شناسهٔ خبر: 18187207 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

همه آنهایی که تحصیل را فدای فوتبال نکردند

علی دایی و حمید درخشان آخرین افرادی هستند که برای دریافت دکترا دست به کار شده‌اند.

صاحب‌خبر -
روزنامه شهروند: در روزهای اخیر حضور آقای گل فوتبال جهان درکنکور مقطع دکترا به یکی از سوژه‌های رسانه‌های ورزشی تبدیل شده و جذابیت بالایی برای مردم داشته است. پیش از این هم فوتبالیست‌های مشهوری بوده‌اند که درمقطع دکترا تحصیل کرده و هم‌اکنون نیز لقب دکتر را در فوتبال ایران درکنار نام خود یدک می‌کشند. در هرصورت پیش‌بردن تحصیل و ورزش درکنار هم برای علاقه‌مندان به فوتبال جذابیت دارد. درهمین راستا، در ادامه به مرور فوتبالی‌های تحصیلکرده درمقطع دکترا پرداخته‌ایم.

دایی دکتر می‌شود؟

انتشار خبر حضور علی دایی درکنکور مقطع دکترا واکنش‌های زیادی را درپی داشت. ازسوی دیگر، انتشار عکسی از دایی و اتهام کنکوردادن او در اتاق اختصاصی باعث شد سازمان سنجش با انتشار عکس واقعی حضور دایی درجلسه کنکور به این مسأله واکنش نشان داده و اعلام کند که او هم مثل بقیه داوطلبان درکنکور شرکت کرده است. دایی درشرایطی در ٤٧سالگی به فکر کسب مدرک دکترا افتاده که قبل از این مهندسی متالورژی و کارشناسی ارشد تربیت بدنی را اخذ کرده است.
 
آغاز نسل تحصیلکرده‌های فوتبال

درمیان فوتبالیست‌های دهه٢٠ فوتبال ایران که اولین نسل از بازیکنان تیم‌ملی را تشکیل می‌دهند، ٨، ٧نفر دارای مدرک دکترا بودند که امیرمسعود برومند، محمود شکیبی و ژرژ مارکاریان مشهورترین آنها محسوب می‌شوند. برومند که زننده اولین گل تاریخ فوتبال ملی ایران به حساب می‌آید، در نوروز ١٣٩٠ دیده بر جهان فرو بست. او طی ١٠‌سال، ١٠ بازی ملی انجام داد و ٩ گل برای ایران به ثمر رساند.

محمد دادگان

بازیکن دهه٥٠ پرسپولیس در زمان بازیگری‌اش مدرک کارشناسی تربیت بدنی را دریافت کرد، بعد از خداحافظی زودهنگام با فوتبال حرفه‌ای توانست مدرک دکترای خود را در رشته فیزیولوژی ورزش دریافت کند. دادگان در روز ١٧ دی ‌سال ٦١، زمانی که درست ٢٧‌سال و٢ماه داشت، در دربی تهران از فوتبال خداحافظی کرد. او که بدون‌ شک می‌توانست مثل خیلی از هم‌تیمی‌های مشهور خود تا ١٠‌سال بعد از خداحافظی‌اش به فوتبال ادامه دهد، در ٢٧سالگی پیشنهاد ریاست سازمان تربیت‌بدنی را دریافت کرد تا از همان مقطع وارد قشر مدیران فوتبال شود.
 
محمدرضا زادمهر

محمدرضا زادمهر، بازیکن اسبق و مدیر فعلی پرسپولیس ‌سال ٥٣ در رشته تربیت بدنی پذیرفته شده بود. او در‌سال ٥٤ در رشته دندانپزشکی هم قبول شد اما تحصیلات ورزشی را دوست داشت. با این‌حال به توصیه جواد الله‌وردی دانشکده ورزش را رها کرد و به تحصیلات دندانپزشکی پرداخت و در‌سال ١٣٥٩، فارغ‌التحصیل شد. زادمهر بعدها برخی از دوره‌های تکمیلی و طب ورزشی را سپری کرد و در رشته خودش مهارت مضاعفی پیدا کرد.

مسعود معینی

درمیان قدیمی‌های استقلال مسعود معینی جزو معدود نفراتی است که توانسته تا مقطع دکترا تحصیل کند و هم‌اکنون هم در دانشگاه تدریس می‌کند. او زننده گل پیروزی تاج در وقت اضافه فینال جام باشگاه‌های آسیا در‌سال ١٩٧٠ بود و گاهی اوقات به دلیل یک دوره مربیگری‌اش درپرسپولیس هم مورد اتهام قرار گرفته است.

بیژن ذوالفقارنسب

دقیقا مثل دادگان، بیژن ذوالفقارنسب هم در دهه٥٠ و درحین دوران بازیگری‌اش برای پرسپولیس مدرک کارشناسی‌اش را دریافت کرد. ‌سال ٥٨ بود که نام فریدون معینی، ابراهیم آشتیانی و ذوالفقارنسب به‌عنوان ٣ بازیکن تحصیلکرده، برای بورسیه‌شدن در بلژیک اعلام شد اما معینی و آشتیانی یک‌سال بعد به ایران برگشتند، اگرچه ذوالفقارنسب حاضر نشد، تحصیلات خود را نیمه‌کاره بگذارد. او درنهایت با کار و تلاش بسیار و بازی برای تیم‌های کوچک و آماتور پول تحصیلاتش را فراهم کرد تا در بروکسل مدرک دکترا گرفت و بالاخره در‌سال ٦٦ به ایران آمد.

دهه هفتادی‌ها

اگر علیرضا اسدی، دبیرکل فعلی فدراسیون و بازیکن سابق تیم‌ملی را که توانسته مدرک دکترای خود را دریافت کند، کنار بگذاریم، بازیکنانی را از دهه٧٠ مشاهده می‌کنیم که هنوز به تحصیل می‌پردازند و به دنبال اخذ مدرک دکترا هستند. افشین پیروانی، نیما نکیسا و رحمان رضایی جزو این دسته از بازیکنان هستند که چند سالی است درمقطع دکترا به تحصیل ادامه می‌دهند. جالب است بدانید حمید درخشان، بازیکن و سرمربی سابق پرسپولیس نیز روزجمعه گذشته همراه با علی دایی برای ورود به مقطع دکترا کنکور داده است. او لیسانس تربیت بدنی و فوق‌لیسانس مدیریت در ورزش را دارد.

نسل جدید

این روزها فوتبال ایران بازیکنان تحصیلکرده کمتری را درخود جای داده است. سعید دقیقی بازیکن سابق تیم‌های تبریزی و فعلی سیاه جامگان یکی از بازیکنانی است که درمقطع دکترا تحصیل می‌کند. ابراهیم شکوری بازیکن سابق سایپا و پرسپولیس هم دیگر فوتبالیستی است که این روزها روی اخذ مدرک دکترا تمرکز کرده و به تحصیل می‌پردازد. مصطفی اکرامی بازیکن گسترش‌فولاد یکی دیگر از بازیکنان نسل فعلی فوتبال ایران است که به تحصیل درمقطع دکترا ادامه می‌دهد. با این حال، فقر حضور بازیکنان تحصیلکرده در نسل فعلی کاملا مشهود است، به‌طوری که تحقیقات نشان می‌دهد از میان بازیکنان تیم ملی، وحید امیری که دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی است،‌ تحصیلکرده‌ترین بازیکن ملی‌پوش به حساب می‌آید.

نظر شما