شناسهٔ خبر: 18184898 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حادثه‌هاي تلخي مشابه شين‌آباد تكرار مي‌شوند؟

خلاقيت معاون وزير در توجيه كم‌كاري‌هاي آموزش و پرورش

روزنامه جوان

رئيس سازمان نوسازي مدارس: كلاس كپري از نظر معماري بد نيست، اعتقادي هم به حذف كلاس‌هاي كپري ندارم

صاحب‌خبر -
شرايط نامناسب محيطي و غير‌استاندارد آموزشي از جمله موارد مهمي است كه افت تحصيلي، افسردگي و به دنبال آن ترك تحصيل را به دنبال دارد، اما به رغم اين مهم معاون عمراني وزير آموزش و پرورش به صراحت گفته است كه اعتقادي به حذف كلاس‌هاي كپري ندارد و دانش‌آموزان مناطق محروم را به دليل بافت منطقه‌اي موجود، محكوم به نشستن سر كلاس‌هاي كپري كرده است.

يكي از مشكلاتي كه دانش‌آموزان و خانواده‌ها در استان‌هاي محروم كشور با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند، وجود مدارس يا كلاس‌هاي كپري است. در اصطلاح «كپَر» اقامتگاه سايه‌باني متشكل از تعدادي حصير است و نوعي از شاخ و برگ برخي درختان مانند خرما يا انگور به هم بافته مي‌شود كه به صورت اتاق‌هاي موقت در مناطق محروم، روستايي يا عشايري براي زندگي تهيه مي‌شود كه بيشتر در مناطق گرمسير اين پديده شكل مي‌گيرد.  به گفته كارشناسان، درس خواندن در شرايط نامناسب و غيراستاندارد مدارس كپري و خشتي و گلي با نبود امكانات، مشكلاتي همچون افت تحصيلي، افسردگي و به تبع آن ترك تحصيل را به‌دنبال دارد، اما به رغم اين مهم، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش اظهاراتي را بيان داشته است كه خود نشان مي‌دهد هنوز هم در سايه لطف مدبرانه دولت اميد، كلاس‌هاي كپري موجوديت دارند.
  
كلاس كپري از نظر معماري بد نيست!
محمدتقي نظر‌پور، معاون وزير و رئيس سازمان نوسازي، توسعه وتجهيز مدارس كشور با صراحت گفته است: «كلاس كپري از نظر معماري بد نيست و اعتقادي هم به حذف كلاس‌هاي كپري ندارم زيرا اين نوع معماري با آنچه آنها زندگي مي‌كنند، مطابقت دارد.»
وي در حالي به خلاقيت و توجيه‌تراشي براي كم‌كاري‌ها پرداخته و دانش‌آموزان مناطق محروم را به دليل بافت منطقه‌اي يا معماري محكوم به نشستن سر كلاس‌هاي كپري كرده‌است كه پيش از اين مرتضي رئيسي، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي‌شود همچنان در جنوب كرمان مدارس كپري وجود دارد، آيا قرار نيست كه مدارس كپري براي هميشه در كشور جمع‌آوري شود؟ گفته بود «به هيچ عنوان مدرسه كپري در كشور نداريم و آنهايي كه اعلام مي‌شود، كلاس درس كپري است.»
  
انكار وجود كلاس‌هاي كپري
البته وي همان زمان منكر وجود كلاس‌هاي كپري شده بود و بيان داشت: «در هر نقطه كشور كلاس كپري وجود داشته باشد و مردم به ما اطلاع دهند، به سرعت آنها را جمع‌آوري مي‌كنيم؛ هرچند بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در استان كرمان با آن مفهومي كه از كپر صحبت مي‌شود، چنين چيزي وجود ندارد و ممكن است كلاس كانكسي باشد، اما كلاس كپري نداريم.»
در ادامه هم تأكيد كرده بود: «اگر واقعاً كلاس درس كپري به ما معرفي شود به‌رغم تنگناهاي مالي براي حذف اين كلاس‌ها و جابه‌جايي‌شان با كلاس‌هاي پيش‌ساخته اقدام مي‌كنيم.»
فارغ از تناقض‌گويي‌ها ميان مسئولان كه كم‌كم به امري عادي تبديل شده است، همچنان نيز كلاس‌هايي وجود دارند كه به علت كمبود امكانات گرمايشي و سرمايشي خطر آتش‌سوزي، جان دانش‌آموزان محصل را در اين كلاس‌ها تهديد مي‌كند و حتي در اين زمينه نيز محمدتقي نظر‌پور خود اعتراف كرده است، هنوز 43 درصد استاندارد‌سازي گرمايشي مدارس انجام نشده است.
حال بايد پرسيد با چه ادله و برهاني، دانش‌آموزان در مناطق مختلف به دليل بافت محلي و معماري موجود روستايي، محكوم به نشستن سر كلاس‌هاي كپري مي‌شوند؟!

آيا مسئولان پاي درد دل و صحبت‌هاي دانش‌آموزان در كلاس‌هاي كپري نشسته‌اند كه به جاي آنها تصميم گيرنده مي‌شوند و به ساده‌ترين زبان ممكن، جمعي را از حداقل‌ترين امكانات كه حق طبيعي محسوب مي‌شود، محروم مي‌كنند؟!
به كجا رسيده‌ايم كه امكان تأسيس يا ايجاد يك كلاس كوچك و در خور شأن تحصيل براي فرزندان اين كشور در روستاها و مناطق محروم اينچنيني را با ادله خود به حاشيه مي‌بريم؟!
اميدواريم كه منظور از اين سخنان، دانش‌آموزان و كودكان و نوجواناني نباشند كه حتي زيلو يا زيراندازي براي نشستن و به درس گوش دادن ندارند و اتفاقاً بر خلاف گفته‌هاي شخص معاون، آرزوي آنها داشتن يك بخاري و زيلوي ساده در همان چادر كپري است!
اساساً يك وسيله گرمايشي براي مدارس، چند درصد از ميلياردها اختلاس صندوق ذخيره فرهنگيان در دولت مي‌شود؟!

هرچند كه بايد گفت آموزش و پرورش اين ادله را دارد كه در مناطق روستايي و عشايري نسبت به تهيه مدارس پيش ساخته اقدام مي‌كند، اما به لحاظ شرايط قومي و اقليمي ساكنان آن مناطق پس از مدتي به مكان ديگر كوچ مي‌كنند و آن هزينه در آنجا هدر مي‌رود و بلا‌استفاده مي‌شود، اما اين دليل موجهي براي محكوميت آنان براي سواد‌آموزي در حداقل‌ترين شرايط ممكن نيست، بلكه بايد چاره درستي براي آنها انديشيد نه اينكه از زمين و آسمان توجيه خلق كرد.

نظر شما