شناسهٔ خبر: 18187309 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مشرق گزارش می‌دهد؛

رسانه ملی به کمک اقتصاد مقاومتی آمد/جدیدترین «شبکه» تلویزیون چه اهدافی دارد؟

شبکه «ایران کالا» پخش آزمایشی خود را با محوریت برنامه‌های اقتصادی آغاز کرده است و قصد دارد در گام اول با توجه به نزدیکی ایام نوروز، به حمایت از اقتصاد مقاومتی بپردازد.

صاحب‌خبر -

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- سازمان صداوسیما در راستای تخصصی شدن شبکه‌های خود اقدام به تأسیس و راه‌اندازی شبکه «ایران کالا» کرد تا به عنوان یکی از مهمترین شبکه‌های خود در حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی دست به معرفی تولیدات داخلی بزند. «ايران كالا» نام شبكه‌اي اقتصادي است كه راه‌اندازي آن اولين‌بار توسط علي عسكري اعلام شد و رئيس سازمان صداوسيما در ديدار با مراجع قم از اين شبكه به عنوان حامي "اقتصاد مقاومتي" نام برد. شبكه‌اي كه با وجود تأكيد علي عسكری، احتمالاً تا چند هفته آینده به جمع شبكه‌های تلويزيونی بپيوندد.

 «آقای سفری»جدیدترین «شبکه» تلویزیون ایران چیست و چه اهدافی دارد؟

حکم مدیریت شبکه «ایران کالا» در تاریخ دوم شهریور امسال به نام اردشیر زابلی زاده خورده شد تا مدیر موفق و مجرب شبکه خبر، پس از آن شبکه بین‌المللی، بار دیگر سکان هدایت شبکه‌ای نوپا و تازه تأسیس را در دست بگیرد که به عنوان یکی از شبکه‌های بنیادی و مهم در رسانه ملی محسوب می‌شود. شبکه «ایران کالا» از چهارم اسفند ماه به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و پیشتر نیز از 30 بهمن ماه، به صورت تست آزمایشی بر روی فرستنده‌های سوم دیجیتال سراسر کشور قابل دریافت شده بود.

شبکه «ایران کالا» که در ابتدا برای شروع فعالیت‌های خود در ساختمان سابق شبکه بازار مستقر شده بود، با استقبال سرمایه گذاران ایرانی برای حمایت از تولید ملی روبرو شد و قبل از شروع کار خود در رسانه ملی، به نزدیکی جام جم نقل مکان کرد و در حال حاضر این شبکه در محل جدید خود مسقر شده و اقدامات تجهیزات ساختمان نیز انجام شده است. تحول در بخش گرافیک شبکه و فراهم آوردن محیط گرافیکی خوب برای پخش برنامه‌ها و همچنین معرفی کالاهای ایرانی از جمله مواردی است که در شبکه «ایران‌ کالا» به خوبی مورد توجه قرار می‌گیرد.

«ایران کالا» چه شبکه‌ای است؟

اردشیر زابلي‌زاده که پس از مدیریت شبکه خبر، سرپرست پيشين دانشگاه صداوسيما بود پس از انتصاب به مدیریت شبکه «ایران کالا»؛ جمع‌آوري ايده‌هاي برنامه‌سازان براي توليد برنامه‌هايي تازه را سرفصل برنامه‌های خود قرار داد كه با رويكردهای اعلام شده شبكه، مطابقت داشته است؛ شبكه‌ای كه مديريت آن بر عهده معاونت مالی و سرمايه انسانی صداوسيما است. احمد شهرياری، معاون مالی رسانه ملی در حكم انتصاب اردشیر زابلی‌‌زاده وظايف «ايران كالا» را تبليغ و معرفي كالاهای ساخت داخل کشور در جهت حمايت از توليدات ايرانی با كيفيت و تقويت بنگاه‌های توليدی كوچك و متوسط، انعكاس اخبار و رويداد‌های نمايشگاهی مربوط به كالاهای ايراني و ساخت داخل، ترويج فرهنگ مصرف كالاهای ايرانی در بين خانواده‌های ايرانی، حمايت از صاحبان كالاهای ايرانی به منظور الگوسازی در جامعه و حمايت از كارآفرينان در جهت رونق توليد ملي عنوان كرده بود. آن‌گونه كه از عناوين وظايف محوله براي شبكه «ايران كالا» مشخص است، اين شبكه تفاوت‌های ماهوی با شبكه تعطیل شده «بازار» دارد كه در مدت عمر كوتاه خود به معرفی محصولات توليد‌كنندگان ايرانی می‌‌پرداخت.با توجه به استاني شدن دوباره شبكه 5 و پرداختن آن به موضوعات استان تهران، مأموريت پيشين اين شبكه كه پرداختن به موضوع "اقتصاد" بود به شبكه «ايران كالا» محول شد. با توجه به اينكه "اقتصاد مقاومتی" از جمله راهبردهاي نظام اسلامی برای اداره كشور است و اقتصاد ملی نيازمند حمايت جدی رسانه ملي است، راه‌اندازی شبكه «ايران كالا» مي‌تواند به معنای میدان جدیدی برای تولیدکنندگانی باشد كه ميدان عمل وسيعی را پيش رو دارند.

