شناسهٔ خبر: 18187028 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«تعادل» از رشد قيمت نفت در پنجمين هفته متوالي گزارش مي‌دهد

نشانه‌هاي چربش زور «اوپك» به «شيل»

صاحب‌خبر -

گروه انرژي| نادي صبوري|
ساعت 17عصر چهارشنبه 10 آذر به وقت تهران، خبري توجه اغلب مردم، حتي آنهايي كه چندان به مسائل اقتصادي اهميت نمي‌دهند را به خود جلب كرد. «اوپك» به توافق رسيد و ايران نيز از اين توافق مستثنا شد. اين خبري خوش براي كشوري بود كه به دنبال افزايش درآمدها و ترميم هزاران چاله اقتصادي خود بود. اما از همان روزها، بسياري نگران سرنوشت اين توافق و تعهد ديگر كشورها به اجراي آن بودند. حالا حدود 3 ماه از روزي كه خبرنگاران يكي از تاريخي‌ترين و طولاني‌ترين صف‌ها را جلو مقر برگزاري نشست اوپك در وين تشكيل دادند مي‌گذرد؛ روزي كه بر خلاف هميشه خبرنگاران را نه به صورت جمعي بلكه به علت ازدياد جمعيت دسته دسته به محل نشست وزيران هدايت مي‌كردند. اين استقبال بي‌سابقه و ميليون‌ها نظاره‌گري كه از سراسر جهان در انتظار خروجي نشست 171 سازمان اوپك بودند؛ به‌طور قطع از اثرگذاري اقدام جمعي اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت خام بر بازار نفت خام حكايت داشت. طي اين 3 ماه با وجود اينكه روند قيمت‌ها رويكرد صعودي به خود گرفت، همواره ترديدها و ابهاماتي نيز پيش روي آن وجود داشت. ترديدي كه هيچ چيز مانند آماري متقن و مشخص نخواهد توانست، آتش‌اش را سرد كند. حالا اما با گذشت حدود 90 روز، نشانه‌هايي از آغاز «اثر بخشي» جدي توافق اوپك و متعهد بودن 90 درصدي اعضاي آن بر بازار مشخص شده است. رويترز ديروز گزارش داده است كه هر چند آمار ذخاير نفت خام جهان با افزايشي 560هزار بشكه‌يي در هفته اخير همراه بوده اما اين افزايش كمترين ميزان در چندين ماه گذشته است. روندي كه يك تحليلگر نفتي معتقد است اگر در هفته‌هاي پيش‌رو ادامه يابد به معناي «آغاز اثر اوپك» بر بازار خواهد بود. معناي ضمني اين مساله اين است كه با وجود روند افزايشي توليد نفت خام امريكا به تبعيت از افزايش قيمت نفت خام جهان؛ همچنان توليد‌كنندگان شيل ياراي رقابت با قدرت اوپك در بازار را ندارند. مساله‌يي كه استوارت ايو مدير موسسه مالي «او.‌ام فايننشال» نيز با آن موافق بوده و به ماركت واچ مي‌گويد كه سرعت فعلي رشد توليد امريكا نمي‌تواند توافق نفتي را به چالش بكشد. گزارش «تعادل» از وضعيت بازار در روز دوشنبه و بروز نشانه‌هايي جدي‌تر از اثرگذاري توافق اوپك بر سطح ذخاير نفتي جهان را در ادامه مي‌خوانيد.
   
