شناسهٔ خبر: 18187572 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

در برنامه نود چه گذشت؟

بررسی سود و زیان تیم‌های لیگ‌برتری از داوری‌ها +جدول ارزیابی

در ابتدای برنامه سوال مسابقه نظرسنجی درباره انتخاب مرد سال ۹۵ فوتبال ایران پخش شد.

صاحب‌خبر -
سرویس ورزشی فردا: برنامه ۹ اسفند نود با محوریت بررسی عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا از ساعت ۲۲:۴۷ دوشنبه از شبکه سه روی آنتن رفت.
 
در ابتدای برنامه سوال مسابقه نظرسنجی درباره انتخاب مرد سال ۹۵ فوتبال ایران پخش شد.
 
نظرسنجی برنامه نود
 
از مخاطبان برنامه نود درباره مرد سال 95 فوتبال ایران سوال شده که آنها می‌توانند از بین «سردار آزمون»، «امید ابراهیمی»، «ساسان انصاری»، «کریم انصاری‌فرد»، «محمد ایران‌پوریان»، «عیلرضا جهانبخش»، «سید جلال حسینی»، «رحیم زهیوی» و «رضا قوچان‌نژاد» یک بازیکن را انتخاب کنند.
 
 بررسی دقیق عملکرد داوران لیگ برتر فوتبال ایران
 
برنامه نود امشب در آیتم ویژه ای عملکرد داوران را بررسی می کند.
 
جدول ارزیابی
 
در این جدول اشتباهات تاثیرگذار داوران شاغل در لیگ شانزدهم را بر اساس نظرات کارشناسان داوری برنامه نود بررسی شده است شایان ذکر است که منظور اشتباه تاثیر گذار داوری اشتباه در تشخیص گل ، پنالتی و کارت قرمز می باشد .برای سنجش عملکرد داوران دو شاخص تعریف شده است ابتدا درصد قضاوت بی اشتباه و بعد متوسط اشتباه تاثیرگذار در هر بازی  در این جدول داوران بر اساس درصد تعداد قضاوت بی اشتباه رتبه بندی شده اند لازم به توضیح است که در این جدول داوران کم تجربه تر  که کمتر از ۵ بازی قضاوت کردند در جدولی مجزا بررسی شده است.
 
بخش دوم که اینفوگرافی دوم را شامل می شود، سود و زیان تیمها از اشتباهات داوری را بررسی می کند. در این جدول میزان نفع و ضرر تیمهای حاضر در لیگ شانزدهم از اشتباهات داوری بر اساس نظر کارشناسان برنامه نود نشان داده شده است و مشخص شده که اشتباهات داوری در چند بازی سرنوشت مسابقه را به نفع یا ضرر تیمی تغییر داده است.در این جدول مانند جدول قبلی اشتباه تاثیرگذار شامل اشتباه در اعلام گل،پنالتی و کارت قرمز است که میزان نفع و ضرر هر تیم در هز زمینه مشخص شده است. علاوه بر تعداد اشتباهات، اثرگذاری و یا عدم اثرگذاری روی نتیجه نیز مشخص شده است . مهمترین ستون این جدول تفاضل میزان سود و ضرر از اشتباهات داوری است که اعداد مثبت نشان دهنده سود بردن از اشتباهات داوری و اعداد منفی بیانگر متضرر شدن از این اشتباهات است که این معیار در هر دو حالت عمومی و همچنین تاثیرگذار روی نتیجه بررسی شده است.
 
جدول ارزیابی
 
* ترین‌های هفته بیست و دوم لیگ برتر
 
حرکات تکنیکی: پیام صادقیان، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان، سروش رفیعی، لوسیانو، امید نورافکن، سیامک نعمتی، مهدی طارمی، بختیار رحمانی، کیوان امرایی، کاوه رضایی، یوسف سیدی، جابر انصاری، غلامرضا رضایی، داریوش شجاعیان، محمدرضا خلعتبری، علی قلی‌زاده و اکبر ایمانی.
 
