شناسهٔ خبر: 18185755 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طرح مایه کوبی رایگان دام ها علیه تب برفکی در مهاباد

طرح مایه کوبی دامهای سنگین علیه دوبیماری لمپی اسکین وتب مالت درروستاهای مهاباد درحال اجراست

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، معاون شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد با اشاره به اینکه طرح واکسینه کردن دامها به صورت رایگان انجام می شود خواستار همکاری دامداران با اکیپ های دامپزشکی شد وگفت: دامداران تنها به واکسیناسیون بسنده نکنند و درصورت ابتلای دامهایشان آنها را قرنطینه کنند.

آغاز افزود: از ابتدای امسال تاکنون 8 هزاررأس دام در شهرستان مهابادعلیه دوبیماری لمپی اسکین وتب مالت مایه کوبی شده است ، طرح مایه کوبی دام ها تا اواخراسفند ماه ادامه خواهد داشت.

دکترمهدوی عضو یکی از سه اکیپ اعزام شده به روستاها که در این مایه کوبی مشارکت دارد می گوید: تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می کند و متعاقبا تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.


این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شود.

 
انتهای پیام/ع

نظر شما