شناسهٔ خبر: 18187235 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جهانگیری: عربستان از روش خود دست بردارد/ قرار نیست روابط‌مان متشنج‌تر شود

71489

معاون اول رییس جمهور در واکنش به برخی اظهارات مقامات سعودی علیه ایران، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با بزرگواری از کنار این اظهارات عبور می‌کند، اظهار کرد: قرار نیست روابط‌مان متشنج تر شود در همین زمینه امیدواریم که آن‌ها نیز متوجه شوند و از روش خود دست بردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور شامگاه دوشنبه در برنامه ای تلویزیونی درباره جزئیات سفر اخیر رییس جمهور به کشورهای عمان و کویت با بیان اینکه «بحث‌های سیاسی و اقتصادی خوبی در این سفرها میان طرفین مطرح شده است»٬ اظهار کرد: علاقه‌مندی دولت ایران بر این است که روابط‌مان با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان منطقه در بالاترین سطح باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشورهای حوزه خلیج فارس روابط‌مان مقداری سرد و نگران کننده شده و آن‌طوری نبود که علاقه‌مند بودیم.

جهانگیری خاطر نشان کرد: سلطان قابوس که مدتی کسالت داشت، علاقه‌مند بود که با آقای روحانی به عنوان اولین فرد پس از دوران کسالت دیدار کند. در همین راستا نیز این دیدار در عمان انجام شد. در این دیدار پس از انجام گفت‌وگوهای عمومی، گفت‌وگوهای خصوصی نیز عمدتا در جهت تقویت ارتباطات سیاسی کشورهای اسلامی انجام گرفت‌.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه رابطه ایران و عمان از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خوبی قرار دارد، به سطح روابط بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ایران در بانک‌های عمان پول دارد و مقدار این پول در مقطعی حدود ۵ میلیارد دلار بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه« ایران و کویت با یکدیگر رابطه خوبی دارند» به نگارش نامه ای از سوی امیر کویت به رییس جمهور ایران اشاره و تاکید کرد: کویتی‌ها می‌دانند که ایران حق زیادی بر گردن آن‌ها دارد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو، اظهار کرد: متاسفانه عدم حل مشکلات منطقه‌ای باعث شده است که در برخی کشورهای اسلامی همواره شاهد کشتار و خونریزی باشیم. در همین زمینه ایران علاقه‌مند است تا این مسائل در عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر به سرعت حل شود.

جهانگیری با بیان اینکه «گروه‌های تروریستی تبدیل به بلایی برای جهان اسلام شده‌اند»، خاطر نشان کرد: کسانی که به پیدایش گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند نیز امروز پشیمان هستند اما این پشیمانی را به روی خود نمی‌آورند و برای حل مسائل بصورت جدی وارد صحنه نمی‌شوند.

وی همچنین درباره طرح برخی اظهارات از سوی سران  برخی کشورهای منطقه، گفت: حدود عربستان و دیگران در منطقه این نیست که با ایران وارد تنش شوند، ایران نیز به این موضوع علاقه‌مند نیست بلکه ایران علاقه‌ دارد تا رابطه‌مان با کشورهای منطقه خوب شود. کشورهای منطقه نیز به خوبی می‌دانند ایران در هیچ مقطعی به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: متاسفانه در برخی کشورها از جمله عربستان گروه‌های تازه کار که روی کار آمده‌اند و حد و حدود و تاریخ و جغرافیا را نمی‌دانند، حرف‌هایی می‌زنند که به مصلحت‌شان نیست. با این وجود ایران با بزرگواری از آن‌ها عبور می‌کند چراکه قرار نیست روابط‌مان متشنج‌تر شود. امیدواریم که آن‌ها نیز متوجه شوند و از روش خود دست بردارند.

جهانگیری تاکید کرد: روش همکاری و برادری اسلامی بیش از هر چیزی برای دو کشور مفید است.

انتهای پیام

نظر شما