شناسهٔ خبر: 18210959 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش شبستان از حواشی دورهمی ایران فرهنگی در جهان امروز؛

نیم نگاهی به نخستین پاتوق تمرین گفتگو/ داستان غم انگیز دهه شصتی ها، خوشحالی از بتن نشدن صالحی و وصف توانایی بازیگری ظریف و احمد قوام

خبرگزاری شبستان:گردهمایی دولتمردان، اهالی هنر و فرهنگ و رسانه با هدف «تمرین گفتگو» به محفلی برای سولات جدی و صریح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اهالی فرهنگ از دولتمردان تبدیل شد که البته شوخی ها، طعنه های گاه نیش دار سیاسی، نقدهای داغ ...

صاحب‌خبر -

 


به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، نخستین نشست «ایران فرهنگی در جهان امروز» که به گفته صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین دورهمی برای تمرین گفتگو بود با حضور چهره های مختلف اهالی سینما، موسیقی، فرهنگ، مدیران مسئول رسانه ها و خبرنگاران شامگاه دیروز (سه شنبه ۱۰ اسفند) در تالار وحدت برگزار شد.

 

گردهمایی دولتمردان، اهالی هنر، فرهنگ و رسانه با هدف «تمرین گفتگو» به محفلی برای سولات جدی و صریح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اهالی فرهنگ و هنر از دولتمردان تبدیل شد؛ شوخی ها، طعنه های گاه نیش دار سیاسی و غیر سیاسی، نقدهای داغ و تبریک های اسکاری پی در پی به اصغر فرهادی که با تشویق مستمر حضار استقبال می شد، جلوه دیگری به این دورهمی بخشیده بود.

 

در زیر بخشی از این حواشی جالب را از نگاه خبرنگار شبستان می خوانید:

صالحی امیری بر خلاف عرف و رسم معمول برنامه های دولتی، خود آغازگر بحث بود. او در سخنانش راه اندازی محافل گفتگو را یکی از دغدغه هایش در آغاز دولت تدبیر و امید خواند و گفت که این نخستین برنامه ما برای گفتگوی اهالی فرهنگ و سیاست است و پس از این هر ماه به صورت مستمر برگزار خواهد شد، وزیر ارشاد وعده داد که در گفتگوهای بعدی هم حضور دولتمردان و اهالی فرهنگ و رسانه پررنگ­تر باشد و هم اجرای گفتگوها هر چه بیشتر به استاندارد گفتگوهای داغ و جذاب نزدیک­تر شود.

 

این دورهمی هرچند در برخی دقایق از شکل گفتگو خارج شد، موضوعی که البته از دید حضار و خبرنگاران و حتی صالحی امیری نیز دور نماند، اما یکی از نکات قابل جالب و قابل تامل حضور و همنشینی چهره های مختلف سیاست، سینما، موسیقی، فرهنگ و رسانه بود.

 

صمیمیت حاکم بر این دورهمی موجب شده بود که گاه حتی برخی سوالات به نقدهای صریح، شوخی ها و طعنه های سیاسی و غیر سیاسی آغشته شود، شروع کننده یکی از این طعنه ها بهروز غریب پور بود، این نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی ایرانی اجرای پنل دوم را به عهده داشت، در این پنل علاوه بر وی، علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران  حضور داشتند. غریب پور در ابتدای سخنانش، خطاب به صالحی گفت: خوشحالیم که شما در این برنامه حضور دارید و الان در بتن و سیمان نیستید.

 

او همچنین با اشاره به توانایی بازیگری محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در جشنواره فیلم فجر، مرد شماره یک وزارت خارجه را این چنین توصیف کرد: هنر ظریف تبدیل ناممکن به ممکن است. او همچنین با اشاره به توانایی بازیگری احمد قوام و کلاه گشادی که بر سر استالین دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی گذاشت، تصریح کرد: من کاری به به تفکر احمد قوام ندارم اما او با استالین و رژیم خون‌خوار شوروی بازیگری کرد.

 

غریب پور همچنین با بیان اینکه هنرمندان هم هنر دیپلماسی را بلدند، با اشاره به پیام جایزه اسکار اصغر فرهادی، نحوه واکنش این کارگردان برجسته ایران به مواضع غیر انسانی دونالد ترامپ، هوشمندی این سینماگر را در انتخاب انوشه انصاری و پرفسور نادری برای دریافت جایزه اسکار ستود.

