شناسهٔ خبر: 18187530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نسبت مرکل و ماکرون در اروپای امروز

R7969/P1361/S8,89/CT4

سران جریانهای سنتی اروپا امیدوارند که ترکیب مرکل–ماکرون یا حتی شولتز-ماکرون بتواند به ترکیب سیاسی ثابتی در اروپای واحد و منطقه یورو تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع خبری از دیدار آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ماه مارس خبر می دهند. این دیدار درحالی صورت می گیرد که سران اتحادیه اروپا نسبت به فضای حاکم بر رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به شدت نگران هستند.

رشد مارین لوپن نامزد جبهه ملی و جریان راست افراطی فرانسه در نظرسنجی های عمومی و حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از نامزدی لوپن، شرایط سخت و دشواری را به ضرر جریانهای سنتی و حاکم بر اروپای واحد رقم زده است. در چنین شرایطی، دیدار مرکل و ماکرون به شدت معنادار است.

هم اکنون اصلی ترین دغدغه مرکل و ماکرون، پیروزی در انتخابات سراسری آلمان و فرانسه است. آنگلا مرکل برای چهارمین بار نامزد تصدی گری پشت صدر اعظمی در کشورش شده است. وی در این میدان، با رقیبی رسسخت به نام مارتین شولتز رئیس سابق پارلمان اروپا رو به روست. مارتین شولتز در نظرسنجی های اخیر توانسته گوی سبقت را از صدر اعظم فعلی آلمان ربوده و امید سوسیال دموکراتها برای حضور  مستقل در قدرت پس از 15 سال حاکمیت حزب دموکرات مسیحی را تقویت کند.

در آن سو نیز امانوئل ماکرون رقابت سختی را با دو رقیب سیاسی خود رعنی مارین لوپن و فرانسوا فیون برای حضور در کاخ الیزه پیش رو دارد. نظرسنجی های اخیر در فرانسه نشان می دهد  که ماکرون با اختلاف 1 درصد از فیون پیشی گرفته است. از سوی دیگر، اعلام حمایت فرانسوا بایرو نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ماکرون، وضعیت امیدوار کننده ای را برای وی رقم زده است.

اگر ماکرون بتواند به همراه لوپن به دور دوم رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری امسال در فرانسه راه پیدا کند، احتمالا در دوم دوم خواهد توانست بر رهبر جبهه ملی غلبه پیدا کند. نظرسنجی های اخیر نیز نشان می دهد که در صورت راهیابی وزیر اقتصاد سابق فرانسه به دور دوم انتخابات، وی با اختلافی 17 درصدی بر لوپن غلبه پیدا می کند.

نسبت میان آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون در اروپای امروز در چنین فضایی قابل تحلیل و محاسبه است. بدون شک، محور اصلی رایزنی های مرکل و ماکرون، موضوعات انتخاباتی خواهد بود. آنها در صددند ترکیب سنتی "برلین-پاریس" را در دیدار اخیر خود بازخوانی کرده و آن را در مقابل خطر جریان راست افراطی در اروپا مصون نگاه دارند. بنابراین، امکان دارد در آینده ای نزدیک، شاهد حضور ترکیب "مرکل-ماکرون" در برلین و پاریس برای هدایت و مدیریت اتحادیه اروپا باشیم.

اگرچه میان مرکل و ماکرون در  موضوعاتی مانند بحران اقتصادی منطقه یورو اختلافاتی وجود دارد اما این اختلافات ، فعلا در سایه ترسها و دغدغه های مشترک صدر اعظم آلمان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به حاشیه رانده شده  است.

سران جریانهای سنتی اروپا امیدوارند که ترکیب مرکل –ماکرون یا حتی شولتز-ماکرون بتواند به ترکیب سیاسی ثابتی در اروپای واحد و منطقه یورو تبدیل شود. حتی آنها با حضور فرانسوا فیون در کاخ الیزه نیز مشکلی ندارند. تنها دغدغه سران جریانهای سنتی اروپا، جلوگیری از حضور لوپن در فرانسه است. حضور لوپن در کاخ الیزه، پازلهای موجود در اروپای واحد و منطقه یورو را بر هم خواهد ریخت.

در این خصوص شاهد شکل گیری نوعی اتحاد و هم افزایی میان جریانهای راست میانه و سوسیالیست در اروپا هستیم. در هر حال، باید در انتظار آینده سیاسی اروپا در سال 2017 میلادی و پس از آن ماند.

آیا در این معادله، مرکل و ماکرون بازیگرانی اصلی خواهند بود یا کسان دیگری جای آنها را خواهند گرفت؟ آیا دغدغه اصلی مقامات فعلی اتحادیه اروپا و منطقه یورو مبنی بر جلوگیری از پیروزی راستگرایان افراطی در پاریس تحقق خواهد یافت یا کابوس برخی تحلیلگران اروپایی مبنی بر پیروزی لوپن درپاریس تحقق خواهد یافت؟

انتهای پیام/

نظر شما