شناسهٔ خبر: 18187074 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انهدام باند جعل اسناد و برداشت‌هاى اينترنتى غير مجاز از حساب شهروندان

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: متهمان برداشت 420 میلیونی با شگرد حساب‌های متمرکز اینترنتی یک موسسه مالی و اعتباری به دام پلیس فتا افتادند.

صاحب‌خبر -
انهدام باند جعل اسناد و برداشت‌هاى اينترنتى غير مجاز از حساب شهروندان به گزارش خبرنگار  دنیای ارتباطات   گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛سرهنگ جواد جهانشیری تصریح کرد: متهم سابقه‌دار که پس از آزادی از زندان با اغفال دوستان قدیمی خود یک باند سرقت سایبری تشکیل داده بود با اولین برداشت به دام پلیس فتا افتاد.

وی در تشریح این پرونده افزود: سارق سابقه‌دار با اغفال آبدارچی و متصدی یکی از شعب موسسه مالی و اعتباری که از دوستان سابق وی بودند به همراه همدست دیگرش قصد داشت با شگرد حساب‌های اینترنتی متمرکزو سوء استفاده از ضعف سیستم بانکداری این موسسه مالی اعتباری كه سقفی برای برداشت‌های اینترنتی نداشت و سقف انتقال آن نامحدود بود، برداشتهای غیر مجاز با ارقام نجومی را رقم بزنند.

سرهنگ جهانشیری با بیان اینکه اولین برنامه از طرح سرقت اینترنتی این باند شناسایی مشتریان با حساب‌های متنوع و ارقام بالا در موسسه بود، گفت: بعد از شناسایی این مشتریان و با کمک متصدی و آبدارچی اغفال شده، هدف بعدی متهمان، دسترسی یافتن به کپی مدارک مشتریان بود. در گام بعدی نیز همدست دیگر این باند با مراجعه به یک شعبه دیگر از این موسسه و اقدام به افتتاح حساب با مدارک سرقت شده خواستار کارت الکترونیک بانکی و خدمات بانکداری اینترنتی می‌شدند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی ادامه داد: بعد از این مرحله و فعال‌سازی خدمات اینترنتی و متمرکز شدن حساب‌های بانکی این افراد اقدام به خریدهای اینترنتی و برداشت وجه از حساب مشتری می‌کردند.

وی با بیان اینکه در اولین گام بعد از شناسایی یک مشتری با سپرده چهارصد و بیست میلیون تومانی این برنامه سرقت اجرایی شد، گفت: با توجه به پیچیدگی ابعاد مسئله تیمی از كارشناسان زبده علمی و عملیاتی پلیس فتا مسئول رسیدگی به موضوع شدند و در پی اقدامات صورت گرفته چهار متهم را در این رابطه شناسایی و با تكنیك‌های ویژه پلیسی متهمین را دستگیر و به مكان پلیس فتا منتقل نمودند.

سرهنگ جهانشیری با اشاره به اینکه سقف برداشت این موسسه مالی و اعتباری آزاد بود، افزود: موسسات مالی و اعتباری و حتی بانک‌های دولتی و خصوصی باید برای برداشت‌های اینترنتی خود سقف مجاز بانک مرکزی را رعایت نمایند.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص به کارگیری نیروی انسانی باید دقت بیشتری صورت گیرد. تا علاوه بر به کارگیری نیروهای متخصص، افراد صادق و درستکاری باشند که به راحتی فریب نخورند.

 رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی تاکید کرد: موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها باید برای افتتاح حساب حتما اصل مدارک شناسایی متقاضیان را بخواهند و بعد از تطابق و اصل بودن آن و احراز هویت واقعی مشتری برای وی اقدام به افتتاح حساب نمایند، به خصوص افرادی که داری حساب‌های دیگر در بانک یا موسسه هستند.

سرهنگ جهانشیری همچنین در توصیه به شهروندان گفت: حفظ و نگهداری از مدارك شناسایی جز موارد الزام آور توسط شهروندان مى‌باشد که باید به خوبی از اصل و کپی مدارک خود مراقبت نمایند.

وی به شهروندان توصیه کرد: از اتصال حساب با وجوه زیاد به حساب متمركز اینترنت بانك و موبایل بانك خودداری نمایند. همچنین محدودیت برداشت اینترنتی از حساب را نیز از بانک‌ها بخواهند که اعمال نماید. ضمن آنکه پیامک بانکی خود را فعال نمایند تا هرگونه برداشت را سریعا مطلع شوند.

 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا


انتهای پیام/

نظر شما