شناسهٔ خبر: 18187387 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مصطفي ميرسليم: اصلا با اینکه یک نفر باقی بماند حرف دارم

مؤتلفه ضد ائتلاف

صاحب‌خبر -

شرق: يك روز بعد از اينكه محمد مهاجري، سردبير سابق كيهان از فروپاشي اصولگرايان سخن گفت، نشانه‌هاي اين فروپاشي يك به يك از راه مي‌رسد. ترك‌هاي ائتلاف شكننده، يك روز بعد از نخستين مجمع عمومي در حال هويدا‌شدن است؛ تا جايي كه ديروز رئيس شورای مرکزی و نامزد حزب مؤتلفه اسلامی در انتخابات آينده رياست‌جمهوري، به ايسنا گفت: «تصمیمات اخیر جبهه پیروان خط امام و رهبری درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری بدون مشورت با اعضای این جبهه، از جمله مؤتلفه اسلامی اعلام شده است». مصطفی میرسلیم در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعلام حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبري از نامزد نهایی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»، مؤتلفه نیز از این نامزد نهایی حمایت خواهد کرد؟ گفت: «این کار را دبیرکل جبهه پیروان (محمد‌رضا باهنر) انجام داده است که بهتر بود با هماهنگی اعضا این کار صورت می‌پذیرفت. برخی اعضای جبهه پیروان اعلام کرده‌اند که با آنها مشورت نشده است. با مؤتلفه هم مشورتی نشده است».
چرا يك نفر باقي بماند؟
نامزد پیشنهادی حزب مؤتلفه برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین تأکید کرد: «جبهه مردمی نیروهای انقلاب، برای فعالیت سیاسی و انتخاباتی ابتدا باید مراحل قانونی تأسیس خود را طی کرده و رسمی و قانونی فعالیت کند». او درباره رابطه جامعتين (جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم) كه تا همين دو ماه پيش قرار بود محور ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان شوند، گفته است: «هنوز مشخص نشده آیا جامعتین با جبهه مردمی نیروهای انقلاب پیوستگی تشکیلاتی دارند یا خیر». ميرسليم گفته است: «در ابتدا ما باید دنبال افزایش مشارکت مردم باشیم. هرچه تعداد نامزدها بیشتر باشد، مشارکت مردم بیشتر می‌شود که این موجب پراکندگی آرا هم می‌شود و ممکن است انتخابات را به دور دوم بکشاند سپس در مرحله دوم باید به فکر ائتلاف بود». او گفته است: «بعضی از برادران جبهه به من گفتند که پیش‌بینی اولیه آنها این نبوده که آنها کار خود را با دعوت از احزاب آغاز کنند. اینکه چرا به این نتیجه رسیده‌اند من خبر ندارم، ولی این راه، مناسب‌ترین راه نبوده است. حیف است که از تجربیات تشکیلاتی همدیگر استفاده نشود». درحالي‌كه گفته شده قرار است اصولگرايان به يك نامزد برسند، اما ميرسليم گفته است: «من اصلا با اینکه یک نفر باقی بماند حرف دارم. چرا باید به این قائل شویم که حتما یک نفر از هر جناح در انتخابات باقی بماند تا فضا دوقطبی شود؟ تا زمان مناظره‌های انتخاباتی، نامزدهای اصولگرایان در صحنه می‌مانند و بعد از اینکه در مناظره‌ها این افراد به مردم شناسانده شدند، گفت‌وگو برای ائتلاف باید صورت بگیرد». ايسنا درباره ميرسليم نوشت: وی همچنین از حضور تعداد زیاد نامزدهای اصولگرایان استقبال می‌کند؛ چون معتقد است در این شرایط انتخابات به دور دوم خواهد رفت و اصولگرایان می‌توانند با اجماع بر یک نفر، روحانی را شکست دهند». اسد‌الله بادامچيان، عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه هم دو روز قبل گفته بود كه ميرسليم تا آخر مناظره‌ها باقي خواهد ماند.
روايت جمنا يا ديگران؟
