شناسهٔ خبر: 18185093 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امضای ۱۲ قرارداد جدید پژوهشی بین وزارتخانه‌های نفت و علوم

صاحب‌خبر -
 

12 قرارداد پژوهشی جدید در حوزه پایین‎دستی صنعت نفت دیروز با حضور وزیر نفت و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و هفت دانشگاه و ۲ مرکز تحقیقاتی کشور امضا شد.
به گزارش خبرنگارما، از این مجموعه، چهار قرارداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه های شیراز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا شد و پنج قرارداد هم بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با دانشگاه های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان به امضا رسید. همچنین سه قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه های تهران و علم و صنعت ایران (شرکت OTCبه عنوان همکاری دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد.
بر پایه قراردادهای منعقد شده و توافقات صورت گرفته، دانشگاه شیراز در قالب ایجاد انستیتوی تحقیقاتی متانول با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و در قالب ایجاد انستیتوی تحقیقاتی ایزومریزاسیون نفتای سبک با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همکاری می‎ کند.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم به عنوان دیگر دانشگاهی که دو قرارداد مجزا امضا کرد، انستیتوی تحقیقاتی کاتالیست های پلی‎الفین در حوزه پتروشیمی و انستیتوی تحقیقاتی تبدیل کاتالیستی نفتا (CCR) را در حوزه فرآورده های نفتی ایجاد خواهد کرد.
دانشگاه تهران با شکل‎دهی انستیتوهای تحقیقاتی مربوطه، با شرکت ملی گاز ایران در حوزه ال‎ان‎جی (مایع سازی گاز طبیعی) و با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در زمینه ارتقا نفت سنگین همکاری می‎ کند. بر پایه قراردادهای منعقد شده شرکت ملی گاز ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری شرکت OTC نسبت به راه‎اندازی انستیتوی تحقیقاتی توربین های گازی و اندازه گیری هوشمند اقدام می کند و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تصفیه و شیرین سازی گاز با شرکت ملی گاز همکاری خواهد کرد.
دانشگاه های صنعتی شریف و صنعتی اصفهان هم که هر کدام یک قرارداد امضا کردند، به ترتیب در قالب انستیتوی تحقیقاتی گوگردزدایی از نفتا و میان تقطیر ( HDS) و انستیتوی تحقیقاتی هیدروکراکینگ با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همکاری می کنند.
موضوع قراردادهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران هم به ترتیب همکاری در قالب ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی الفین و پروپیلن خواهد بود.
از سوی دیگر تفاهمنامه های همکاری سه شرکت اصلی وزارت نفت با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یاد شده که دی پارسال امضا شده بود، دیروز به قرارداد رسید.
مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه امضای این قراردادها به خبرنگاران گفت: مجموع ارزش ۱۲ قرارداد پژوهشی میان شرکت ‎های پایین دست صنعت نفت با ۹ دانشگاه‎و مرکز تحقیقاتی معتبر کشور در فاز نخست و دوم ۷۲۰ میلیارد تومان است.
وی گفت: همه این ۱۲ طرح همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی است زیرا یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی ساختن اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری پیشرفته است.
وزیر نفت تاکید کرد: اگر دانشگاه ‎ها بتوانند با شریکان خارجی همکاری کنند و در کنار آن‎ها شرکت‎های ایرانی عملیاتی موجود در حوزه کسب و کار هم حضور داشته باشند، ما می توانیم پس از چند سال در یکی از این حوزه‎ها صاحب فناوری شویم. وی گفت: موضوع مهمی که در توافقنامه‎ها و قراردادهای پژوهشی با دانشگاه ‎ها در ۲ حوزه‎بالادست و پایین دست وجود دارد، این است که دانشگاه‎های ما به سمت ساختار سازی جدید برای تولید فناوری جدی حرکت می کنند. دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم به خبرنگاران گفت : قراردادهای پژوهشی منعقد شده بین شرکت‎های اصلی وزارت نفت با دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی کشور می‎تواند الگوی مناسبی برای تقویت ارتباط دانشگاه‎ها با دیگر محیط‎ های صنعتی و حتی بخش‎های اجرایی و خدماتی باشد.
وی با اشاره به قراردادهایی که پیش از این بین شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور امضا شده بود، به پیشرفت مناسب این قراردادها در بخش بالادست اشاره کرد و افزود: دانشگاه‎ ها در حوزه ساختارسازی، تشکیل انستیتو، جذب مشاوران علمی داخلی و خارجی و … اقدام ‎های موثری را انجام داده ‎اند.

نظر شما