 
تیرک دروازه: بهادر عبدی(مقابل پدیده)
کار تیمی: پرسپولیس(برابر سپاهان)
موقعیت از دست رفته: خالد شفیعی(مقابل سیاه جامگان)
پاس گل: فرشید اسماعیلی(برابر ذوب‌آهن)
مهار برتر: وحید شیخ‌ویسی(مقابل پیکان)
گل برتر: حسین بادامکی(برابر تراکتورسازی)  
 
پورموسوی: با پول قرضی در عمان بودیم
 
سید سیروس پورموسوی سرمربی استقلال خوزستان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود با بیان اینکه فردا از ابوظبی امارات به ایران باز خواهیم گشت، اظهار کرد: با تمام سختی‌ها و مشکلات به عمان سفر کردیم اما خدا را شکر تا به امروز سربلند بودیم و با همت همه مجموعه تیم توانستیم به دو برد مهم دست پیدا کنیم.

او با بیان اینکه تمرینات خوبی در دبی برگزار کردیم، گفت: نقاط ضعف و قوت الجزیره را آنالیز کرده بودیم و با استفاده از ضعف آنها توانستیم گلزنی کنیم اما فشار این مسابقه خیلی بالا بود.
 
پورموسوی اضافه کرد: الجزیه تیم با امکاناتی بود و چهار زمین تمرین و یک ورزشگاه کاملا مجهز داشت اما مقابل اراده‌ی بازیکنان استقلال خوزستان شکست خورد؛ ما از نظر امکاناتی حالا حالاها به آنها نمی‌رسیم.
 
سرمربی استقلال خوزستان با انتقاد از عدم حمایت از تیم‌شان ابراز کرد: دوستان به جای اینکه به تیم استقلال خوزستان کمک کنند و به دنبال حل آنها باشند، گفتند ما تجربه نداریم و تیم می‌افتد؛ با اینکه چند بازیکن ما رفتند اما خدا کمک کرد و با حمایت هواداران و تلاش بازیکنان توانستیم نتایج خوبی بگیریم.
 
پورموسوی یادآور شد: به بچه‌ها گفته بودم بعد از بازی با ذوب‌آهن سر تمرین‌ها نمی‌روم اما خوشبختانه آقای استاندار به ما کمک کرد و 2 و نیم میلیارد تومان به ما پرداخت شد اما بعد از آن دیگر هیچکس از ما حمایتی نداشت.
 
او تصریح کرد: در عمان مشکل مالی داشتیم و با پول قرضی امورات را می‌گذراندیم؛ واقعا هیچ پولی نداشتیم در حالی که عده‌ای گفتند ما بودجه 10 میلیارد تومانی گرفتیم در صورتی که اینطور نبود و درست نیست؛ از مسؤولان شهرم ناراحت و گله‌مند هستم؛ علاوه بر مسائل مالی، حتی یک نفر برای بدرقه ما برای حضور در بازی‌های آسیایی نیامد اما با این وجود از خانواده بازیکنان استقلال خوزستان که در این شرایط به تیم کمک کردند تشکر می‌کنم.
 
* عزیزی: اشتباه کردم به سیاه جامگان رفتم
 
خداداد عزیزی سرمربی سابق سیاه جامگان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود پیرامون نحوه استعفا و موافقت سریع این باشگاه با رفتن او اظهار کرد: اتفاقا خوب شد؛ جایی که پول و امکانات نیست بهتر که نمانیم؛ پولی که به ما نداده بودند و پولی هم نخواستیم؛  کلا 2 میلیون از باشگاه دریافتی داشتم که یک میلیون تومان را برای بچه‌ها خرج کردم و یک میلیون آن باقی مانده است؛ اصلا باشگاه پولی نداشت که از آنها بگیرم.
 
او ادامه داد: در انتخاب سیاه جامگان 100 درصد اشتباه کردم اما چون یک عده از طرفداران ابومسلم به من گفتند در رودربایستی گیر کردم و با اینکه می‌دانستم تیم بی‌پولی است چنین مسؤولیتی قبول کردم.
 
پیشکسوت فوتبال ایران گفت: اصلا 6 تیمی که مجوز حرفه‌ای آسیایی را گرفتند هم نداریم و در مشهد هم به هیچ‌عنوان پدیده و سیاه جامگان باشگاه حرفه‌ای نیستند.
 
عزیزی در رابطه با مشکلات مالی فوتبال ایران گفت: مقصر اول مشکلات مالی فدراسیون فوتبال، کمیته اخلاق و کمیته انضباطی است چون تیمی که پول بازیکن را نداده چرا باید بازی کند؟؛ مگر می‌شود مدیرعاملی که پای قرارداد تعهد کرده پول را ندهد؟؛ اینطور سنگ روی سنگ بند نمی‌شود؛ بازیکن ما می‌گفت پول چشم عمل مادرم را ندارم یا یکی دیگر می‌گفت 50 هزار تومان در جیبم نیست؛ مگر می‌شود به این شکل تیمداری کرد؟؛ آقای تاج باید اجازه ندهد به تیمی که بدهی دارد مجوز بازی صادر کند.
 