آنچه در واقعيت در حال رخ‌دادن است بيش و پيش از اينكه به خواست و روايت جمنا (جبهه مردمي نيروهاي انقلاب) نزديك باشد، از تشتت و چند نامزده‌شدن جريان اصولگرايي در انتخابات آتي روايت دارد. جبهه مردمي نيروهاي انقلاب، روز پنجشنبه هفته قبل نخستين مجمع خود را برگزار كرد. اين ائتلاف از ميان نامزدهاي اصولگرا براي انتخابات سال آينده 21 نفر را انتخاب كرد و اعلام شده است قرار است از اين 21 نفر، پنج نفر و در نهايت يك نفر به عنوان نامزد نهايي اصولگرايان باقي بمانند. اين در حالي است كه از همان روزهاي بعد بسياري از جمله پرويز فتاح؛ جبهه پايداري و سعيد جليلي، ابراهيم رئيسي و حتي قاليباف به طور ضمني از اين مجمع و ائتلافشان اعلام برائت كرده‌اند. حسین قربانزاده، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و مشاور سیاسی قالیباف دو روز قبل به «باشگاه خبرنگاران» گفت: «قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات، مذاکره‌ای با جبهه مردمی نداشته است و اعضای جبهه و نیروهای منتخب براساس لطف و علاقه خود نام وی را مطرح کردند. به نظر بنده، قالیباف قصدی هم برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد». قاليباف پيش از اين شرط كرده بود كه در صورتي وارد ميدان رقابت مي‌شود كه اصولگرايان بر سر او به توافق و اجماع برسند و رقابت درون‌گروهي در كار نباشد. از سوي ديگر قاسم روانبخش، عضو مؤثر جبهه پایداری، هم تأکید کرده است كه این جبهه در جریان ائتلاف اصولگرایان نه حضور دارد و نه نامزدی معرفی کرده است. او به ايلنا گفته بود: «از سوی جبهه پایداری فهرستی به جمنا ارائه نشده تا در معرض رأی قرار گیرد. جبهه پایداری جزء ائتلاف جبهه مردمی نیست و هیچ‌یک از اعضای جبهه پایداری در مجمع عمومی حضور نداشتند و آقایان فتاح و جلیلی هم جزء پایداری نیستند؛ اما اینکه با چه سازوکاری در این فهرست قرار گرفته‌اند، ظاهرا این‌گونه بوده که اسامی که حضار پیشنهاد داده‌اند در معرض رأی قرار گرفته است». شاهد دیگر هم اینکه جریان احمدی‌نژاد با حمید بقايی به عرصه رقابت‌های انتخاباتی ٩٦ می‌آید و مؤتلفه هم اعلام کرده نامزد حزبی‌شان تا آخر مناظره‌های انتخاباتی در صحنه خواهد ماند. حمايت سفت و سخت مشائي از بقايي  و تأكيد بر اينكه «بقايي يعني احمدي‌نژاد» حاكي از اين است كه آنها به هيچ عنوان نه مي‌خواهند و نه حاضر هستند كه سبد رأيشان سهم جريان اصولگرايي شود. اسفنديار رحيم‌مشائي يكشنبه‌شب در جمع حاميان اين جريان گفت: «فردي را مي‌خواهيم که علاوه بر اينکه تبلور احمدي‌نژاد است، بتواند تا روز ثبت‌نام و رأي‌گيري فشارها را تحمل کند». اين تا اينجاي كار است و هیچ بعید نیست که تا موعد انتخابات، افراد و جریان‌های دیگری درون اصولگرایی هم اعلام استقلال کنند. محمد مهاجری دو روز پيش درباره فروپاشي جريان اصولگرا گفت: «ما عادت کرده‌ایم بگوییم احمدی‌نژاد آمد و جریان اصولگرایی را از هم پاشید و آن را متلاشی کرد. این حرف غلطی نیست؛ اما تقلیل‌دهنده واقعیت است. همان‌طور که می‌گویند گورباچف آمد و باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد. درحالی‌که شوروی از داخل پاشیده بود و گورباچف تنها پرده را کنار زد. احمدی‌نژاد هم گرچه ضرباتی به جریان اصولگرایی زد، ولی همان کار گورباچف را مشابه‌سازی و از جریان فروپاشیده اصولگرایی رونمایی کرد. حتی اگر در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اصولگرایان تنها یک نامزد را به میدان بفرستند و بر فرض پیروز هم بشوند، باز هم این جریان اصولگرایی نیست که پیروز شده؛ چراکه این جریان اصلا وجود خارجی ندارد».

*مؤتلفه اسلامی بیش از 15 سال است که درباره سرنوشت کشور و مسائلی که گریبانگیر کشور است، مشغول برنامه‌ریزی است و دولت‌ها را از محصول مطالعات خود بهره‌مند کرده.
*مرحوم هاشمی آدم منطقی‌ای بود که فقط مسائل سیاسی ذهن او را مشغول نمی‌کرد. او قبل از هر چیزی به فکر انقلاب و سربلندی آن بود و اگر می‌دید در جبهه‌های دیگر، قابلیت‌های دیگری وجود دارد که مؤثر است، ‌دیدگاه خود را تغییر می‌داد.
* من 38 سال با آیت‌الله هاشمی کار کردم و می‌دانم فقط مسائل سیاسی در تصمیم‌گیری او نقش نداشت. من نمی‌گویم اگر هاشمی در قید حیات بود قطعا از روحانی حمایت می‌کرد. هاشمی کم‌و‌بیش تمام کسانی که در انتخابات مطرح می‌شوند را می‌شناخت و نظر وی به عنوان یک سابقه‌دار انقلاب ارزشمند بود و می‌توانست در انتخابات موثر واقع شود.

نظر شما