 «آقای سفری»جدیدترین «شبکه» تلویزیون ایران چیست و چه اهدافی دارد؟

زابلی‌زاده: آغاز رسمی «ایران کالا» در آینده نزدیک

از چند روز گذشته پخش معرفی و چند برنامه‌ اصلی شبکه «ایران کالا» به صورت آزمایشی در کانال 28 تلویزیون آغاز شده است و این شبکه از طریق فرستنده‌های دیجیتال قابل دریافت است و بزودی پخش ماهواره‌ای آن نیز آغاز می‌شود.اردشیر زابلی‌زاده مدیر شبکه «ایران کالا» در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق گفت: پخش برنامه‌های این شبکه از چند روز گذشته به طور آزمایشی آغاز شده است و از ساعت 8 صبح تا 16 برنامه‌های شبکه «ایران کالا» پخش می‌شود.

وی در پاسخ به زمان آغاز رسمی این شبکه هم توضیح داد: با برنامه‌ریزی انجام شده و طی شدن برخی از مقدمات کار برای فعالیت رسمی این شبکه امیدواریم که شبکه «ایران کالا» از هفته‌های آینده به طور رسمی آغاز به کار کند.در حال حاضر مدیران شبکه «ایران کالا» بیش از هر چیز به فکر جذب مخاطب هستند و از همین رو تلاش‌های زیادی برای افزایش کیفیت برنامه‌ها و اثر گذاری آنها، حضور موثر در فضای مجازی، تهیه هویت بصری جذاب و همچنین پخش برنامه‌های شبکه بصورت HD انجام داده‌اند.

پخش ویژه‌ برنامه‌های صبحگاهی و شبانه

یکی از اقدامات و تصمیمات زابلی‌زاده در این شبکه، پخش مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های مستند، پویانمایی و اجرای مسابقه است که برای پخش از شبکه «ایران‌ کالا» در نظر گرفته شده است. از دیگر برنامه‌های این شبکه برای پخش، تولید برنامه‌های "صبحگاهی و شبانگاهی" جذاب با اجرای چهره‌های محبوب و طنز سینما و تلویزیون برای جذب مخاطب است که زابلی‌زاده سعی کرده تا در اولین قدم با افزایش تولیدات و استفاده از چهره‌های شناخته شده، برنامه‌های خود را روی آنتن ببرد و نگاه جدی به اقتصاد خرد و کلان و بخش خدمات و فرهنگ در این شبکه دارد.

برنامه‌ریزی مفصلی برای ایجاد یک شبکه متفاوت با بخش‌های گوناگون انجام شده ‌است؛ تفاوت‌هایی که از کیفیت پخش تصاویر گرفته تا برنامه‌های متنوعی که قرار است برای این شبکه در نظر گرفته شود.اهداف این شبکه به مدیریت اردشیر زابلی‌زاده، حمایت از کالاهای ساخت ایران و کارآفرینان ایرانی، ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی و تقویت بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی در کشور است.طبق برنامه ریزی انجام شده قرار بر این است که این شبکه با کیفیت HD راه‌اندازی شود. هدف شبکه «ایران کالا»، حمایت از تولیدات ملی و صنایع تولیدی کوچک متوسط کشور است. احمد شهریاری، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صدا و سیما اعلام کرده بود: مستند، تیزر تبلیغاتی، انیمیشن، نمایش و خبر به عنوان سبک‌های مختلف برنامه‌سازی در شبکه «ایران کالا» است و زمان راه اندازی شبکه قبل از پایان سال جاری است. وی گستره جغرافیایی شبکه را کل کشور بیان کرد و گفت: سعی بر این است که کیفیت شبکه HD باشد و قطعا هزینههایی را خواهیم داشت تا به این نقطه برسیم.

 «آقای سفری»جدیدترین «شبکه» تلویزیون ایران چیست و چه اهدافی دارد؟

«ایران‌ کالا» شبکه‌ای با محوریت برنامه‌های اقتصادی

از آنجایی که معرفی کالا و خدمات ایرانی در شبکه «ایران‌ کالا» رایگان است، احتمالاً این شبکه برنامه‌هایی را متناسب با سفارش‌های تولید‌کنندگان ایرانی تولید کند، برنامه‌هایی که به توانمندی‌های اقتصادی در مناطق مختلف کشور بپردازد و زمینه را برای دیده شدن کارآفرینان ایرانی و تولیداتشان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات مهیا کند.علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما هم شبکه «ایران کالا» را شبکه‌ای با رویکرد اقتصادی معرفی کرد و معرفی توانمندی‌های اقتصادی کشور و حمایت از شرکت‌ها و کارگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط برای رسیدن به توسعه پایدار کشور و کمک به کاهش بیکاری و رفع مشکلات را از وظایف این شبکه دانست.

علی عسکری بر حمایت همه جانبه رسانه ملی از توسعه استان‌های کشور تاکید داشته و معتقد است که تلاش صداوسیما بر آن است که از طریق شبکه‌های استانی، سراسری و به خصوص شبکه «ایران کالا»، علاوه بر کمک به صنایع کوچک و متوسط برای معرفی فعالیت‌ها و محصولاتشان، ظرفیت‌های مختلف استان‌ها را نیز معرفی کنیم تا توسعه کامل در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، گردشگری و فرهنگی به دست آید.

نظر شما