او ادامه داد: زمانی که به سیاه جامگان رفتم قرار گذاشتیم 20 درصد ر ابدهند و 30 درصد را در نیم‌فصل پرداخت کنند اما این اتفاق نیافتاد؛ در بازی با صبا از بازیکنان خداحافظی کردم که باشگاه برای بهبود اوضاع فقط 100 میلیون تومان آورد و بین همه پخش کرد.
 
عزیزی در خصوص ماندن سیاه جامگان در لیگ برتر گفت: سیاه جامگان از نظر فنی تیم خوبی است اما مشکلات مالی دارد.
 
* میثاقیان: برج میلادی در کار نیست
 
اکبر میثاقیان سرمربی جدید سیاه جامگان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود اظهار کرد: تیم از نظر فنی خوب و با کیفیت است؛ بچه‌های سیاه جامگان با شرف هستند که در این شرایط بازی می‌کنند؛ در مجموع تیم‌های بدون پول کار سختی دارند اما در مشهد بودن برای ما سعادتی است و به دنبال کمک به تیم هستیم.
 
او ادامه داد: تیم بیافتد برج میلادی در کار نیست ولی ان‌شاالله خدا و امام رضا(ع) کمک خواهند کرد تا این تیم موفق شود.
 
* شربتی: یک پرسپولیسی هستم
 
رضا شربتی بازیکن سیاه جامگان در گفت‌وگو با برنامه نود درخصوص حواشی که برای او در دیدار با تراکتورسازی به وجود آمده است، عنوان کرد: انقدر به من اتهام زدند نمی‌دانم چه حرفی بزنم؛ اصلا نفهمیدم چطور آن اتفاق افتاد و اصلا مثل یک تصادف بود؛ شاید خستگی روی من فشار آورد که اینطور شد.
 
او ادامه داد: آنهایی که من را می‌شناسند می‌دانند با باشگاه سیاه جامگان بزرگ شدم و چنین کاری نمی‌کنم؛ وقتی تیم شهرم امتیاز لازم دارد باید چنین کاری انجام دهم؟؛ باید وجهه خودم را خراب کنم؟؛ آقای عباسی من را می‌شناسد و آقا خداداد گفته است روی من قسم می‌خورد؛ شرمنده‌ی آقای عباسی، خداداد و هواداران سیاه جامگان هستم که این اتفاق افتاد.
 
شربتی تاکید کرد: من عاشق پرسپولیس هستم و از هواداران این تیم عذرخواهی می‌کنم اما آن صحنه انقدر برای من سریع اتفاق افتاد که نمی‌توانم آن را هضم کنم.
 
* بخش لژیونرها
 
بازی‌های دور برگشت لیگ اروپا برگزار شد که آلکمار در حضور علیرضا جهانبخش 7 بر یک به لیون باخت، روستوف در حضور یک نیمه‌ای سردار آزمون مقابل اسپارتاگ به تساوی دست یافت، المپیاکوس با دو گل مهم کریم انصاری‌فرد 3 بر صفر عثمانلی اسپور را شکست داد، هیرنفین بعد از پنج هفته ناکامی با بهره‌مندی از رضا قوچان‌نژاد و گلزنی او به برتری رسید، آلکمار در شبی که جهانبخش را به صورت تعویضی دراختیار داشت به تساوی رسید، وردربرمن با سرمربیگری الکساندر نوری برابر ولفسبورگ به برتری رسید.
 
* انصاری‌فرد: تازه اول راه هستم
 
کریم انصاری‌فرد در گفت‌وگوی اسکایپی با برنامه نود ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمه و تبریک به اصغر فرهادی و اصحاب هنر برای کسب جایزه اسکار اظهار کرد: بعد از اینکه از جام جهانی برگشتیم، تصمیم گرفتم فوتبالم را در اروپا ادامه دهم و طبیعتا برای شروع کار به جایی نیاز داشتم در آن بازی کنم که به دسته دوم اسپانیا رفتم.
 
او ادامه داد: دو بار آقای گل ایران شده بودم اما خیلی سخت است از لیگ برتر ایران به تیم بزرگ اروپایی بروید ولی خدا را شکر توانستم به آن برسم.
 
