شناسهٔ خبر: 18186232 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا؛

دغدغه‌های مشترک صعود برای ذوب آهن و الاهلی عربستان

تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان در دومین دیدار خود در لیگ قهرمانان آسیا به مصاف یکی از بهترین تیم های لیگ عربستان می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، تیم شایسته ذوب آهن بعد از مساوی با ارزشی که در اولین روز رقابت‌های لیگ آسیا در «عین» مقابل تیم قدرتمند «العین» گرفت، حالا باید در مسقط و لوکیشین تکراری «سلطان قابوس» از یک تیم عربستانی میزبانی کند که لااقل در رنگ پیراهن بسیار شبیه خودش است. 

«الاهلی» عربستان، یکی از چهار تیمی است که در کنار «الهلال»، «النصر» و «الاتحاد»، مربع کورس قهرمانی لیگ عربستان را شکل داده اند. هرچند این تیم چهارمین تیم در این جمع چهار تیمی از نظر امتیاز است، اما فاصله کم امتیازی و فشردگی امتیازات نشان می‌دهد که این تیم از شانس قابل توجهی برای قهرمانی در لیگ عربستان بهره می‌برد.

الاهلی با قدمتی ۸۰ ساله از قدیمی ترین باشگاه‌های کشور عربستان است. این باشگاه به خاندان سلطنتی تعلق دارد و متعلق به شهر «جده» است. سبز پوشان شهر جده صاحب یک ورزشگاه بسیار مدرن ۲۰ هزار نفره هستند که از حریفان شان در این ورزشگاه پذیرایی می‌کنند.

این تیم عربستانی که از یک مربی ۶۲ ساله سوییسی به اسم «کریسیتن گروس» بهره می‌برد، در پایان هفته نوزدهم لیگ برتر عربستان با ۴۱ امتیاز در رده چهارم قرار دارد. این امتیازات حاصل ۱۳ پیروزی، ۵ شکست و تنها یک مساوی این تیم است. الاهلی با ۴۴ گل زده بعد از الهلال صاحب دومین خط حمله خطرناک لیگ عربستان است و در خط دفاعی نیز با ۲۳ گل خورده بعد از الهلال و النصر که با ۱۳ و ۱۴ گل خورده اولین و دومین خط دفاعی برتر عربستان هستند، سومین خط دفاعی خوب این مسابقات را به خود اختصاص داده است. 

بهترین عملکرد این تیم در بازی های خانگی‌اش است. حاصل ۱۰ بازی خانگی این تیم ۷ پیروزی، ۱ مساوی و دو شکست است. ۲۲ گل زده و ۸ گل خورده و کسب ۲۲ امتیاز در بازی‌های خانگی این تیم را در کنار الهلال بعنوان بهترین تیم‌ها در بازی های خانگی معرفی می‌کند.

عملکرد بازی‌های خارج از خانه الاهلی هم به این ترتیب است که از ۹ بازی انجام داده صاحب ۶ پیروزی و ۳ شکست هستند و با ۲۲ گل زده و ۱۵ گل خورده، ۱۸ امتیاز نیز به حساب خود ریخته‌اند. 

شاگردان «کریسیتن گروس» آخرین بازی خود در لیگ عربستان را با یک شکست سنگین خارج از خانه مقابل القادسیه پشت سر گذاشته‌اند. این بازی با نتیجه ۴ بر ۱ به سود القادسیه به پایان رسیده است. این در حالیست که آنها در بازی قبل خود موفق شده بودند با نتجیه‌ای مشابه تیم الاتحاد را در خانه حریف مغلوب نمایند. جالب این است که نتیجه «۴-۱» پر تکرار ترین نتیجه این تیم در لیگ عربستان است. الاهلی یک بار با این نتیجه شکست خورده و ۴ پیروزی با این نتیجه برابر حریفان مختلف به دست آورده است.

بهترین نتیجه این تیم نیز پیروزی ۶-۳ در مقابل تیم «الفیسلی» است که این پیروزی هم برای الاهلی خارج از خانه به دست آمده است.

الاهلی عربستان به جز سرمربی خارجی اش، ۴ بازیکن خارجی را نیز در استخدام خود دارد.

۱- عمر السوما، مهاجم ملی پوش سوریه که در حال حاضر یکی از بهترین مهاجمان قاره آسیا محسوب می شود. این بازیکن ۲۷ ساله با قراردادی به ارزش ۴/۵ میلیون یورو در استخدام این تیم است و یکی از امیدهای این تیم عربستانی برای گل زدن در همه بازی های این تیم است. این بازیکن اولین گل تیمش را در بازی قبلی این تیم برابر بنیادکار ازبکستان هم به ثمر رسانده بود.

۲- لوییز کارلوس، مهاجم ۳۱ ساله و برزیلی که با قراردادی به ارزش ۱/۶ میلیون یورو برای این تیم توپ می‌زند و او نیز بر قدرت تهاجمی الاهلی اضافه کرده و در گل‌های زده این تیم سهم بسزایی دارد.

۳- محمد عبدالشافی، مدافع چپ پا و سرشناس مصری که در سن ۳۱ سالگی با قراردادی به ارزش ۱/۴ میلیون یورو از تیم الزمالک مصر به عضویت این تیم در آمده و او نیز در زمره بازیکنان ثابت و تاثیر گذار این تیم به حساب می‌آید.

۴- «جیانتیس فتفاتزیدیس» هافبک بازیساز و یونانی و ۲۵ ساله‌ای که شاید بتوان او را بهترین و کلیدی ترین بازیکن این تیم دانست. ملی پوش یونانی که با قراردادی به ارزش ۳/۲ میلیون یورو از تیم المپیاکو یونان به این تیم ثروتمند عربستانی پیوسته است. 

وقتی به قیمت این بازیکنان تیم عربستانی دقت می کنیم و در مقابل می‌بینیم رقم قرارداد گران ترین بازیکن این تیم (قاسم حدادیفر) حتی به یک و نیم میلیارد هم نمی‌رسد یا دو بازیکن خارجی این تیم (علی حمام و جری بنگستون) با قراردادهایی معادل ۶۰۰ میلیون تومان در آن بازی می کنند، به این نتیجه می رسیم که تنها وجه تشابه دو تیم، تنها همان رنگ لباس شان است.

با همه این وجود تیم ذوب آهن مقابل تیم همرنگ عربستانی‌اش بدون شانس و حتی کم شانس نیست. این تیم گرچه در چهار بازی آخرش پیروزی به دست نیاورده است، اما با توجه به ظرفیت و تجربه بازیکنانی که در اختیار دارد و البته با اتکا به بازی گروهی و تیمی‌اش، می‌تواند امیدوار باشد که از این میدان دست خالی باز نگردد. 

نظر شما