 

علی اکبر صالحی نیز سخنانش را با این دعا شروع کند، یکی از مسائل ما گرفتاری ما به اوهام است، خدایا ما را از اوهام نجات بده، او در ادامه تدبیر و تقدیر توامان را یکی از اصول اساسی حرکت کشور بعد از انقلاب اسلامی خواند و در واکنش به منتقدان داخلی برجام، ضمن اشاره به دستاوردهای مثبت گفت: برجام حاصل تدبیر و تقدیر توامان بود و این مذاکرات یک برگ افتخار آمیز و صفحه زرین در تاریخ ایران است. او در پایان عجول بودن را خصلت برخی از مردم ایران خواند و در عین حال تاکید کرد که حرکت انقلاب اسلامی را رو به پیشرفت و ترقی است. صالحی با بیان اینکه ما آرام آرام به عصر فرهیختگی وارد می شویم، همگان را دعوت کرد که با فراغ بال به عصر جدید فرهیختگی ایرانی قدم بگذارند.

 

در پنل آغازین این دورهمی که با حضور دکتر مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس جمهور، اقتصاددان، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما و ایرج استادعلینقی رئیس اتحادیه چاپخانه‌هابرگزار شد، شهسواری مجری این پنل از کوتاهی مدیران در استفاده از ظرفیت های مغفول مانده فرهنگ و هنر ایران زمین در فعالیت های اقتصادی و کسب کار انتقاد و خطاب به مشاور اقتصادی رییس جمهور پیشنهاد کرد تیمی از هنرمندان صاحبنظر در این زمینه به دولتمردان اقتصادی مشاوره دهند.

 

نیلی نیز در این پنل به یک فرصت عظیم اقتصادی و اشتغال زایی اشاره کرد که به گفته او به طرفه العینی در سال ۸۶ بر باد رفت و آسیب های اجتماعی زیادی به دنبال داشت. او گفت: زمانی که وفور درآمدهای نفتی بود، ما مانند ونزوئلا اداره شدیم و اگر شرایط ادامه پیدا می‌کرد، تورم به هزار و 200 درصد می‌رسید.

 

او از داستان غم انگیز بچه های متولد دهه  حکایتی غم انگیز داشت. حکایتی که جدای از ناهنجاری اجتماعی، به روایت او امروز خودش را به این صورت نشان داده است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال وارد بازار کار می‌شوند که پیش از سال ۱۳۸۳ این تعداد به کمتر از ۶۰ هزار نفر می‌رسید.

 

در پنل سوم معصومه ابتکار به نمایندگی از دولتمردان حضور داشت که با ترک صندلی گفتگو و رفتن به پشت تریبون گفتگو را به سخنرانی تبدیل کرد، و با استفاده از فایل های پاورپوینت به مسائل و مشکلات محیط زیستی و راهکارها و عملکرد خوب دولت برای رفع این مشکلات پرداخت. در طول سخنرانی او به دفعات شارژ لب تاب تمام شد و همین موضوع اسباب شوخی مجری و اصغر همت میهمان دیگر پنل سوم گفتگو و خنده حاضران را در پی داشت، آنان این شکل قطعی لب تاب را نشانه اعتراض به عدم رعایت معیار گفتگو از سوی ابتکار می دانستند.

 

در این پنل فرهاد توحیدی با اشاره به ظرفیت پر سالن حضور چهره های مختلف فرهنگ و سینما در این دورهمی، وزارت فرهنگ و ارشاد دولت احمدی نژاد را از طعنه خود بی نصیب نگذاشت. توحیدی اظهار کرد: آرزوی پر شدن سالن آرزوی قبلی ها بود که آرزو به دل ماندند.

 

او همچنین خطاب به معصومه ابتکار گفت: شما در خط مقدم محیط زیست هستید و در قضیه ریزگردها به خوزستان سفر کردید خیلی خوشحالیم که آنجا چاقو نخوردید.

 

یکی از نقدهای صریح او درباره تعارض های برخی از اعضای کابینه تدبیر و امید در حل مسائل محیط زیستی بود. توحیدی از رییس سازمان حفاظت از محیط زیست پرسید: «چرا بخش‌های مدیریتی در این حوزه مفاهمه ندارند و یکدیگر را نقد می‌کنند؟» که ابتکار با تایید این انتقاد گفت: «ما با یک سری تعارضات درگیریم.

 

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مصطفی کواکبیان، حجت الاسلام سید محمود دعایی، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد و مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهوری، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیایی و نظارت سازمان سینمایی و خسرو طالب زاده مشاور وزیر ارشاد  از جمله دولتمردان حاضر در این گردهمایی بودند.

 

شخصیت های فرهنگی و هنری  همچون سالار عقیلی، علیرضا افتخاری، محمد مهدی عسگری پور، سیامک اطلسی، اسماعیل خلج، قطب الدین صادقی، فرشته طائر پور، علی سرتپی، سیروس الوند، سهیل معینی، محمد متوسلانی، بهروز بقایی، مسعود دلخواه،‌ سعید شهروز، محمد فیلی و ناصر آقایی نیز در این مراسم حضور داشتند. 

نظر شما