شناسهٔ خبر: 18186454 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

اسکناس های هزار تومانی از سال آینده با شمایل جدید وارد بازار می شوند

چهره جدید برگ های سبز

صاحب‌خبر - گروه اقتصادی- ژوبین صفاری: روز گذشته بانک مرکزی با حضور رئیس جمهور از اسکناسی جدید رونمایی کرد که قرار است سال آینده وارد بازار شود. اسکناس سبز رنگ 10 هزار ریالی یا همان هزار تومانی جای خود را به
اسکناس های جدید با طرحی متفاوت می دهد. هرچند این اسکناس ها قرار نیست در ایام نوروز به بازار وارد شوند اما باید گفت سال جدید با تحول در طراحی اسکناسی شروع می شود که این روزها با آن یک آدامس هم نمی شود خرید و این تغییر طراحی را باید تحولی در یکی از بی ارزش ترین اسکناس های این روزها دانست. اسکناسی که البته طی سال های گذشته ارزش خود را به صورت تدریجی از دست داد تا امروز حتی اگر سکه آن را ضرب می کردند جای تعجب نداشت. ارزش هزار تومانی از دهه 80 رو به افول رفت تا کم کم دسته های پول سبز رنگی که زمانی
چشم ها را خیره می کرد حالا تبدیل به پول خرد برای پرداخت کرایه تاکسی آن هم در کوتاه ترین مسیر ممکن شود. آن هزاری سبز رنگ اما قرار است از خرداد سال آینده جای خود را به طرح جدید بدهد. طرحی که به طور قطع چیزی به ارزش این پول اضافه نخواهد کرد.
از طرفی هرچند مسئولان بانک مرکزی دلیل انتشار اسکناس جدید 10 هزار ریالی توسط بانک مرکزی را حرکت به سمت همسان سازی اسکناس و ایران چک و کاهش هزینه های تولید است اما حمید میر معینی کارشناس مسائل مالی در این خصوص به ابتکار می گوید:« این تنها یک تغییر در طراحی اسکناس هاست و اثر چندانی در‌شرایط اقتصادی نخواهد داشت. هرچند ممکن است این تغییر طرح زمینه سازی برای حذف 4 صفر از پول باشد. اما تقریباً می توان گفت این کار تنها به سبب تغییر در طراحی است. بانک مرکزی سالانه بین 2 تا 5 درصد پول جدید چاپ می کند که این بار در هزار تومانی در طرح هم تغییر ایجاد شده است.»
هزار تومانی های جدید چه شکلی هستند؟
هزار تومانی هایی که دیروز با حضور رئیس جمهور رونمایی شد نسبت به اسکناس های مشابه قبلی موجود در بازار طرح و نقش متفاوتی دارند؛ در طراحی اسکناس جدید از نقوش ایرانی و اسلامی که نماد فرهنگ و هویت ایرانی است، استفاده شده است.
در این اسکناس نقوش گل و مرغ، اسلیمی ها، خطوط سیاه مشق به همراه ابیاتی از حافظ شیرازی به خط شکسته نستعلیق به چا‍پ رسیده است.مصرع شعری که در «بک راند» روی اسکناس استفاده شده «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق» است و شعر پس زمینه پشت اسکناس هم «ثبت است بر جریده عالم دوام ما»؛ و نشانه روشندلان برجسته طرح فولادی است. پیش از این اسکناس های 10 هزار ریالی که توسط بانک مرکزی منتشر می شد در ابعاد 160 در 77 میلی متر بود که اندازه آن در طرح جدید به 142 در 71 میلی متر کاهش یافته است.
همچنین در اسکناس های هزار تومانی جدید، پرتره ای دیگر از حضرت امام خمینی (ره) در این اسکناس به چاپ رسیده که با چهره ای بزرگتر و با عینک طراحی شده است. به این صورت که مردم با وضوح بهتر و راحت تر می توانند چهره را در کادر اسکناس مشاهده کنند.
ضمن آنکه در اسکناس جدید عرض نخ امنیتی 1.2 میلی متر است درحالی که این نخ در اسکناس های قبلی روی کاغذ اسکناس بود که در اسکناس جدید در پشت آن قرار گرفته است. همچنین الیاف امنیتی این اسکناس نامرئی و قابل رویت با نور UV است که در چهار رنگ سبز، آبی، زرد و قرمز در کاغذ اسکناس تعبیه شده است.
آنطور که علی کرامتی رئیس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی می گوید؛ دلیل انتشار اسکناس جدید 10 هزار ریالی توسط بانک مرکزی حرکت به سمت همسان سازی اسکناس و ایران چک، کاهش هزینه های تولید، جاسازی مناسب در کیف پول و کاهش خسارت های ناشی از تولید اسکناس است.
صفرهایی که بر روی پول ماند
در آذرماه سال جاری دولت تصویب کرد تا یک صفر از
پول ها حذف و واحد به تومان تغییر کند. طرحی که البته قرار شد به تعویق بیفتد و چاپ اسکناس هایی با طرح جدید نیز می تواند گواه این تعویق باشد.
حمید میر معینی کارشناس مسائل اقتصادی به «ابتکار» می گوید: بحث حذف یک صفر از پول به تعویق افتاد و قرار بر این شد تا کارشناسی و بررسی بیشتری روی آن صورت گیرد و با فراهم شدن زمینه های اقتصادی 4 صفر حذف شود. این موضوع نیازمند آن است که شاخص های اقتصادی در بسیاری از موارد دارای ثبات باشد . در حالت رکودی که وجود دارد و مشکلاتی که برای بانک ها برای گردش پول وجود دارد آمادگی برای تغییر واحد پول و حذف صفر وجود ندارد.
ارزش پول کشور نسبت به ارزهای خارجی کاه پیدا کرده است و طی 40 سال اخیر تورم باعث شده است تا در بحث پول خرد و چاپ اسکنساس به مشکل خوردیم. نباید غافل از این شد که دنیا به سمت پول الکترونیکی رفته است. بنابراین می توان در آینده با الکترونیکی تر شدن پرداخت ها حذف 4 صفر از پول ساده تر صورت بگیرد.

نظر شما