شناسهٔ خبر: 18187254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

باید تفکر ما در حمل و نقل نو شود

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز| رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: ما در ایران بدون نظریه، بدون برنامه‌ریزی پیش می‌رویم و صرفا اجرا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، پرویز باورصاد در گفتگو با این شبکه خبری ضمن اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی در حوزه دریایی گفت: از منظر آکادمیک اقتصاد مقاومتی یا باید یک دکترین باشد یا یک سیاست. رئوس اقتصاد مقاومتی 24 ماده است و ما به عنوان رئوس سیاست‌گذاری‌های اقتصاد جمهوری اسلامی به آن عمل کنیم. در واقع این مساله باید زمینه فعالیت اقتصادی را در بر بگیرد و باید برای هر بخش آن برنامه‌ریزی کرد تا این فعالیت‌ها بتواند در آینده انجام، کنترل و نظارت شود.

او افزود: سیاست‌گذاری به معنای قوانین و مقررات و چارچوب است. یعنی دالانی که مجموعه و اقتصادی که فعالیت می‌کند درون آن حرکت می‌کند. سیاست‌های اقتصادی در واقع محدودیت‌هایی هستند که در قالب قانون، فعالیت انسانی و اقتصادی را در برمی‌گیرند. باید در راستای هر سیاستی برنامه‌ریزی کرد. قطعا این کار بخش‌های متفاوتی دارد و باید در هر بخش طوری برنامه‌ریزی کرد که سیاست‌های کلی را هم نقض نکند.

باورصاد با اشاره به اینکه برخی مسئله اقتصاد مقاومتی را اشتباه متوجه شده‌اند گفت: متاسفانه فرمایشات رهبر انقلاب را برخی به اقتصاد ریاضتی تعبیر کردند که اشتباه بود. روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی این است که وضعیت جهانی را درک کنیم و بتوانیم در مقابل محدودیت‌هایی که علیه ما وجود دارد به شکل فعال و موثر عمل کنیم.

رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر وضعیت واردات را آشفته دانست و گفت: گفته می‌شود ما در مسیر اقتصاد مقاومتی هستیم اما چنین ادبیاتی واقعا مناسب سیاسیون است. از منظر علمی شاید خیلی از این بخش‌ها و مسیرها درست نباشد.

این استاد دانشگاه به مسئله محیط زیست هم اشاره و تاکید کرد: پیش از اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب سند راهبردی محیط زیست را ارائه کردند اما بعد گُم شد. خب کجا رفت؟ چرا جدی گرفته نشد؟ اینهمه مشکلات محیط زیستی که ما امروز در خوزستان و بقیه مناطق کشور با آن مواجه هستیم خیلی قبل‌تر مطرح شده و نسبت به آنها هشدار داده شده بود. کاش کسی هم بیاید بگوید در این 40 سال برای محیط زیست کشور چه کرده‌ایم.
 
پرویز باورصاد بر ضرورت اندیشه‌های نو در بخش حمل‌ونقل تاکید کرد و گفت: باید تفکر ما تغییر کند. ما هنوز شناخت درستی از مفهوم سیاست‌گذاری نداریم. ضمن اینکه متاسفانه در کشور ما تغییر مدیران بسیاری از شرایط را تغییر می‌دهد و این مسئله سیاست‌گذاری را با مشکل مواجه می‌کند.

او تصریح کرد: من به عنوان یک استاد دانشگاه در ایران، سال‌ها پیش بحث ترانزیت را در آسیای میانه و قفقاز مطرح کردم. تلاش کردم در این سال‌ها موضوع را برای کشور خودم هم مطرح کنم. جلساتی هم داشتم. دلایل، مستندات و آمارهای لازم را هم ارائه کردم. اما راستش برخوردهایی دیده‌ایم که پشیمانم کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: مسئله حمل‌ونقل امروز یکی از ضروریات ماست. یک مسئله بین شته‌ای است و با همه بخش‌ها مستقیما در ارتباط است. باید بپذیریم که امروز جهان تغییر کرده و تفکرات قدیمی کارگشا نیستند. امروز روزگار جاده ابریشم نیست. باید به چیزهای دیگری فکر کنیم.
 

نظر شما