شناسهٔ خبر: 18193651 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

واکنش وزیر ارشاد به تخریب پرستویی در تلویزیون

فرارو

صاحب‌خبر -
سيدرضا صالحي‌اميري چند ماهي است كه سكاندار كشتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. او در اين چند ماه تلاش كرده مسائل را با گفت‌وگو حل كند. يكي از اصلي‌ترين مناقشات او درحوزه فرهنگ؛ حوزه موسيقي و لغو كنسرت‌ها بوده است. او براي اين كار با علما و ائمه جمعه شهرها ديدار مي‌كند و سعي دارد كه اين مسائل را با گفتمان حل كند.

به گزارش اعتماد، از سوي ديگر در حوزه سينما هم مشكلاتي از گذشته وجود داشت كه به دوره وزير فعلي رسيد و يكي از مهم‌ترين آنها فيلم رستاخيز بود كه صالحي اميري نويد داد كه به زودي خبرهاي خوبي درباره اين فيلم اعلام خواهد شد.

فيلم«رستاخيز» احمدرضا درويش به خاطر فتواي يكي از علما درباره نشان دادن چهره‌ حضرت ابوالفضل (ع) مدت‌ها در محاق ماند. اين داستاني است كه بارها و بارها درباره اين فيلم شنيده‌ايم. در دوره علي جنتي رايزني‌ها براي حل مشكل فيلم حل نشد و اين مشكل به دوره وزير فعلي هم آمد. صالحي‌اميري اما اميدوار است كه به زودي مشكل فيلم رستاخيز حل شود.

او در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد يكي از كارهايي كه كرده تعيين يك گروه حكميت براي اين موضوع است كه محمدمهدي حيدريان، ‌احمد مسجدجامعي، ‌منوچهر محمدي و حجت‌الله ايوبي عضو آن هستند.

به گفته وزير اين گروه با احمدرضا درويش و تهيه‌كننده فيلم وارد مذاكره شدند و به توافق نسبي رسيده‌اند. «ان‌شاءالله در آينده نزديك، نتايج را به شما اعلام خواهند كرد.»

صالحي‌اميري اعتقاد دارد: «احمدرضا درويش يكي از سرمايه‌هاي بزرگ سينماي ايران است و نبايد او را تخريب يا تضعيف كنيم. نبايد به خاطر يك مساله، سرمايه‌هاي‌مان را از مسير حركت خارج كنيم؛ لذا بايد تصميمي درسطح ملي گرفته مي‌شد كه اين تصميم در چارچوب گروه حكميت با آقاي درويش به نتيجه خواهد رسيد. ما حتما اين مساله را حل و فصل كرده و از آن عبور خواهيم كرد. »

او يك نويد ديگر هم در حوزه سينما مي‌دهد؛ مذاكره با قوه قضاييه بر سر تبليغ در شبكه‌هاي ماهواره‌اي. او مي‌گويد: «با مقامات قوه قضاييه مذاكره و تقاضا كرديم كه حل مساله را به ما بسپارند. مقامات قضايي با بزرگواري اين پيشنهاد را قبول كردند. الان با مذاكره با اصحاب سينما و خصوصا تلاش‌هاي خانه سينما و شخص مديرعامل خانه سينما اين مساله تا حدود زيادي حل شده و در حال حل نهايي است.»

جشنواره فيلم فجر امسال با انتقادات و اعتراض‌هايي روبه‌رو بود به گونه‌اي كه بعد از اعلام نتايج رييس سازمان سينمايي، ‌دبير جشنواره و معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي به مجلس فراخوانده شدند تا درباره نحوه داوري و اعتراضات توضيح دهند.

وزیر ارشاد كاملا به عملكرد درست جشنواره باور دارد و در اين باره توضيح مي‌دهد: «در هر مسابقه‌اي كه برگزار مي‌شود عده‌اي برنده و عده‌اي بازنده هستند و خودبه‌خود اعتراضاتي شكل مي‌گيرد. ما هر نوع اعتراض را به رسميت مي‌شناسيم و براي معترضين احترام قايليم.»

به همين دليل است او، محمد مهدي حيدريان، مشاور عالي‌‌اش را مامور كرده سخن منتقدان و معترضان را بشنود تا به ملاحظات آنها در جشنواره بعدي توجه شود. به گفته صالحي اميري نظام داوري يك نظام مستقل است و اين بحث‌ها دليلي بر سلامت عمل وزارت ارشاد است. بنده به عنوان وزير، در سازمان سينمايي و مجموعه عوامل ارشاد هيچ گونه دخالتي در فرآيند انتخاب براي حضور در مسابقه، فرآيند داوري و جوايز نداشته‌ام.

