شناسهٔ خبر: 18203536 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زوجی که خاک را به هنر کیمیا کنند

ارومیه- ایرنا- 'فهیمه حیدری' و همسرش 'کیوان صفری' زوج هنرمندی در آذربایجان غربی هستند که 2 نشان مرغوبیت صنایع دستی را برای این استان به ارمغان آورده اند؛ زوجی که در انتظار شغل و پشت میز نشینی نماندند و با تولید و عرضه ظروف سفالی، جلوه هایی از اقتصاد درون زا را خلق می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در حالی که مشارکت حداکثری آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی از سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود، این زوج هنرمند با روش های نو و در سایه بازاریابی مناسب، نبض بازار را طی سال های اخیر در دست گرفته اند.
فهیمه حیدری متولد 1362 شمسی در ارومیه، کارشناس ارشد طراحی سرامیک بوده و نشان مرغوبیت را در سال گذشته برای ظرف سرامیکی دریافت کرده است؛ همسرش کیوان صفری نیز متولد 1362 شمسی و کارشناس صنایع دستی است که با اثر 'کاسه بشقاب' در سال گذشته نشان ملی دریافت کرده است.
حضور خبرنگار ایرنا در کارگاه شخصی این زوج خوش ذوق که گلدان های سرامیکی و طنین رادیو، الهام بخش فضای هنری آن است، فرصتی برای آشنایی با تکنیک هنری و روش های کسب درآمد آنان به شمار می رود؛ زن و شوهر هنرمندی که زندگی و کارشان با هم گره خورده است.
فهیمه حیدری گفت: کار من و همسرم تقابل سنت و مدرنیته را به نمایش می گذارد و در نتیجه سفالگری سنتی همسرم با طراحی مدرن من درهم می آمیزد و نو آوری در تولید ظروف سرامیکی را به وجود می آورد اما زندگی ما تعاملی دلنشین است.
وی با اشاره به اینکه تکنیک 'ساگار فایرینگ' یا 'اسموک فایرینگ' مورد استفاده آنان در خلق این آثار برنده نشان مرغوبیت صنایع دستی در کشور شده است، افزود: این تکنیک به صورت بداهه اجرا شده و در قالب آن بخشی از طرح روی سفال توسط خود هنرمند اجرا می شود.
وی در تشریح این تکنیک ادامه داد: بعضی تغییرها در نقش و نگار به صورت تکرارناپذیر در داخل کوره اتفاق می افتد و آنچه خلق می شود، آمیزه ای از کنترل و اتفاق است.
این هنرمند با بیان اینکه در این تکنیک معمولا نزدیک به 30 قطعه سفال در داخل کوره قرار می گیرد و عملیات نهایی آن 10 روز به طول می انجامد، بیان کرد: از آن جایی که این تکنیک کیفیت متمایزی داشته و زمانبر است، بیشتر برای استفاده دکوراسیون داخلی مناسب به نظر می رسد.
وی با اشاره به اینکه با همکاری همسرش حدود 300 اثر با تکنیک 'ساگار فایرینگ' خلق کرده اند، افزود: بسیاری از هنرمندان، این تکنیک را در ایران به نام من و همسرم می شناسند.
حیدری با اشاره به اینکه ایده کارهایمان را از نیازهای روزمره مورد استفاده در منزل می گیریم، ادامه داد: تبدیل طرح ها و ایده های ذهن به اثر ملموس و عینی با پشتوانه تحصیلات و سرمایه ای که برای این شغل اختصاص داده ایم، به سودآوری رضایت بخشی برای من و همسرم منجر شده است.
وی همچنین با اشاره به برخورداری از استقلال کاری در کارگاه شخص شان گفت: به منظور رسیدگی به وظایف خانه داری و حرفه خود به صورت متناسب، برنامه ریزی انعطاف پذیری دارم؛ بحث های کار و زندگی را از هم متمایز و به این طریق تعادل در زندگی را حفظ کرده ایم.
در ادامه گفت و گو در کارگاه این زوج هنرمند پای صحبت کیوان صفری می نشینم؛ هنرمندی که دست در دست همسر خوش ذوقش و در سایه طرح های نوین وی، آثار زیبایی را خلق کرده است.
