری است از تزویر، حتی زاریت

بی‌وفایی‌های مردم، بی‌صفایی‌های شهر
کم نکرده ذره‌ای، از شوقِ مردم‌داریت

روزها، سیل است سوی ظلم، رویِ خطبه‌ات
نیمه‌شب در حق همسایه‌ست، اشک جاریت

لقمه می‌گیرد برای زینب، این شبها، حسن
«هل آتی» جای تو می‌خواند، حسینِ قاریت

یاعلی وقت زمین خوردن نمی‌گویی چرا؟
جای یار آمد، چرا فضه برای یاریت؟

آه از دیوار و در، فریاد از آتش، ولی
درد تنهاییِ حیدر بود، زخم کاریت

تا نگردد بیش از این، تنها علی، تنها نرو
بیشتر آید به کار، این روزها دلداریت

انتهای پیام/

 

نظر شما