شناسهٔ خبر: 18185241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مولاوردی: توسعه متوازن در حوزه زنان و خانواده روی نداده است

اصفهان - ایرنا - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت : توسعه متوازن در حوزه زنان روی نداده و پیشرفت ها و شاخص های مختلف در این حوزه به یک اندازه نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا شهیندخت مولاوردی شامگاه دوشنبه در نشست بررسی عملکرد چهارساله دولت در حوزه زنان و خانواده که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، افزود: زنان و دختران نیمی از سرمایه های اجتماعی کشور را تشکیل می دهند که تا کنون نتوانسته ایم از این سرمایه ها برای توسعه کشور بهره مند شویم.
** رویکرد دولت به حوزه زنان تحقق عدالت جنسی است**
مولاوردی در سخنان خود تصریح کرد: تحقق عدالت جنسی مهمترین رویکرد دولت در حوزه زنان و داختران است و تمام دستگاههای اجرایی ملزم شده اند که برنامه ها و سیاست های خود را بر این اساس انجام دهند.
وی گفت: در اجرای این رویکرد، مسائل و مطالبه های زنان و خانواده در سند برنامه ششم توسعه بطور مفصل در قالب پنج راهبرد کمی و کیفی پیش بینی و تقسیم بندی شده است.
**اقدام های انجام شده در حوزه زنان و خانواده**
مولاوردی با بیان اینکه حرف های زیادی برای گفتن در زمینه عملکرد و اقدام های دولت در حوزه زنان و خانواده وجود دارد افزود: گزارش تحول وضعیت زنان و خانواده در شاخصه های مختلف در حال تدوین نهایی است و تا یک ماه آینده آماده ارائه می شود.
وی با بیان اینکه مستند سازی فعالیت ها در دستور کار ما قرار دارد گفت: معاونت زنان و خانواده رئیس جمهوری از جمله معاونت های مرجع ملی امور زنان در داخل کشور هستیم.
مولاوردی با بیان اینکه هدف ما جلب مشارکت حداکثری با استفاده از همه ظرفیت ها در حوزه زنان و خانواده ها است گفت: در این چهارسال سعی شده با شناخت وضعیت موجود و بررسی اطلس زنان و خانواده مسائل فوری انان را شناسایی کنیم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم با افت شدید سرمایه های اجتماعی در کشور مواجه بودیم افزود: در این دوره برای افزایش و تقویت اعتماد به نفس زنان و اعتماد دولت و نظام به صلاحیت ها و شایستگی زنان و اعتماد زنان و دختران به دولت برنامه ریزی و تلاش کردیم.
وی افزود: برنامه های خوبی از طرف دولت در حوزه زنان و خانواده در حال پیگیری است که می تواند منافع آنها را تامین کند.
**مشکلات حوزه زنان و خانواده فرا بخشی است و همه باید در این زمینه همیاری کنند**
مولاوردی با بیان اینکه حل همه مشکلات زنان و خانواده ها خارج از توان و اختیارات دولت است، گفت: مباحث زنان و خانواده فرابخشی است و نمی توان همه را به یک دولت واگذار کرد.
وی با بیان اینکه سیاست های کلی نظام از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ شده است افزود: همه قوای نظام در این زمینه وظیفه و مسئولیت دارند و باید به وظایف خود عمل کنند تا به وضعیت قابل قبولی دست پیدا کنیم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نباید فقط از قوه مجریه انتظار داشته باشیم که در زمینه رسیدگی به مسائل و مشکلات بخش زنان و خانواده اقدام کند گفت: همه دستگاههای مسئول در حوزه زنان و خانواده باید با هماهنگی و حرکت حول محور سیاست های کلی نظام و سیاست های برنامه ششم توسعه اقدام جدی در این زمینه انجام دهند.
**شیوه های نادرست آمار دهی موجب نتزل رتبه جهانی حوزه زنان شده است**
معاون رئیس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود، با بیان اینکه به علت عدم آماردهی به موقع و شیوه های نادرست آمار دهی رتبه جهانی ایران در حوزه زنان تنزل یافته است گفت: کشور ما در شاخصه های توانمندی های اجتماعی و سیاسی زنان و عدالت جنسیتی و شکاف جنسیتی جزو پنج کشور آخر رده بندی جهانی و هم ردیف کشورهای جنگ زده قرار دارد.
***وضعیت بیمه زنان خانه دار هنوز به نتیجه نرسیده است***
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به وضعیت بیمه زنان خانه دار در کشور گفت: دولت های متعددی آمدند و رفتند اما هنوز بیمه زنان خانه دار به نتیجه نرسیده است.