لژیونر ایرانی المپیاکوس یونان تصریح کرد: تیم‌های اروپایی با توجه به سهمیه‌شان که چهار یا پنج نفر است، سراغ بازیکنان برزیلی و اروپایی‌ها می‌روند و به همین دلیل خیلی سخت است یک ایرانی به تیم‌های اروپایی برود.
 
انصاریفرد با بیان اینکه در اوساسونا یاد گرفتم باید تلاش بیشتری انجام دهم تا در ترکیب قرار بگیرم، گفت: بعد از اوساسونا پیشنهادهای خوبی از ایران داشتم اما به پانیونیوس یونان رفتم که خدا را شکر خیلی خوب بود و من را به موفقیت رساند؛ تازه اول راه هستم و باید تلاش بیشتری انجام دهم.
 
او اضافه کرد: ابتدای فصل هم از المپیاکوس پیشنهاد داشتم اما چون دو مهاجم داشتند به این تیم نرفتم ولی در نقل و انتقالات زمستانی که قرار شد یکی از آنها برود با المپیاکوس قرارداد بستم؛ در فوتبال باید جنگید اما مهاجمی که از المپیاکوس رفت طی دو سال اخیر عملکرد خوبی داشت و خیلی سخت بود در حضور او شانس بازی پیدا کنم که با ترانسفر شدن او فرصت بیشتری برای بازی پیدا خواهم کرد.  
 
* بحث ویژه‌ی داوری

به دلیل اشتباهات داوری در فصل 96-95 حسن کامرانی‌فر رییس دپارتمان داوری، محمد فنایی پیشکسوت و نوید مظفری کارشناس داوری پیرامون آن صحبت کردند.

کامرانی‌فر در مورد استفاده از داوران پر تعداد در لیگ شانزدهم گفت: آقایان ترکی و جهانبازی دو داور بزرگ ایران اکنون فعالیت نمی‌کنند و سه، چهار داور سال‌های آخر داوری‌شان است که باید باید از داوران جوان استفاده کنیم.

او معتقد است کلاس‌های آموزشی طبق کلاس‌های AFC صورت گرفته و اقدامات بهتری از فصول قبل ازجمله بهبود آمادگی جسمانی برای داوران انجام شده است.

فنایی در این بحث اعتقاد به توجه بیشتر به پیشکسوتان داوری داشت و مظفری نیز معتقد بود اشتباهات داوری بیش از آن چیزی که دپارتمان داوری اعلام کرده بوده و آمار درستی اعلام نمی‌شود.

* مهدوی‌کیا: فقط به کیفیت بازیکنان توجه می‌کنیم

مهدی مهدوی‌کیا در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود ضمن عرض تبریک به مناسبت دومین اسکار اصغر فرهادی و تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: مشکلات فوتبال پایه در ایران زیاد است اما مصاحبه‌ها باید با مربیانی که سال‌ها به صورت ویژه در این عرصه فعالیت دارند، انجام شود چراکه پیشکسوتان می‌توانند برای بهتر شدن این امر کمک کنند.

او درمورد شایعه حضور بازیکن غیرقانونی در تیم‌اش ابراز کرد: بازیکن ما متولد دی‌ماه سال 82 است و بازیکن جوانانی نیست که در نونهالان فعالیت کند؛ ما او را انتخاب کردیم و کارت‌اش صادر شده است؛ کار خلاف شرعی از ما صورت نگرفته و سالم کار می‌کنیم؛ اگر به دنبال بازیکن تقلبی بودیم چندین بار این کار را می‌کردیم و در فوتبال ایران به راحتی چنین اتفاقاتی می‌افتد.

مهدوی‌کیا یادآور شد: بدعتی در فوتبال ایران گذاشتیم تا بازیکنان ریزنقش را به آکادمی خود دعوت کردیم؛ اصلا به قد و هیکل کسی توجهی نداریم فقط به کیفیت آنها توجه می‌کنیم.
  
* نتیجه نظرسنجی

سید جلال حسینی با نزدیک به 39 درصد آرا، از سوی مخاطبان برنامه نود به‌عنوان مرد سال فوتبال ایران انتخاب شد.

برنامه نود این هفته ساعت 2:31 بامداد روز سه‌شنبه(دهم اسفندماه) خاتمه یافت. 

نظر شما