شناسهٔ خبر: 18185630 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر ورزش و جوانان:

سیاستگذاری برای جوانان نیاز به شناخت علمی از وضعیت آنها دارد

تهران- ایرنا- وزیر ورزش و جوانان گفت: توجه به موضوع جوانان در شرایطی که 31.5 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند، جایگاه ویژه ای دارد؛ بنابر این سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه جوانان نیاز به شناخت علمی از وضعیت آنها دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت وزرش و جوانان، مسعود سلطانی فر در پیامی که امروز -دوشنبه- در گشایش کنگره علمی جوانان در آئینه پژوهش: وضعیت، مسائل و چالش ها قرائت شد، تصریح کرد: فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی در حوزه چالش های اساسی جوانان از مهمترین اولویت های وزارت ورزش و جوانان است. توفیق در این زمینه ‌ها در صورتی تحقق می یابد که در برنامه ‌ریزی‌های هدفمند و کلان کشور، توجه بیشتری به امر پژوهش در این حوزه داشته باشند.
سلطانی فرد افزود: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در راستای اعتلای فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه جوانان و ورزش، تمهیدات پیش بینی شده دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه به موضوع جوانان، ضرورت شناسایی دقیق ظرفیت ها، نقش و جایگاه این قشر عظیم در پیشبرد اهداف عالیه نظام، اهمیت اجرای دقیق و موثر پژوهش و مطالعات بنیادی و کاربردی در این حوزه را بیش از پیش تایید می نماید.
در بخشی دیگر از پیام وزیر ورزش آمده است: ارایه راهکارهای منطقی و کاربست های متناسب در حوزه های علمی و اجرایی که منتج از یافته های پژوهشی و مطالعات انجام شده باشند، پیشبرد اهداف و برنامه های وزارت و دولت تدبیر و امید در حوزه جوانان را بیش از پیش تسریع می نماید؛ همچنین حمایت از انجام تحقیقات کمی و کیفی و پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی در موضوعات مرتبط با چالش های اساسی جوانان از جمله ماموریت ها و تکالیف این وزارتخانه است.

*موانع موجود در برابر توسعه پژوهش برداشته شود
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان نیز در سخنانی در این کنگره دو روزه در شیراز گفت: ضروری است هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه سازمان های اجرایی، راهکارهای بهتری اندیشیده و اجرا شود تا موانع موجود در برابر توسعه پژوهش برداشته شود.
محمدرضا فضلی افزود: ایران در افق چشم انداز 1404 باید به کشوری توسعه یافته تبدیل شود و از نظر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه به رتبه اول دست پیدا کند. اما مطالعات و پژوهش، مطلوب نیست.
وی گفت: پیشنهادها و راهکارهای اجرایی برای حل این چالش ها می تواند شامل ابتکار عمل در زمینه های توسعه فرهنگ تحقیق و توسعه در تمام سطوح سازمانی، طراحی ساختار سازمانی مناسب واحدهای تحقیق و پژوهش، طراحی سازوکار مناسب برای استفاده از توان بالقوه نیروهای داخلی سازمان در امر تحقیقات، طراحی سازوکار مناسب برای جذب و نگهداری نیروهای کیفی، برقراری ارتباط منطقی و منظم بین سازمان ها با مؤسسات و مراکز تحقیقاتی (طرح های برون سپاری شده) باشد.

** سیاستگذاری در حوزه جوانان نیاز به شناخت علمی از وضعیت آنان دارد
دکتر عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان نیز در این همایش با اشاره به این که نبایستی بجای جوان باوری، جوان هراسی غالب شود گفت: ضعف در مدیریت و برنامه ریزی حوزه جوانان می تواند فرصت ها را به تهدیدهای جدی تبدیل کند، و لازم است شرایط را برای حضور جوانان در مدیریت و برنامه ریزی ایجاد نماییم.
وی افزود: امروزه مهمترین معضل جوانان ما موضوع ازدواج است و علل تاخیر در ازدواج و یا بروز برخی مشکلات در بین جوانان موضوعاتی همچون بیکاری با 70 درصد و نبود شغل دایم با 54 درصد از مهمترین مشکلات پیش روی ازدواج جوانان است و وزارت ورزش و جوانان از نتایج این همایش ها و پژوهش ها به طور قطع در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها برای جوانان استفاده خواهد کرد تا بتوانیم در رفع مشکلات حوزه جوانان تلاش نمائیم.
کنگره علمی جوانان در آئینه پژوهش: وضعیت، مسائل و چالش ها با حضور محققان حوزه جوانان، مسئولین وزارت ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان فارس و برخی از سمن های فعال جوان در شیراز برگزار شد.
علمی (1) ** 1201 **
دریافت کننده: عبدالکریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی پور

انتهای پیام /*

نظر شما