وی با بیان اینکه در دولت دهم شرایطی برای بیمه 20 هزار زن خانه دار تعیین شد افزود: با شروع فعالیت و روی کار آمدن دولت یازدهم حتی یک ریال هم به این امر اختصاص پیدا نکرد.
مولاوردی با بیان اینکه بیمه زنان خانه دار از ابتدای دولت یازدهم بصورت لایحه و در چهار قالب به مجلس ارائه شد گفت: سازمان تامین اجتماعی یکی از مخالفان جدی بیمه زنان است.
وی همچنین با بیان اینکه اقدامات و تلاش ها زیادی در راستای قانون افزایش مرخصی زایمان انجام شده است افزود: تلاش های ما برای جبران بار مالی این قانون از محل اعتبارات سیاست های جمعیتی وزارت بهداشت به نتیجه نرسیده است .
مولاوردی با بیان اینکه کارهای کارشناسی در این زمینه در حال انجام است گفت: تا کنون راههای زیادی را در راستای اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان رفته ایم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که جایگزین داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اصل این مشکل به نحوه تنظیم قانون برمی گردد گفت: مجلس نمی تواند طرحی را ارائه دهد که بار مالی داشته باشد.
* *درمان نا باروری یکی از راهکار های افزایش جمعیت**
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه هیچ کس به دنبال افزایش جمعیت افراد معتاد و بزهکار در کشور نیست گفت: سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که درمان آنها و کاهش حوادث جاده ای و رسیدگی بیشتر به بیماران لاعلاج می تواند به افزایش جمعیت پویا و سالم و صالح کشور کمک کند.
وی در ادامه با ابراز تاسف از وجود کودکان کار در جامعه گفت: دغدغه من توجه به کودکان کار است و به عنوان یک کنشگر مدنی در آینده به این حوزه بر می گردم.
مولاوردی با بیان اینکه رسیدگی به مسائل کودکان کار به عنوان یکی از اولویت های حوزه آسیب های اجتماعی محسوب شود ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که کودک کاری در کشور نداشته باشیم.
**پرسش و پاسخ **
وی همچنین در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد آخرین وضعیت اسید پاشی به زنان و دختران در اصفهان گفت: در این مورد هیچ خبر جدیدی ندارم که ارائه دهم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به شعارها و وعده های دولت یازدهم در دوران انتخابات گفت: آرامش در سیاست، آسایش در اقتصاد و امنیت در فرهنگ از شعارهای این دولت بود با اولویت بندی در حال تحقق است.
وی با بیان اینکه دولت ها نمی توانند همه وعده ها را در زمان محدود محقق کنند گفت: دولت ها در ایران در دوره اول ریل گذاری می کنند و در دوره دوم وعده ها و شعارها را بطور کامل محقق می کنند.
**حضور خانواده ها به میادین ورزشی **
مولاوردی با بیان اینکه از ورود خانم ها و خانواده ها به ورزشگاهها حمایت می کنیم البته نه حضور بی قید و شرط، گفت: بعد از گذشت 38 سال نظام اسلامی باید سازو کاری عرفی و قانونی را فراهم گردد تا این مطالبه زنان و دختران ایرانی بعنوان بخشی از جامعه محقق شود.
وی همچنین با اشاره به اقدام های انجام شده در زمینه درخواست خانم ها برای دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه گفت: بعد از کمپین راه اندازی سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان و چندین شهر دیگر این کار انجام شد اما با فعالیت یک خبرگزاری و گرفتن فتوای علما در این زمینه، دیگر فعالیتی در این زمینه انجام نشده است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اهداف سفر به فنلاند هم گفت: فنلاند بهترین سیاست ها را برای افزایش جمعیت و زنان شاغل اجرا کرده است.
وی افزود: این سفر مطالعاتی یک هفته ای با حضور گروهی از خانم های کارشناس در استانها انجام شد و این سفر برنامه کاری با همکاری صندوق جمعیت ملل متحد انجام شد و در این سفر حتی یک ریال هم از بودجه کشور و بیت المال هزینه نشد .
در پایان جمعی از دانشجویان و یک نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه سوالات خود را بصورت پرسش و پاسخ مطرح کردند.
نشست بررسی عملکرد چهارساله دولت در حوزه زنان و خانواده با عنوان 'با چشمانم فریاد خواهم زد' با حضور دکتر مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دبیر کل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان بمناسبت روز جهانی زنان به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در تالار شهید فتوحی این دانشگاه برگزار شد.
ت 7150 / 1339
خبرنگار: علی نعمانی** انتشار: محمدسلطانمرادی

نظر شما