شناسهٔ خبر: 18185779 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد:

کاهش ۲۶ درصدی بارندگی‌های اصفهان در بلند مدت/از ۴۲۲ میلیارد تومان خسارت جلوگیری شد

خبرگزاری شبستان: معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در سطح استان اصفهان در بلند مدت از هفت آبان تا ۸ اسفند ماه با کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها در بلند مدت روبرو بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، داوود پرهیزکار شامگاه دوشنبه (9 اسفند ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه همه تجهیزات سازمان هواشناسی در کشور مطابق با استانداردهای جهانی است، اظهار داشت: چنانچه در زمینه استانداردسازی تجهیزات کوتاهی داشته باشیم از اتفاقات جوی جهان فاصله خواهیم گرفت.

 

وی جریان‌های جوی را پدیده‌ای جهانی توصیف کرد و ابراز داشت: این پدیده‌ها در نوارمرزی خاصی فعالیت دارند و در حال چرخش هستند ضمن اینکه این جریانات از بین نمی‌روند بلکه جابجا می‌شوند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی اطلاع رسانی در حوزه فعالیت‌های هواشناسی را مهم‌ترین و ضروری ‌ترین امر برای تاثیرگذاری این نهاد در کشور دانست و افزود:ما پایش، بررسی و پیش‌بینی شرایط را انجام می‌دهیم و این در حالی است که چنانچه این اقدامات اطلاع رسانی نشود ابتر خواهد بود.

 

وی جلوگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و به ویژه جنگل‌های شمال کشور را نیز از دیگر اقدامات سازمان هواشناسی کشور دانست و بیان داشت: از این رو در سال گذشته بسیاری از این آتش سوزی‌ها در نطفه خفه شد و خسارات کمتری را نسبت به سال‌های قبل شاهد بودیم.

 

پرهیزکار با اشاره به اینکه در سال 95 بیشترین بارش‌ها در بخش‌‌های ساحلی کشور اتفاق افتاده است، اضافه کرد: به صورت میانگین نمی‌توان گفت با افزایش بارش خوبی نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه با اجرای طرح تگ کشاورزی در 11 استان بیش از 422 میلیارد تومان ارزش افزوده داشته‌ایم، ابراز داشت: با اجرای کامل اینت طرح در همه استان‌ها شاهد اتفاقات خوبی خواهد بود.

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور خشکسالی را ویژگی جدانشدنی منطقه ایران دانست و افزود: طی 10 سال گذشته نه تنها روند صعودی در بارش‌ها نداشته‌ایم بلکهبا کاهش بارش‌ها نیز روبرو بوده‌ایم و این امر در دراز مدت تغییر اقلیم را رقم می‌زند.

 

وی در ادامه استان اصفهان را ششمین استان کشور به لحاظ کمبود بارش‌ها اعلام کرد و گفت: در استان اصفهان نسبت به بلند مدت با 26 درصد کم بارشی روبرو بوده‌ایم و این در حالی است که این آمار در استان خوزستان 48 درصد برآورد شده است.

 

پرهیزکار افزود: در سال جاری میزان بارندگی‌های استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل از وضعیت بهتری برخوردار است به گونه‌ای که با افزایش 9.3 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.

 

وی  با اشاره به فعالیت چهار هزار و 500 ایستگاه هواشناسی در سطح کشور اظهار داشت: فعالیت خودکار و اتوماتیک ایستگاه‌ها را در دستور کار داریم و مرحله به مرحله این طرح در حال اجرایی شدن است.

 

نظر شما