روند افزايشي قيمت نفت خام، ديروز 27 فوريه نيز ادامه داشت. رويترز در اين زمينه نوشت: « روز گذشته بهاي طلاي سياه در بازگشايي بازار، براي پنجمين هفته متوالي در هفت هفته با افزايش مواجه شد. در حالي كه مازاد عرضه نفت خام موجود در بازار ظاهرا در حال كاهش است اما افزايش توليد نفت خام امريكا، اين كاهش را محدود كرده است.» ماركت واچ اما وضعيت ديروز بازار در ابتداي روز را اين‌گونه تحليل كرد: « روز دوشنبه قيمت‌ نفت‌خام با افزايش روبه‌رو شد. هرچند شور و حرارت چنداني در بين معاملات ديده نمي‌شد چرا كه سرمايه‌گذاران دليل خاصي براي هجوم به بازار نديدند.»
مايكل مك‌كارتي استراتژيست ارشد موسسه «سي‌ام‌سي ماركتس» در اين رابطه اظهار مي‌كند: «معامله‌گران نفت صبح روز دوشنبه دچار ترس و سرگرداني شده‌ بودند چرا كه آنها نسبت به جهت حركت كوتاه‌مدت بازار نامطمئن بودند.»

 ريشه نااطميناني معامله‌گران
بهاي نفت خام در روز جمعه و با انتشار داده‌هاي اداره اطلاعات انرژي امريكا كه حاكي از افزايش دكل‌هاي حفاري براي هفتمين هفته متوالي بود، با سقوط در بها مواجه شده بود، اما اثر توافق اوپك براي كاستن از حجم توليد از ماه نوامبر تاكنون همچنان باعث شده است بهاي نفت خام با حدود 4 الي 5 دلار در هر بشكه تقويت همراه باشد.
اطلاعات منتشر شده از سوي اداره اطلاعات انرژي امريكا نشان داد كه ذخاير نفت خام جهان با 564 هزار بشكه افزايش در هفته گذشته به 518.7ميليون بشكه رسيده‌اند. بانك ANZ در اين باره مي‌نويسد: «اين افزايش كمترين ميزان صعود ذخاير نفتي در چندين ماه گذشته است. اگر اين روند كاهش صادرات و كاسته شدن از حجم ذخاير نفتي در هفته‌هاي پيش رو ادامه پيدا كند، مي‌توان گفت كه طرح كاهش توليد به رهبري اوپك، در حال شروع براي اثرگذاري است.»
در حالي بانك ANZ اعتراف كرده كه نقش اوپك بر وضعيت فعلي بازار غير قابل انكار است كه استوارت ايو، از مديران موسسه مالي «او.‌ام فايننشال» نيز درباره رقابت ميان اوپك و شيل براي اثرگذاري بر بازار به ماركت واچ مي‌گويد: « سرعت فعلي رشد توليد نفت امريكا هنوز به حدي نرسيده است كه توافق نفتي اوپك را به چالش بكشد و از مسير اصلي خود خارج كند. » هرچند او اضافه مي‌كند كه توليدكنندگان نفت شيل امريكا در حال بازگشت سريع به مسيرهايي هستند كه عايدي حاصل از افزايش قيمت خود را تبديل به سرمايه كنند.
 در چنين وضعيتي، تعهد بالاي اعضاي اوپك به توافق نيز باعث شده است، وزنه اوپك با اثر‌گذاري بيشتري همراه شود. رويترز در اين باره مي‌نويسد: «اوپك با ميزان بالاي منطبق بودن اقدام با اهداف تعيين شده، بازار را شگفت‌زده كرد. در اين ميان اعضاي كند‌تر سازمان مانند عراق و امارات متحد عربي نيز متعهد شدند به اهداف نزديك‌تر شوند.» بر اساس تخمين آژانس بين‌المللي انرژي، پايبندي اوپكي‌ها به تعهد در ماه ژانويه 90درصد و بر اساس آمارهاي رويترز اين پايبندي 88درصد بوده است. تحيلگر سي‌ام‌سي ماركت در سيدني نيز مي‌گويد: «توافق اوپك پايه‌يي حداقلي را به قيمت نفت بخشيده است و معاملات در بازه محدودي صورت مي‌گيرند.»
اما با اين وجود، توليد‌كنندگان شيل نيز آن‌قدرها از غافله عقب نمانده‌اند. ماركت واچ كه تمركز گزارش‌اش را بيشتر به تحليل سوي امريكايي بازار اختصاص داده در اين باره مي‌نويسد: « قيمت نفت براي مدت طولاني در كانال 50دلاري باقي مانده است. علت اين امر نااميدي است كه افزايش توليد نفت ايالات‌متحده در بازار ايجاد كرده است. هفته گذشته موسسه بيكرهيوز اعلام كرد كه شمار ريگ‌هاي حفاري فعال توليد نفت در امريكا، 5واحد ديگر افزايش پيدا كرد و به رقم 602 رسيد. »
افزايش تعداد ريگ‌هاي حفاري در حالي اتفاق مي‌افتد كه ايالات‌متحده در آستانه دستيابي به بالاترين سطح توليد خود در يك‌سال اخير است. در هفته منتهي به 17فوريه توليد نفت امريكا به 9ميليون بشكه در روز رسيد كه بالاترين سطح از ماه آوريل به حساب مي‌آيد. براساس برآوردهاي گلدمن‌ساكس، اگر فرض كنيم كه شمار ريگ‌هاي حفاري امريكا در همين سطح باقي بماند، در آن‌ صورت توليد نفت اين‌ كشور در مناطق پرميان، ايگل‌فورد، بكن و نيوبرارا، افزايش سالانه 435هزار بشكه در روز را در سه‌ماهه پاياني سال جاري ثبت خواهد كرد.
مك‌كارتي معتقد است كه انتظار افزايش توليد نفت در ايالات‌متحده مساله غافلگيركننده‌يي نيست، چرا كه توليدكنندگان امريكايي در حال سود بردن از افزايش قيمتي هستند كه ناشي از كاهش توليدي است كه توسط گروهي از توليدكنندگان غيرامريكايي در حال رقم خوردن است.
افزايشي كه البته همان‌طور كه بالاتر اشاره شد، از منظر يك تحليلگر ديگر، سرعت حركت همگام با اثرگذاري اوپك بر بازار را ندارد.

