شناسهٔ خبر: 18184652 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با مصوبه مجلس

بدهی‌های دولت به پیمانکاران نفتی و گازی پرداخت می‌شود

با تصویب نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 96 دولت بدهی‌های سررسید شده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح‌های بالادستی نفت و گاز را پرداخت می‌کند.

صاحب‌خبر -



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح دیروز و در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه 96 بندهای (ز)، (ح) و (ی) را به تصویب رساندند.
بر اساس بند (ی) تبصره پنج به وزارت نفت اجازه داده می‌شود به‌منظور بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت ارزی- ریالی سررسیدشده، تسهیلات بانکی و تضامین سررسیدشده و همچنین بازپرداخت بدهی‌های سررسیدشده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح‌های بالادستی نفت و گاز اقدام نماید. شرکت‌های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشر شده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه نماید.
محل درآمد دولت در این بند انتشار اوراق مالی ارزی- ریالی تا سقف 3 میلیارد دلار است.
همچنین نمایندگان بند (ز) تبصره پنج را به تصویب رساندند که به موجب آن اسناد خزانه اسلامی منتشر شده صرف تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان برنامـه و بودجه کشـور موضوع این قانون شود و پرداخت این اسناد را قبل از پایان سال، از محل اعتبارات دستگاه مزبور تسویه کند. تسویه این اسناد در سررسید، مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور می‌باشد و تسویه آن قبل از سررسید توسط خزانه مجاز است. انتقال تعهدات مربوط به اسناد منتشره به سال بعد ممنوع است.
در آمد این موضوع نیز از محل انتشار اسناد خزانه اسلامی تا مبلغ 100 هزار میلیارد ریال است.
در بند ح تبصره پنج نیز مصوب شد که دولت جهت بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال 96 تا معادل 50 هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی با سررسید تا پنج‌سال منتشر کند اصل و سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس برای تسویه حساب مطالبات پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات راهکار اوراق مشارکت فروش نرفته سال‌های گذشته را به تصویب رساند.
نمایندگان همچنین در مصوبه‌ای به دولت اجازه دادند بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی را تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال تسویه کند.
خبر دیگر این که مجلس به دولت اجازه داد اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید به منظور تسویه بدهی مسجل خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مابه‌التفاوت قیمت تضمینی محصولات کشاورزی صادر کند. از سوی دیگر مجلس به شهرداری‌ها اجازه داد برای اجرای طرح‌های قطار شهری تا سقف 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و صکوک اسلامی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداری‌ها اقدام کنند.
بهارستان‌نشین‌ها همچنین در جریان رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای بودجه 96 به دولت اجازه دادند تا سقف 20 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی و ارزی منتشر و به پروژه‌های نیمه کاره عمرانی و طرح‌های ساماندهی دانشگاه‌ها اختصاص دهد.
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای تمهیداتی را در نظر گرفتند تا بر اساس آن بدهی تسهیلات‌گیرندگان ارزی تسویه شود.
نمایندگان همچنین منابع لازم برای اجرای طرح‌های مصوب شورای اقتصاد را از محل انتشار اوراق مشارکت مشخص کردند.
خبر دیگر این که بندهای الحاقی تبصره ۴ درباره اعطای تسهیلات خرید تجهیزات آزمایشگاه‌ها به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد.
سقف معافیت مالیاتی یکسان شد
نمایندگان همچنین در مصوبه‌ای دیگر سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت و بخش خصوصی را به طور یکسان ماهانه تا دو میلیون تومان تعیین کردند.
نمایندگان از سوی دیگر منابع لازم برای آبرسانی به روستاها و عشایر را تعیین کردند.
تذکرات نمایندگان
احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس، در تذکر شفاهی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه یکی از روزنامه‌های قم در 7 اسفندماه مطلبی تحت عنوان «فرزندم تنها به نیروگاه نرو» منتشر کرد که توهین آشکاری به مردم قم به ویژه مردم انقلابی و متدین منطقه نیروگاه نموده است و نصف شهدای استان قم را اهالی این منطقه تشکیل می‌دهند.
امیرآبادی فراهانی و نادر قاضی‌پور نمایندگان مردم قم و ارومیه به همراه 134 نفر از نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص درخواست تشکیل هیئت نظارت برمطبوعات و برخورد صریح با روزنامه شاخه سبز جهت توهین آشکار به مردم شهرستان قم و منطقه نیروگاه تذکر دادند.
به گزارش فارس، مسعود پزشکیان نایب رئیس ‌مجلس در پاسخ به این تذکر ضمن درخواست از وزیر ارشاد برای بررسی این موضوع گفت: پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا مشکلی ایجاد نشود.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با انتقاد از اینکه وضعیت شرکت ملی مس اسفبار است، از رئیس‌جلسه درخواست کرد از دولت بخواهد به این موضوع رسیدگی کند.

برچسب‌ها:

نظر شما