شناسهٔ خبر: 18183889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اندیشکده بلفر:

تروریست‌های داعش برای رهایی از فشارهای شکست به شرابخواری افتاده‌اند

یک اندیشکده آمریکایی طی گزارشی درباره حال و روز تکفیری‌ها در موصل، نوشته میان عناصر داعش شکاف‌ها و اختلافات جدی بروز کرده، سرکرده‌های این گروه تروریستی برای فرار از فشارهای روانی شکست‌های پی‌درپی، به مصرف الکل و سیگار روی آورده‌اند.

صاحب‌خبر -



اندیشکده بین‌المللی «بلفر» نوشته، گروه تروریستی داعش که همواره (مدعی) روابط پیچیده میان خود و دین اسلام بوده، پس از شکست‌های اخیر و تحت تأثیر فشارهای روانی ناشی از این شکست‌ها، برخی از عناصرش به اصول خود پشت کرده و همین مسئله موجب بروز شکاف و اختلافات جدی میان آنها شده است. بلفر افزوده، داعش به اجرای جزمی قوانین شرعی مشهور شده، ولی شکست‌های اخیر اعضای آن را واداشته که ممنوعیت‌های اعمال شده در مصرف الکل و سیگار را کنار بگذارند.
می‌دانند زنده نخواهند ماند
به نوشته این اندیشکده آمریکایی بیشتر اعضای داعش که شدیداً تحت تأثیر شکست‌های اخیر قرار گرفته‌اند، تروریست‌های خارجی (غیر عراقی) هستند. طبق این گزارش، تروریست‌های خارجی برخلاف تروریست‌های محلی، دیگر نمی‌توانند در عراق بمانند، چرا که قادر به ایستادگی مقابل مردم نیستند. آنها می‌دانند که به زودی خواهند مرد.
بلفر این را هم اضافه کرده که برخی تروریست‌های داعش در حال حاضر آشکارا در خیابان‌های موصل سیگار می‌کشند، این درحالی است که کشیدن سیگار هنوز هم برای مردم عادی ممنوع است! نیروهای عراقی اعلام کرده‌اند که تعداد زیادی از بطری‌های خالی مشروبات الکلی را در پایگاه‌های (تسخیر شده) داعش کشف کرده‌اند. در یکی از خانه‌های امن داعش در موصل، نیروهای عراقی یک برند معروف اسکاتلندی شراب را پیدا کرده‌اند که در عراق هر بطری آن 44 دلار قیمت دارد. شهروندان موصل اعلام کرده‌اند که تروریست‌های داعش درحالی که مست هستند در خیابان‌های این شهر پرسه می‌زنند. به نظر می‌رسد فرماندهان ارشد داعش عمداً این تخلفات را نادیده می‌گیرند. در واقع، سرکردگان اصلی داعش نه تنها عمداً از سیگار کشیدن و خوردن مشروب تروریست‌ها، چشم‌پوشی کرده‌اند، بلکه خود نیز در قاچاق سیگار و مشروب به شدت فعالیت می‌کنند.
بر اساس اعلام یک افسر عراقی، تروریست‌های داعش برای فروش غیرقانونی و قاچاق سیگار و مشروب در اراضی تحت اشغال خود فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.
این اندیشکده آمریکایی در یک جمع‌بندی می‌نویسد: «داعش با پشت کردن به اصول به اصطلاح اسلامی خود، (نشان داد که) چیزی جز یک دولت (جریان) سوءاستفاده کننده و فاسد نیست.»
طی شش سال اخیر که داعش در سوریه با دولت دمشق می‌جنگید و طی دو سال و نیم گذشته که این گروه تروریستی وارد عراق شده است، رسانه‌های اصلی غربی از این گروه تروریستی همیشه با عنوان «دولت اسلامی» یاد می‌کردند و از این طریق، تلاش می‌کردند اسلام را در غرب بدنام کنند.
این درحالی است که از همان روزهای نخست جوامع اسلامی به ماهیت داعش پی بردند و متوجه شدند که این گروه تروریستی نیز مثل شبکه «القاعده» ساخته و پرداخته آمریکا و غرب است.به هرحال، گزارش‌های جدید در مورد پشت کردن داعش به موازین اسلامی و روی آوردن عناصر آن به منکرات، برای مردم جوامع اسلامی چیز جدیدی نیست و برای آنها، واقعیت داعش پیش از این رو شده است. تکفیری‌ها از همان روز نخست با کشتن انسان‌های بی‌گناه، حرمت دین اسلام را شکسته و ماهیت وابسته و غیراسلامی خود را رو کرده بودند.
حمایت آمریکا از داعش ادامه دارد
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نیروهای بسیج مردمی عراق اما دوباره در شهر «تل‌عفر» عملیات فرود چترباز و پرتاب کمک برای عناصر شکست خورده داعش توسط هواپیماهای ناشناس را رصد کرده‌اند. «جواد الطلیباوی» از فرماندهان بسیج مردمی، آمریکا را متهم کرد که به داعش کمک تسلیحاتی و تجهیزاتی کرده است. وی همچنین گفت که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند عناصر داعش را از شهر «موصل» خارج کنند.
الطلیباوی در این خصوص توضیح داد: «آمریکا با تمام توان تلاش دارد، تروریست‌های خارجی داعش و عناصر وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر را از پایگاه‌هایشان در موصل خارج کند.»وی تأکید کرد: «این افراد نقش مهمی در ترسیم نقشه‌های میدانی و عملیاتی داعش و حملات تروریستی آنها در نقاط مختلف عراق طی دو سال گذشته داشته‌اند.»الطلیباوی تأکید کرد: هر اندازه حلقه محاصره داعش توسط نیروهای امنیتی و مسلح عراق و همچنین بسیج مردمی در موصل تنگ‌تر می‌شود، به همان اندازه نیز بر عملیات هلی‌برد نیروهای موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضدداعش در مناطق تحت محاصره افزوه می‌شود.»
وی هدف از این عملیات‌های هلی‌برد و مشابه آن را «جلوگیری از دستگیری یا از پای درآوردن»  عناصر مورد نظر آمریکایی‌ها عنوان کرد.

نظر شما