کیوان صفری گفت: از بدو ازدواج با همسرم در سال 1386 شمسی در کارگاهی کسب درآمد از طریق خلق آثار سفال و سرامیک را آغاز کردیم و با تقسیم وظایف در کارگاه نزدیک به 10 سال است که با این شغل امرار معاش می کنیم.
وی با بیان اینکه فراهم کردن مواد اولیه و انجام کارهای فنی جزو وظایفش است، افزود: سفال و سرامیک، شغل اصلی ما است و جنبه هنری نیز دارد.
وی با اشاره به مشکل های پیش روی این هنر ادامه داد: مواد اولیه این هنر از سایر شهرها تامین می شود و نیروی متخصص در این زمینه وجود ندارد.
این هنرمند با اشاره به استفاده از روشی ابتکاری برای پرهیز از سر و کله زدن با مشتریان برای سفارش گیری بیان کرد: چون ارتباط چهره به چهره تمرکز در کار را کاهش می دهد، از این رو با گالری ها و فروشگاه های بزرگ در ارتباط بوده و از آنها سفارش می گیریم.
صفری با اشاره به خلاقیت در بازاریابی برای فروش آثار هنری شان ادامه داد: نمونه آثار خود را از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار علاقه مندان قرار می دهیم.
وی افزود: طراحان دکوراسیون و معمارهای ساختمان طرح های خود را به صورت سه بعدی در اختیار ما قرار می دهند و ما براساس هارمونی رنگ ها و متاسب با فضای آن، آثار را طراحی و تولید می کنیم.
وی با اشاره به اینکه در انجام کارهای دکوراسیون داخلی بیشتر رضایت شغلی مطرح بوده و با خلاقیت همراه است، افزود: تاریخ انقضای مصولات و آثار ما بیشتر از 2 سال نیست.
صفری ادامه داد: کارهای کاربردی برای زندگی روزانه مخاطب زیادی دارد و روند تولید آنها آسان است و این دلیلی بر تمرکز بر تولید چنین آثاری است.
به گفته این زوج هنرمند بازار فعلی نسبت به چند سال پیش بهتر و ثبات بازار از لحاظ قیمت مواد اولیه و قدرت خرید بهتر شده است اما برنامه های تشویقی دولت از هنرمندان، به جای آموزش محور، نتیجه گراست.
این زوج جوان مدعی شدند که باید چهارچوب کارشناسی برای این هنر تعریف شده و از کپی برداری طرح ها جلوگیری شود و برخی از آثاری که از لحاظ طراحی ضعیف است، وارد بازار نشود.
آنان معتقدند که باید بر کارگاه ها نظارت صورت بگیرد تا تولید برخی محصولات متوقف شود و به سواد بصری مردم خدشه وارد نشود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز گفت: تاکنون 22 هنرمند این استان موفق به دریافت 32 نشان مرغوبیت صنایع دستی کشور شده اند؛ بعضی هنرمندان به تنهایی چندین نشان را برای این منطقه کسب کرده اند.
افسانه رنجبر قاسمی افزود: حیدری و صفری زوج هنرمندی هستند که با بهره مندی از تحصیلات دانشگاهی مرتبط و با راه اندازی کارگاه شخصی علاوه بر جذب مخاطبان هنری به خلق آثار فاخر نیز دست زده اند و نشان مرغوبیت صنایع دستی کشور را دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: فعالیت چنین هنرمندان ماهری در رشته های مختلف هنری نشان دهنده ظرفیت ارزشمند این استان برای بهره مندی از ارزش افزوده در صنایع دستی است.
به گزارش ایرنا در آذربایجان غربی بیش از 40 رشته صنایع دستی در زمینه های مختلف شامل نساجی سنتی، سفال و سرامیک، هنرهای چوب، پوشاک سنتی، صنایع دستی فلزی و روی شیشه و دیگر پیشه های سنتی وابسته به صنایع دستی از جمله رنگرزی گیاهی و نخ ریسی سنتی فعال است.
این استان با داشتن گنجینه های صنایع دستی، ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد کارگاه های تولید صنایع دستی دارد تا نتیجه اقتصاد درون زا در عمل به نمایش گذاشته شود.
7129/3072 ** گزارش از: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

نظر شما