 از قيمت‌ها چه خبر؟
بهاي نفت خام برنت ديروز در ساعت 7:45دقيقه جي‌ام‌تي با 0.8درصد افزايش به 56دلار و 44سنت در هر بشكه رسيد. وست تگزاس اينترمديت نيز با افزايشي 0.7درصدي با 54دلار و 35سنت در هر بشكه معامله شد.
مديران فروش تعداد قراردادهاي خريد و آپشن فيوچر خود را در هفته منتهي به 21 فوريه، به ميزان بالايي كه طبق آخرين داده‌ها حداقل تا سال 2009 بي‌سابقه بوده است، رسانده‌اند.
وانگ تائو در تحليل تكنيكال بازار نفت به رويترز مي‌گويد: «ممكن است حساسيت قيمت نفت خام برنت به نقطه 55.93 دلار شكسته شده و بهاي اين نفت خام به نقطه حساسيت بعدي كه 54.81 سنت است، نزديك‌ شود. نتايج يك پروژه فيبوناجي نيز نشان مي‌دهد نقطه حساس براي دبليو تي‌اي 53.37 دلار در هر بشكه خواهد بود.»
ماركت واچ نيز درباره آينده كوتاه‌مدت بازار مي‌نويسد: «در هفته جاري نگاه تاجران نفت به تغييرات در ذخيره نفت امريكا و گزارش‌هاي مربوط به توليد نفت در اين كشور خواهد بود. مساله هم‌سنگ ديگر، آمار توليدات صنعتي كشور چين در ماه فوريه است كه به عنوان يك شاخص اندازه‌گيري براي عرضه و تقاضاي جهاني به حساب مي‌آيد. هم ‌آمارهاي مربوط به امريكا و هم آمارهاي مربوط به چين روز چهارشنبه اين هفته منتشر خواهند شد.»
 

نظر شما