شناسهٔ خبر: 18187546 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

خوابی که اردوغان برای تجزیه عراق دیده است

برای اولین بار در بدو ورود بارزانی پرچم اقلیم کردستان در فرودگاه استانبول به اهتزاز درآمد

صاحب‌خبر -
روزنامه خراسان: برای اولین بار در بدو ورود بارزانی پرچم اقلیم کردستان در فرودگاه استانبول به اهتزاز درآمد

آنکارا که از تشکیل کشوری کرد در سوریه نگران است، میزبان مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بود. در همان ابتدای ورود بارزانی به فرودگاه «آتاتورک» در استانبول واقعه‌ای مهم و غیرمنتظره اتفاق افتاد.
 
برای اولین بار در استقبال از مسعود بارزانی در فرودگاه آتاتورک استانبول، پرچم کردستان در کنار پرچم های عراق و ترکیه به اهتزاز درآمد. این استقبال حاکی از اهمیت موضوع برای اردوغان است که حل بسیاری از مشکلات خود با کردها در داخل و خارج از ترکیه را در گرو ائتلاف با بارزانی می‌بیند.
 
در طرف مقابل، بارزانی نیز که از نقش ترکیه در رسیدن به رویاهایش برای استقلال کردستان عراق و رسیدن به منابع پایدار درآمد آگاه است، تلاش می‌کند از این سفر بیشترین بهره را ببرد.او در بدو وروداز اردوغان به نیکی یاد کرد و خواستار برگزاری همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق شد.
 
به نوشته روزنامه «ینی شفق» دیدار بارزانی و اردوغان پشت در‌های بسته و بدون حضور رسانه‌ها انجام شد اما سخنگوی اردوغان پیشتر گفته بود که مسائل عراق، محور گفت‌وگوهای این دو خواهد بود.  مسعود بارزانی نخستین بار در تابستان ۱۳۹۳ مسئله استقلال کردستان و همه‌پرسی در این‌باره را مطرح کرده بود. او گفته بود: «از این به بعد، ما کتمان نخواهیم کرد که استقلال هدف ماست. عراق عملاً تجزیه شده و آیا قرار است ما هم در چنین شرایط فاجعه‌باری که کشور دچار آن شده است زندگی کنیم؟»

نظر شما