به عنوان وزير نتايج مسابقه را در سالن از زبان مجري شنيدم. هيچ‌ ارتباطي در هيچ سطحي با هيچ‌يك از اعضاي انتخاب و داوري نداشته‌ام. نكته ديگر اين است هر دو نفري كه به سمت داوري مي‌روند يك نفر ممكن است برنده و يك نفر بازنده باشد و بازنده ناراضي برمي‌گردد. آقاي وزير البته منكر اشكالات جشنواره فيلم فجر نيست و اميدوار است اين اشكالات در سال آينده برطرف شود به همين دليل كميته‌اي تعريف كرده‌اند كه ساز و كار جشنواره ٩٦ را با لحاظ كردن مداخله بيشتر نهادهاي صنفي سينما از جمله خانه سينما تعريف كنند. 

او تاكيد دارد كه با وجود اين اعتراضات با تخريب به‌شدت مخالف است و بر اين باور است كه تخريب عمدتا هدفش انتقام‌جويي و نفي همه فرصت‌ها و تبديل آنها به تهديد است. وزير ارشاد به تخريب پرويز پرستويي در يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني هم اشاره دارد و اين كار را غيراخلاقي مي‌داند. 

او مي‌گويد: «يكي از سرمايه‌هاي بزرگ سينماي ايران كه پرويز پرستويي است تخريب ايشان و همين‌طور بقيه بزرگان سينماي ايران تحت هيچ شرايطي جايز نيست. من با رويكرد باز و با لبخند پذيراي منتقدان هستم، ولي در مقابل تخريب ايستادگي خواهم كرد.»

وزير ارشاد يكي از مهم‌ترين حرف‌هايش در چند ماه اخير را خطاب به آنهايي كه خارج از نظام رسمي مانع اجراي كنسرت مي‌شوند زده است: «ما قايل به اجتهاد، حكومت و دستورالعمل‌هاي محلي نيستيم. يك نظام، يك رهبر، يك دولت و يك مجلس و يك قوه قضاييه داريم. به همين خاطر به مداخله‌هاي استاني در حوزه موسيقي و به طور كلي حوزه فرهنگي قايل نيستيم.»

او در گفت‌وگو با «اعتماد» يادآور مي‌شود «سياسيون براي اينكه بازي را از زمين سياست خارج كنند به سمت حوزه هنر به خصوص حوزه موسيقي آمده‌اند. » اما آقاي وزير يكي از نخستين اقداماتش بيرون كردن سياسيون از زمين فرهنگ بوده است. صالحي اميري همچنين تاكيد دارد: «ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه بايد با واقعيت‌هاي‌مان زيست كنيم نه با آرمان‌هاي‌مان. در چنين فضايي، استراتژي وزارت ارشاد گفت‌وگو با آنها است و بعد اجراي قانون را مدنظر داريم؛ يعني اگر از طريق گفت‌وگو به اقناع برسيم كه چه بهتر، در غير اين صورت از طريق قانون و مراجع قانوني عمل مي‌كنيم.» 

استراتژي وزير و مجموعه مديران وزارت ارشاد در دوره جديد، ايجاد فضاي ثبات و آرامش فرهنگي است. به خاطر همين موضوع وزير ارشاد تلاش مي‌كند كه وارد حاشيه‌ها نشود چراكه بر اين باور است كه در فضاي پرمناقشه و پرمنازعه فرهنگي، امكان كار فرهنگي وجود ندارد و اساسا عده‌اي نام و نان‌‌شان در ايجاد مناقشه، منازعه و حاشيه است.  

او مي‌گويد كه مسيرشان در حوزه فرهنگي را انتخاب كرده‌اند و رويكردي استراتژيك به اين حوزه دارند؛ رويكردي كه به تعبير خودش «بلندنگر، ‌كلان‌نگر، همه‌جانبه نگر و آينده‌نگر است و بزرگ‌ترين خطاي فاحش اين است كه ما وارد حاشيه‌هايي شويم كه ديگران براي‌مان طراحي كرده‌اند.»

اما يكي ديگر از اقداماتي كه صالحي از آن حرف مي‌زند طراحي دو سازمان براي حوزه فرهنگ و نظام رسانه است و توضيح مي‌دهد: «نظام‌ رسانه‌اي كشور اوايل اسفند بعد از دو سال در كميسيون فرهنگي دولت تصويب شد. همزمان با اين كار، تقاضايي از روساي صنوف مختلف هنر مثل خانه سينما، خانه تئاتر و موسيقي انجام داديم كه آنها هم نظام صنفي هنر تشكيل دهند.

الان اين كار با كمك آقاي حيدريان و دكتر ايوبي انجام شده است و خود صنوف هنر هم حضور دارند تا اين سازمان شكل بگيرد. بخش عمده‌ كارهاي حوزه هنر در آنجا انجام مي‌شود. به تعبير دقيق‌تر، وزارت ارشاد بعد از تصويب اين سازمان‌ها، سه رسالت بيشتر براي خودش قايل نيست؛ سياستگذاري، حمايت و نظارت. با اين حساب تولي‌گري و بقيه امور فرهنگي كه تصدي‌گري است بايد در نهادهاي صنفي و مردمي حوزه فرهنگ تعريف شود.»

نظر شما